سگ ها باهوش‌ترند یا گربه ها؟

در جدیدترین تحقیق صورت گرفته بر روی هوش سگ ها و گربه ها مشخص شد که سگ ها نسبت به گربه ها از هوش بالاتری برخوردارند!

سگ ها باهوش‌ترند یا گربه ها؟

سگ ها باهوش ترند یا گربه ها؟ این یک سوال قدیمی و بدون پاسخ است که تنها طرفداران گربه ها و سگ ها از آن برای برتری هر یک نسبت به دیگری استفاده می کنند. اما در جدیدترین تحقیقی که توسط یک تیم بین المللی به سرپرستی سوزان هرکولانو (Suzana Herculano) پروفسور علم بیولوژیک دانشگاه وندربیلت(Vanderbilt) آمریکا صورت گرفته، مشخص شد که سگ ها نسبت به گربه ها حیوانات باهوش تری هستند.

روش استفاده شده این تیم تحقیقاتی برای سنجش هوش سگ ها و گربه ها برای نخستین بار توسعه یافته و به لحاظ علمی از قاطعیت بیشتری نسبت به سایر روش ها برخوردار است. این روش بر اساس شمارش تعداد نورون های موجود در قشر خاکستری مغز که مسئولیت اصلی را در کنترل رفتارها و شخصیت بر عهده دارد صورت گرفته است.

پروفسور هرکولانو در خصوص متد شمارش نورون ها می گوید: «من باور دارم که شمارش دقیق تعداد نورون های مغز حیوانات به خصوص در قشر خاکستری، میزان غنای فرایندهای ذهنی آنها و تواناییشان برای پیش بینی وقایع محیط اطراف بر اساس تجربیات پیشین را نشان می دهد. اگر این روش را به عنوان مبنا قرار دهیم، باید گفت که سگ ها تا دو برابر باهوش تر از گربه ها هستند، چرا که در قشر خاکستری مغز خود بیش از ۵۳۰ میلیون نورون دارند. این عدد در مورد مغز گربه ها تنها ۲۵۰ میلیون نورون است. برای مقایسه بد نیست بدانید که در بیرون ترین لایه مغز انسان ها بیش از ‍۱۶ میلیارد نورون وجود دارد.

نکته جالب دیگر در خصوص متد جدید این است که میزان هوش یک جانور با مغز بزرگتر الزاماً بیشتر از جانور دیگر با مغز کوچک تر نیست. به عنوان مثال تعداد نورون های قشر خاکستری مغز راکون ها با سگ ها برابری می کند، در حالی که ابعاد آن برابر با مغز گربه هاست. مطلب دیگر آن که در میان یک گونه نیز میزان هوش متغیر است. یعنی در میان سگ ها نژادهایی یافت می شود که نورون های مغزی آنها از گربه ها هم کمتر است.

به هر حال شخص سوزان هرکولانو به عنوان مبتکر این روش هم باور دارد که اعداد نمی تواند همه ماجرا را توضیح دهند. یعنی سگ ها با دو برابر نورون مغزی بیشتر الزاماً دو برابر باهوش تر از گربه ها نیستند.

در اخر صرفنظر از اینکه کدام حیوان باهوش تر است، حداقل صاحبان گربه ها با مشاهده نتایج این تحقیق زیاد خوشحال نیستند و صاحبان سگ ها می توانند تا مدت ها از این تحقیق برای نشان دادن برتری سگ های خود نسبت به گربه های دیگران استفاده نمایند.

منابع: دیجیاتو و newsatlas

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *