چرا پرندگان هنگام پرواز به یکدیگر برخورد نمی کنند؟

محققان متوجه شدند علت این که پرندگان هنگام پرواز با یکدیگر برخورد نمی کنند، این است که هر یک به سمت راست خود می چرخد و برخی اوقات ارتفاع خود را نیز بر اساس برخی ترجیحات از پیش تنظیم شده، تغییر می‌دهند.

چرا پرندگان هنگام پرواز به یکدیگر برخورد نمی کنند؟

پروفسور ماندیام سرینیواسان از دانشگاه کویینزلند در استرالیا که ریاست تحقیق در خصوص سوال مورد بحث را بر عهده داشت چنین توضیح داد که تاکنون مطالعه ای در این مورد که هنگام پرواز دو پرنده به سمت یکدیگر چه اتفاقی روی می دهد، انجام نشده، اما براساس یک مدل سازی صورت گرفته، گروهی از پرندگان در دو انتهای یک تونل آزاد شدند و مسیر پروازی آنها توسط یک دوربین با سرعت بالا، فیلم برداری شد. در بیش از ۱۰۰ پرواز که توسط ۱۰ پرنده مختلف صورت گرفت، حتی یک برخورد مشاهده نشد. نتیجه این تحقیق مشخص کرد که پرندگان همواره به سمت راست می چرخند و برخی اوقات ارتفاع خود را نیز بر اساس برخی ترجیحات از پیش تنظیم شده، تغییر می دهند.

پروفسور سرینیاواسان در ادامه گفت یافته دیگر این مطالعه این بود که پرندگان به ندرت در یک ارتفاع پرواز می کنند و این سوال مطرح می شود که آیا هر پرنده ترجیح خاصی برای پرواز در ارتفاع بالاتر و یا پایین تر دارد؟
وی افزود: این احتمال وجود دارد که موقعیت و جایگاه پرندگان در سلسله مراتب گروهی، ارتفاع پرواز آنها را مشخص می کند که این سوال باید در آینده مورد تحقیق قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: گرچه نمی توانیم بگوییم که چگونه پرندگان مساله انتقال به ارتفاع های مختلف را حل می کنند اما می توانیم راهبردهای ساده ای را برای سیستم های اتوپایلوت (خلبان خودکار) و پهپادها برای پیشگیری از تصادم های هوایی پیشنهاد کنیم. با توجه به افزایش ترافیک هوایی، کشف قوانین اساسی پرواز بی خطر که طی میلیون ها سال در پرندگان تکامل یافته است، به هواپیماهای بدون سرنشین کمک می کند تا از برخوردها پیشگیری کنند.
این تحقیق در مقاله ای در مجله PLOS One منتشر شده است.

منابع: ایرنا و باشگاه خبرنگاران جوان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *