شور شدن سواحل و پیامدهای آن برای جانداران این اکوسیستم‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش شوری سواحل شود و این شرایط پیامدهای قابل توجهی برای خرچنگ‌ها، پرندگان دریایی و دیگر جانداران بومی این اکوسیستم‌ها به دنبال خواهد داشت.

شور شدن سواحل و پیامدهای آن برای جانداران این اکوسیستم‌ها

کارشناسان پیش‌تر تصور می‌کردند آب موجود در سطوح زیرینِ سواحل به اندازه امواجی که به ساحل برخورد می‌کنند شور است اما به تازگی دریافته‌اند که در خلیج “دلاویر” در آمریکا در حالت مد، میانگین شوری سواحل دو برابر بیش از آب دریاست.
گزارش‌ها حاکی از آن است که تبخیر، دلیل اصلی انباشت فزاینده نمک است و به اعتقاد کارشناسان این وضعیت می‌تواند بر اثر تغییرات آب و هوایی تشدید شود.
در این بررسی آمده است افزایش دمای هوا یا کاهش نسبی رطوبت بر اثر تغییرات جوی نه تنها موجب بالا رفتن سطح شوری در سواحل می‌شود بلکه توزیع فضایی را تغییر خواهد داد و انتظار می‌رود افزایش ناگهانی سطح شوری در نزدیکی سطح خط آب رخ دهد.
در این بررسی محققان موسسه فناوری نیوجرسی ۴۰۰ نمونه را در ساعت‌های مختلف شب و روز مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که انباشت نمک در آب دریا به ازای هر لیتر ۲۵ گرم بوده در حالی که این رقم در حالت مد ۶۰ گرم بوده است.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، دکتر “شیائولونگ گِنگ” یکی از محققان این مطالعه گفت: این افزایش سطح شوری از تبخیر ناشی می‌شود چرا که مکانیزم دیگری برای بالا رفتن سطح نمک در آب‌های جمع آوری شده میان رسوبات وجود ندارد و افزایش نمک در سواحل می تواند پیامدهای نامطلوبی برای جانداران بومی این زیستگاه‌های ساحلی داشته باشد.

منبع: ایسنا

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *