روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

در این بخش  روش صحیح کوتاه کردن ناخن ها و منقار پرندگان توضیح داده میشود. البته در صورتی که  از چوبهای طبیعی درختان در سایز های مختلف ،برای میله نشیمنگاه استفاده کنیم یا امکان جویدن را مثلا برای طوطی ها محیا کنیم یا تغذیه صحیح را رعایت کنیم و نکات دیگری که در بخشهای مختلف این سایت به ان پرداخته شده را رعایت کنیم کمتر به مشکل بلندی  ناخن ها و منقار دچار میشویم. به هر حال در صورت بلند شدن ناخنها و منقار چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم. در ادامه متن روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار با توضیحات لازم ذکر شده است

به ادامه متن توجه کنید

کوتاه کردن ناخن و نوک پرندگان: کوتاه کردن ناخن ها و جلوی قسمت فوقانی منقار به صورت مرتب انجام نمیگیرد. تمامی قسمت های استخانی بدن نظیر ناخن ها و منقار توسط سلول های خونی ساخته شده و به هنگام رشد سخت میشوند. این قسمتها در ضمن رشدشان  دارای فرسایش نیز میباشد و در اثر اصطکاک کوتاه میشوند و معمولا رشد و فرسایش انان در حد تعادل قرار دارد.

پرندگانی مانند طوطی که از امکانات جویدن برخوردار باشند یا میله نشیمنگاه پرندگانی مانند قناری ، طوطی،مرغ عشق و….. اگر زیاد نازک نباشد به ندرت نیاز به کوتاه کردن منقار یا ناخن نیاز خواهند داشت.

توصیه: برای جلوگیری از بلند شدن ناخن ها بهتر است از چوبهای طبیعی درختان در سایزهای مختلف استفاده کنید و از میله های فلزی یا پلاستیکی داخل قفس یا چوبهای باریک استفاده نکنید و انها را با چوب طبیعی درختان تعویض کنید

توجه: علاوه بر امکان جویدن و میله نشیمنگاه تغذیه نیز در رشد بیش از حد ناخن ها تاثیر بسزایی دارد.

به هر حال درصورتی که امکانات جویدن، میله نشیمنگاه و تغذیه، مناسب باشد کمتر با بلندی ناخن و منقار مواجه میشویم. ولی در صورت بلند شدن این قسمتها چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم

کوتاه کردن ناخن ها: برای کوتاه کردن ناخن ها بهتر است از ناخن گیر استفاده شود،ناخن گیر خوب باید از هر دو طرف ناخن ها را قطع کند تا در پرندگان مسن تر شکستگی ناخن پدید نیاید.

سلول خونی داخل ناخن نباید مجروح گردد. در انواع کوچک با قرار دادن ناخن جلوی نور لامپ ،میتوان سلول های خونی را تشخص داد اما در انواع بزرگ ترباید با دقت و کمی تجربه این کار را انجام داد. برای کوتاه کردن ناخن پرندگان بزرگ بهتر است از شخص دیگری هم کمک بگیرید به اینصورت که یک نفر پرنده را محکم نگه دارد و شخص دوم پای پرنده را گرفته و ناخن ها را کوتاه کند. توجه داشته باشید که همواره کمتر بهتر از بیشتر و اسیب رساندن به پرنده است. در صورتی که با وجود همه احتیاط خونریزی پدید اید میتوان به کمک پنبه کلرید اهن به سرعت جلوی خونریزی را گرفت.

عکس زیر شما را در چکونگی و درست کوتاه کردن ناخن پرنده راهنمایی میکند

کوتاه کردن منقار طوطی ها: کوتاه کردن منقار طوطی ها به ندرت پیش خواهد امد مگر اینکه تغذیه صحیح و وسایل لازم را دراختیار پرنده خود قرار نداده باشید به هر حال قبل از انجام این کار توصیه شخص بنده به شما این است که این کار را به افراد با تجربه و حتی المقدور به دامپزشک واگذار کنید و از کوتاه کردن منقار بدون تجربه جدا خوداری کنید

شکل زیر نحوه کوتاه کردن منقار را نشان میدهد

برگرفته از کتاب هلموت پینتر ترجمه پروفسور علی فرشچی (نقل از onlypet.ir)

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

410 دیدگاه در “روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

  1. ناشناس

    سلام من ۲ تا ملنگو دارم یکیش ناخنش بلند بود هرجا میرفت پاش گیر میکرد چندبار بود کوتاه کرده بودم این بار اومدم کوتاه کنم نمیدوم متوجه نشدم یه ناخنش رو زیاد کوتاه کردم طوری شد اولش یکم خونی شد بعد خون ازش چیکه میکرد با زحمت با آرد تنها امکاناتی که داشتم بندش آورم . حدود ۱۰ ساعت گذشته و خونی نمی یاد . ولی ساعت های اول رو دستم آوردم که مراقبش باشم یه پاشو بالا میاورد درد داشت
    . مشکلی بعد پیش نمیاد . ببرم پیشه دامپزشک . عفونت نمیکه . کی خوب میشه چقدر طول میکشه
    متشکرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین اون رو دست کاری کردین و آرد و … بهش زدین ببینید کاریه که شده و اصلا نباید طرف پرنده میرفتین و بای دمیذاشتین به حال خودش باشه چون هرچی که دست کاریش کردین تپش قلبش بیشتر شده و شدت خون ریزی هم بیشتر شده باید میذاشتین آروم باشه و از جلوش میرفتین کنار تا خونش بند بیاد اما خب خدا رو شکر بند اومده شانس آوردین اون رو نکشتین.
      ببینید دوست من همه چی طبیعیه و فعلا نباید دست کاریش کنید چون ممکنه مجددا خون ریزی کنه شما فکر کن ناخن خودتون رو زیادی گرفتین چند روز میسوزه حداقل ۳ – ۴ روز درسته پس همین مدت باید صبر کنید و پرنده در آرامش باشه و اون رو نباید بگیرید و باعث استرس پرنده نباید بشید چون ممکنه ناخنش ضربه بخوره هم درد بگیره و هم دوباره خون ریزی کنه.
      هیچ دارویی هم لازم نداره و هیچ اتفاقی نمیوفته فقط شما اذیت نکنید پرنده رو دیگه مشکلی نداره.

      پاسخ
  2. mohamad

    سلام.۲تاناخن عقبی مرغ میناراچیدیم خون اومد.بایدچیکارکنم؟؟؟؟نمیره خدانکرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ن هاگر دست کاریش نکنید هیچ اتفاقی براش نمیوفته ؟؟؟!!! فقط بذار یه محلی آروم و ساکت باشه و طرفش نرو تا خونش بند بیاد و هرچی که بری طرفش و بترسه ضربان قلبش تند تر میشه و خون ریزی شدید تر میشه و خونش بند نمیاد بذار آروم باشه و از اتاق و جلوی قفسش برید کنار.
      فقط اگر بیش از حد خون میاد دیگه باید یه فکری براش بکنید تا کمی اشکالی نداره.
      حالا یه سوال یه ناخنش رو خون کردی دیگه چرا دومی رو گرفتین ؟؟؟!!!

      پاسخ
  3. فرزانه احمدی

    سلام. خست نباشید. ما تو خونمون فنج داریم. امروز دیدم نوک یکیشون شکسته و خون اومده. پرهاشم نامرتبه. به نظرتون چیکار باید بکنم.ممنون میشم اگه راهنمایی بکنین.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دست کاریش نکنید و بذارید به حال خودش باشه فقط ممکنه نتونه دونه بخوره و باید میوه و سبزی جلوش بذارید تا بخوره و گندم جوانه زده تا نرم باشه و بتونه بخوره و دردش نیاد.

      پاسخ
  4. سمانه

    سلام میشه برای جلوگیری از رشد نوک طوطی صدف دریا را خودمون خرد کنیم و بهش بدیم؟برای گلوش مشکل پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز برای دریافت پاسخ لطفا حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید در اولین فرصت جواب میدیم و نیازی به سوال تکراری نیست.
      نه دوست من چه نیازی هست شما کف دریا رو خرد کنید اگر کف دریا رو خرد و ریز کنید بعد چطوری نوکش کوتاه بشه ؟؟؟؟!!!! باید خود پرنده به کف دریا نوک بزنه تا نوکش بسابه نه اینکه فقط کف دریا پودر شده بخوره و نوکش کوتاه بشه ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      میتونید از شاخه درخت و گردو و بادام سالم و …. هم استفاده کنید. ضمنا خوردن ذرت هم میتونه مفید باشه و اون ساقه ذرت تازه رو خوب خرد کنه براش خوبه.

      پاسخ
  5. ...

    سلام من دوتا مرغ عشق دارم دیروز نک یکی شون به اندازه ـــ شکست ولی آب وغذا می خوره چه کار کنم …?
    زود جواب بده .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ کار نباید بکنید فقط باید ۳ – ۴ ماهی صبر کنید تا درمان بشه ؟؟!!
      باز خوبه که غذا میخوره پس جای هیچ نگرانی نیست.
      ضمنا اگر صبر کنیدبه همه سوالات به ترتیب پاسخ داده میشه و نیازی نیست تاکید بفرمایید چون به ترتیب سوالها پاسخ داده میشن نه هیچ چیز دیگه ای .

      پاسخ
  6. علیرضا ساعدی پور

    با سلام مرغ عشقی دارم که ی کم پیر شده منقارش شکسته وعین قیچی شده چیکارش کنم که خوب بشه طریقه کوتاه کردنش رو آموزش بدید ،ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شرمنده کوتاه کردن منقار پرنده رو اصلا نمیتونم توصیه کنم مگر اینکه فرد ماهری این کار رو بکنه بنظرم این مرغ عشق رو ببرید با یک جوان تر تعویض کنید چون این بهترین کاره و یا کلا جفتش رو هم بدین و یک جفت مولد جوان بخرید.

      پاسخ
  7. امین

    سلام ۲روز پیش فامیل مون بال های مرغ عشق هامو برام چیند حالا یکی شون بال سمت چپش رو بالا می گیره و انگار درد می کنه . چه کار کنم …?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چه نیازی بوده پرهای مرغ عشق رو کوتاه کنید مگر از قفس میاد بیرون ؟؟!! در غیر اینصورت اشتباه کردین.
      خب مشخصه که یا پرهاش رو زیاد کوتاه کرده و کشیده شده و خون شده و یا اینکه بالش درد گرفته و اگر صبر کنید کم کم خوب میشه.

      پاسخ
  8. امین

    مرغ عشقام بیشتر وقت ها آزادن به همین دلیل پر ها شو قیچی کردیمکه دیگه پرواز نکنه. تازه خون هم نیومد و حالا بالش رو بالا نگه میداره .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      موردی نداره فقط صبر کنید خوب میشه .
      لطف کنید در یکجا و در جای مناسب سوال بپرسید نه در چند جای مختلف اون سوال تکراری شما رو بنده حذف کردم.

      پاسخ
  9. مجتبی

    سلام
    دوست عزیز علیرضا جان لطفا هر سوالی رو در جای خودش مطرح کنید بنده سوال شما رو حذف کردم.
    در بخش مرغ عشق در خدمتتون هستم.

    پاسخ
  10. مینا

    سلام. من ی جوجه مرغ عشق داشتم حدود یک ماهش بود دیروز خود ب خود مرد.زیر شکمش حالت خون مردگی پیدا کرده بود.
    شما میدونید علت خون مردگی زیر شکمش و مردنش چی بوده؟ تا ظهر حالش خوبه خوب بود همش رو سر وگردنم بود

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه بعد از جون دادن زیر شکمش خون مردگی پیدا کرده باشه و اینطوری نمیشه نظر درستی داد.

      پاسخ
  11. ناشناس

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم دوست دارم باهاش ارتباط برقرار واس همین با پارچه میگیرمش چون از دست مبترسه وفرار میکنی با اینکه بالاشو زدیم اما بازم پرواز میکنه من چیکارکنم که از دستم غذا بگیره وباهام ارتباط بر قرار کنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خسته نباشید این چه روشی بود دوست عزیز چرا با پارچه طوطی رو میگیری ؟؟؟؟!!!!
      خب باید با صبر و حوصله باهاش رفتار کنی تا دیگه نترسه و کم کم عادت کنه نه اینکه زورکی و با پارچه و ….

      پاسخ
      1. ناشناس

        آخه بخوای بگیریش گازت میگیره اتفاقا من اینقد بهش محبت میکنم حتی همیشه در قفسشو باز میزارم تا آزاد باشه اما اون تا مبری طرفش بهت اخم میکنه ومیترسه یا پرواز میکنه با وجود کوتاهی بالاش من یه عروس هلندی داشتم خیلی باهام صمیمی بود حتی اوایل خیلی وحشی بود کم کم اینقد باهام رفیق شدصداش میزدم میومد سر سفرغذامیخورد و..اما این خیلی بد جنسه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز لطف بفرمایید هر سوالی رو در جای خودش مطرح بفرمایید خب اینجا موضوعش فرق میکنه ؟؟؟!!!
          ضمنا سوال تکراری شما رو بنده حذف کردم این موضوع رو هم رعایت کنید.
          خب هر پرنده ای اخلاق و شخصیت خاص خودش رو داره و نمیشه دو تا هم نوع رو با هم مقایسه کرد حالا دیگه دو تا نژاد مختلف که جای خود داره ولی راهی نداره نباید خب اون رو زورکی بگیرید که گازتون بگیره و اصلا از پارچه استفاده نکنید و اصلا یک مدت اون رو نگیر تا خودش کم کم عادت کنه این رو همیشه به یاد داشته باشید که شما هستین که باید طبق خواست اون رفتار کنید نه طوطی طبق خواست شما اگر این موضوع رو رعایت کنید همه چی درست میشه ولی زورکی هیچ وقت به جایی نمیرسید تازه اگر هم برسید طوطی رو دپرس میکنید و اونیکه باید بشه نمیشه.

          پاسخ
  12. ناشناس

    خسته نباشید خیلی ممنونم از کمکتون اگه لطف کنید بگید چطوری یه طوطی رو میشه رام کرد از اول که خریدش تا وفتی که رام شه خب ما میدونیم اول باید به محیط عادت کنه البته اشکال نداره من هفته ای دوسه بار ازخونم طوطی رو میبرم خونه ی شخص دیگه ای بعد شاید اونجا یکی دوروز بمونه تا برگرده به جای اصلیش ؟!!بعد از اینکه عادت کرد فقط باآب و غذاگذاشتن براش میتونیم محبت خودمونو به اون ابراز کنیم ؟!!چه کار خاصی انجام بدیم که طوطی خوشش بیاد؟ممنونم ازتون واینکه شرمنده من نمیدونم باید کجاوکدوم قسمت برم سوالمو مطرح کنم از اینکه وقت شمارومیگیرم عذر خواهی میکنم.یه توضیح کلی راجب طوطی سانان وطریق دوست شدن باهاشون بدید مچکرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      لطف کنید و این مطلب رو مطالعه کنید. در مورد دستی کردن طوطی توضیح دادیم
      نباید اینقدر طوطی رو جابجا کنید. درسته با این کار هم عادت میکنه ولی جابجایی پرنده ممکنه باعث بیماریش بشه، مخصوصا تو فصل سرما
      با یه کامنت نمیشه یه جواب کامل داد از رام کردن پرنده تا خلق و خو و استحمام و …. لطفا کنید برید به لینک زیر و تیتر مطالب مربوط به طوطی سانان رو مشاهده کنید و هرکدومشون مورد نظر بود مطالعه کنید و سوالی در اون رابطه داشتین همونجا بپرسید
      لینک طوطی سانان

      پاسخ
  13. ناشناس

    شرمنده واینکه راسته که میگن طوطی رو گشنه نگه دارید تا از دستتون غذا بگیره ورام شه؟من اینکارو نمیتونم انجام بدم راه دیگه ای هست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      این هم یکی از روش های غیر اخلاقی و غلط رام کردن طوطی هست. بیخیال این روش مگر در موارد خاص. لطف کنید کامنت بالا رو مطالعه کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      این روشهای زورکی رو بنده اصلا قبول ندارم.
      بعد هر سوالی رو در جای خودش بپرسید الان اینجا بخش مربوط به دستی کردن طوطی هست ؟؟؟!!!

      پاسخ
  14. فواد

    سلام ببخشید لطفا توضیح بدید قناری را برای جفت گیری چطوری باید تقویت کرد تا جوجه های سالمی بده و از چه دونه هایی استفاده کنم .باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا سوالتون رو در بخش مناسب مطرح کنید و سوال تکراری هم نپرسید و حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید تا جواب بدیم خدمتتون.
      کلا باید بخش تکثیر و نگهداری قناری رو مطالعه بفرمایید و هیچ وقت رژیم غذایی قناری رو تغییر ندین و همیشه دانه مخلوط ( هفت تخم ) جلوش باشه و از میوه و سبزی هم استفاده کنید شما بخش مربوطه رو مطالعه بفرمایید باز اگر سوالی بود در همون بخش در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  15. koorosh

    سلام .مینای من نوکش خیلی بلنده در ضمن جفت هم نمیشه میشه راهنمایی کنید
    سپاس گذارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به این راحتی که جفت نمیشه باید یک فضای مناسب داشته باشید و هم رو قبول کنن بهتره نر و ماده رو توی دو تا قفس جداگانه نگهداری کنید تا نسبت به هم دید داشته باشن و بعد از اینکه هر دو آماده شدن جفتشون بدین.
      اگر نوک پرنده بیش از اندازه بلند شده باشه باید بدین یک نفر که مهارت داره نوکش رو براتون کوتاه کنه و اگر خون ریزی کرد باید پرنده رو به حال خودش بذارید و از جلوش برید کنار تا آرامش داشته باشه و نترسه و کم کم خونش بند بیاد و اگر دست کاریش کنید ضربان قلبش تند میشه و خون ریزی شدت میگیره.

      پاسخ
    2. علی اکبر

      سلام
      تعجبی نداره که جفت نمیشه چون یه کلی خانواده کلاغیان توی جفتگیری مخفیانه مشهورن
      برای جفتگیری باید دریک قفس بزرگ با تنه های درخت باشن و کسی مزاحمشون نشه. یعنی غذا و اب رو وقتی چک کنید که به شما توجه نداره. و نوکش هم باید توسط افراد خبره کوتاه بشه تا مشکلی براش پیش نیاد. البته مینا ها میتونن بی استعداد یا بااستعداد باشن وهمینطور فرزندانشان پس تا از هوش هردو والدین مطلع نشدین اقدام نکنید چون همه ی زحماتتون به باد میره

      پاسخ
  16. گیتی

    با سلام.اتفاقی با سایت شما آشنا شدم.جوجه مینای ۳ هفته ای خریده ام که وقتی آوردم خانه دیدم چند تا از انگشتانش متورم و سرخ است. اصلا نمی خواهد در قفس بماند ناز کردنش را خیلی دوست دارد دستم که پایین باشد نوکش را لای انگشتم میبرد تا نازش کنم. امروز توی قفس خودش را خیلی به میله ها کوبید که بیاید بیرون.وقتی آوردم بیرون ناخنی که خیلی به سمت بالا برگشته وسرخ بود از قسمت بند انگشت کنده شده آویزان بود وخون کمی آمد. چه کار کنم؟ خیلی ممنونم از سایت و جوابهای خوبتان.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز این پرنده حتما مریض بوده و یا پاش ضربه خورده حتما حتما باید با دامپزشک مشورت کنید چون ندید نمیتونیم چیزی بگیم خدمتتون یه مورد خاصه که باید تشریف ببرید پیش دکتر نشون بدین.

      پاسخ
  17. حسن

    سلام من تعداد جوجه مرغ عشق داشتم که با هم دعوا کرده بودنود برو بالشون کنده شده بود بعد از چند وقت براشون در امد بجز یکی که بر دمش در نمیاد ولی خیلی سرحال و خوبه به نظر شما چیکار کنم.
    یه بنده‌خدایی کفت که باید دمشو از ته بکن دمش کامل در میاد ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب هیچی باید صبر کنید تا زمانیکه پرنده به صورت طبیعی بره تو لک اون زمان همه پرهاش در میاد و اگر خوب تقویت بشه مشکلی نداره.
      اینکه یه نفر گفته پرهاش رو بکنی تقریبا درست گفته ولی پرنده ضعیف میشه و ممکنه وارد نباشید اون رو اذیت کنید و خون ریزی کنه و … چون شاه پر و همچنین پر دم پرهای محکمی هستن و به راحتی کنده نمیشن مخصوصا اگر شکسته باشن و یا ناقص در اومده باشن سخته کندنشون پس بی خیال بشید بهتره حداقل پرنده رو بکشتن ندادین.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *