انواع ماهی ایرانی(آب شور.شیرین.نیمه شور) | نژاد شناسی انواع ماهیان اب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
انواع ماهی ایرانی(آب شور.شیرین.نیمه شور)
۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۱:۵۱ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سیچلاید ایرانی ( Iranian Cichlid)

سیچلاید ایرانی در اقلیم گرمسیری آبهای جنوبی کشورمان یافت می شود. این سیچلاید بومی رودخانه های مهران، سرزه و رسول در استان هرمزگان بین منطقه چهار برکه و تنگه والان توسط دکتر برایان کد در سال ۱۹۷۶ شناسایی و ثبت شده است. این گونه نادر و کمیاب محصور در جریان آب ها سطحی شور و شیرین با رسانایی ۱.۶ میکروموس می باشد که در سایر نواحی شور نیز با درجه هدایت ۱.۲۵-۸۰ زندگی می کند.

معمولا محیط زیست این ماهی به طور کامل آفتاب گیر همراه با گرمای ثابت، بستر گلی و مقدار کمی فون گیاهی غیر جلیکی می باشد.هم چنین دمای آب این محیط در زمستان ۵ تا ۳۳ و در تابستان تا ۴۵ درجه سانتی گراد گزارش شده است سیچلاید ایرانی شفافیت آب از کدر (گل آلود) تا روشن و بی رنگ را تحمل می کند.

در مورد خصوصیات کلیدی این ماهی هم می توان به مواد زیر اشاره کرد:

تعداد کل مهر ماه: ۲۸-۳۰

تعداد خارهای آبشش: ۱۴-۱۹

فلس های دور ساقه دمی : ۱۶-۲۰

طول استاندارد : در نمونه ماهی بالغ حدود ۵-۷.۹ و در نمونه های جوانتر حدود ۲-۲.۳ سانتی متر

متوسط زمان لازم برای دو برابر شدن جمعیت: ۴.۴-۱.۴ سال از لحاظ ریخت شناسی آرواره های بالا و پایین ماهی با هم برابر بوده و دهان اندکی مایل و پوزه از نیم رخ به جلو کشیده شده است. باله های سینه ای و شکمی کوتاه بوده و به باله مخرجی نمی رسند.

محتویات معده پنج نمونه از این ماهی با طول استاندارد ۴.۱-۹ سانتی متر نشان می دهد که رژیم غذایی سیچلاید ایرانی تنها شامل جلبک ها، دیاتومه ها و دتریتوس ها می باشد.

جنس های نر و ماده در اوایل فروردین در آبهای پس زده رودخانه مهران که در این زمان درجه حرارتی بین ۲۶-۳۳ درجه سانتی گراد دارد. در عمق ۱.۵ متری آماده تولید مثل می شوند. این ماهی در هر دوره بین ۳۶-۳۸ عدد تخم می گذارد که طول متوسط تخم ها ۳.۶ میلی متر و قطر شان به طور متوسط ۲.۵ میلی متر است. ماهی ماده با حمل نوزادان در هان خود (Mouthbrooder) نقش بسیار موثری در حفظ نسل این گونه در برابر خطراتی از قبیل آلودگی های نفتی منطقه بر شمارند که مانع از پراکنش ماهی می گردد.

Image Enlarger

منبع:پرشین فیش

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۱:۵۶ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سگ ماهی کور ایران (Blind loach)

سگ ماهی کور از جمه ماهیان بومی کشور ایران است. زندگی این حیوان در غار، موجب ناتوانی او در دیدن اجسام و نابینا بودن او شده است.

 

این گونه تنها گونه ماهی کور از خانواده سگ ماهیان جویباری است که پراکنش آن تنها در همان غار آبی ، در استان لرستان که ماهی کور غار هم در آن زندگی می کند. محدود می شود لذا اهمیت فوق العاده ای از لحاظ ژنتیکی دارد . اولین نمونه از این ماهی کفزی توسط Anthony Smith در آپریل ۱۹۷۶ شناسایی شد . آنها علاوه بر اینکه از داشتن چشم محروم اند . رنگدانه و فلس هم ندارند . دومین جفت از سبیلک هایشان به خوبی رشد کرده و به انتهای سومین جفت سبیلک ها می رسد . متوسط طول بدن در آن ۴۵ میلی متر گزارش شده است . حداقل زمان لازم برای دو برابر شدن جمعیت آنها ۱۵ سال می باشد. سگ ماهی کور ایران از سال ۱۹۹۶ در فهرست قرمز گونه های در معرض خطر قرار گرفته است.

باله مخرجی از ۸ شعاع و باله پشتی از ۱۱ تا ۱۲ شعاع که همگی شعاع نرم می باشند تشکیل گردیده است.

 

از خانواده سگ ماهیان جویباری ، ۴ گونه دیگر از جنس Nemacheilus شامل گونه های bergianus لوچ سفیدرود در حوضه دریای خزر و دریاچه نمک ، percs در رودخانه کر و حوضه دریاچه مهارلو و دریاجه ارومیه ، kermanshahensis در حوضه رودخانه های دجله و فرات و گونه hampurensis همگی علاوه بر داشتن رنگ آمیزی زیبا از اندازه های مناسبی هم برای نگهداری در آکواریوم برخوردار می باشند.

گونه های ذکر شده از خانواده سگ ماهیان جویباری همگی بومی ایران بوده و پراکنش آنها به مکانهای ذکر شده محدود می گردد.

Image Enlarger

منبع:ماهی من بلاگفا


کاربران زیر از HAMID ESKANDARI برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

sina.A

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۲:۰۲ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

ماهی کورغاری (anoptichthys jordani)

اندازه ی این ماهی که بومی مکزیک است تا ۵/۷ و گاهی تا ۱۲ سانتی متر میرسد.چشم این ماهی در اثر زندگی در غار و فقدان نور به مرور زمان از بین رفته فقط اثری از آن باقی مانده است.این ماهی به طور کلی کور است.ولی احساس بویایی و لامسه و چشایی آن بسیار قوی است و این امر به خصوص هنگام تغذیه ی این ماهی مشاهده میگردد.نرها از ماده ها لاغر تر و کشیده ترند.

 

در شرایط طبیعی این ماهی ها همه چیز خوارند ولی در آکواریوم بیشتر علاقه به خوردن گیاهان و تخم ماهی ها دارند.برای نگهداری آن ها احتیاج به آب نسبتا سخت و دمای ۲۶ تا ۲۷ درجه ی سانتی گراد میباشد.

 

تخمریزی آن ها تقریبا مشابه اعضاء خانواده ی کاراسین ها است.در هر مرحله از تخم ریزی ماهی ماده ۱۰ عدد تخم بر روی گیاهان میگذارد.چسبندگی تخم ها زیاد نیست و گاهی تعدادی از آن ها به کف آکواریوم میریزند.والدین به ندرت تخم های خود را میخورند.با وجود این بهتر است بعد از تخم ریزی آن ها را از آکواریوم خارج نمود.برای تخم ریزی آن ها احتیاج به سنگریزه در کف آکواریوم نیست و فقط میتوان یک یا دو دسته گیاه بریده را که با وزنه ای سنگین شده اند در یک طرف آکواریوم قرار داد.

 

نوزاد ها پس از خروج از تخم دارای چشم های طبیعی با رنگدانه های سیاه میباشند.ولی هنگامی که ۱۸ روز از سن آن ها گذشت کم کم چشم ها پهن شده و روی آن با یک بافت از جنس زجاجیه پوشیده میشود.از این پس تدریجا چشم ها کوچک تر شده و پس از ۵۲ روز کلا با بافتی از زجاجیه پوشیده میشود.با رشد بیشتر ماهی باز هم چشم ها کوچک تر شده و به ۲ میلیمتر میرسند.در این حالت لایه ای از چربی نیزبین پوست و چشم جمع می گردد.

Image Enlarger

منبع:ماهی من بلاگفا

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۲:۰۳ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

گامبوزیا (Mosquitofish or Eastern mosquitofish)

در بین سالهای ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۵ ماهی پشه خوار یا گامبوزیا از کشور ایتالیا به منظور جلوگیری از گسترش بیماری مالاریا وارد ایران شد و امروزه در اکثر نواحی خصوصا نواحی ساحلی شمال کشور پراکنده شده اند. ماهی گامبوزیا از خانواده کپور ماهیان دنداندار زنده زا بوده و بومی آمریکای جنوبی است که از آنجا به سایر نقاط دنیا مانند اسپانیا ، اکراین ، ایتالیا ، فرانسه و ... منتقل گردیده است. رنگ ماهی گامبوزیا ، خاکستری متمایل به زیتونی و دارای بدنی نیمه شفاف بوده و اندازه جنس ماده آن ۶ سانتی متر و جنس نرش ۳.۵ سانتی متر می باشد.

 

از ویژگی های جالب این خانواده زنده زایی است که در آن ماهی نر به خاطر تغییر شکل یافتن باله مخرجی به آلت جفتگیری (gonopodium) توانایی انتقال اسپرماتوزویید را به داخل مجرای تخم بر جنس ماده داشته و در آنجا پس از ترکیب با تخمک ها تا تبدیل شدن به نوزادان کامل نگهداری و پس از گذشت ۳۰ روز تعداد ۸۰ تا ۱۰۰ عدد بچه ماهی متولد می شوند. ماهی گامبوزیا توانایی زیستن در آبهای لب شور را دارد و در آب هایی که دارای دمایی بیشتر از ۴۰ درجه سانتی گراد هستند (نظیر جنوب بلغارستان) نیز مشاهده می شوند. این ماهی علاوه بر اهمیت بیولوژیکی ذکر شده در ایران به صورت عمده به عنوان غذای زنده برای ماهیان گوشتخوار و بزرگتر مانند آروانا یا اسکار مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید گامبوزیا در ایران به اشتباه در زبان عموم به نام گوپی ایرانی شناخته می شود.

 Image Enlarger

 منبع:پرشین فیش


1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۲:۰۵ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

ماهی استروژن (Acipenser Ruthenus)

ماهی استروژن از جمله ماهیان سرد آبی است که به تازگی وارد بازار شده است. این ماهی دارای ۲۱ گونه ی متفاوت است. ماهی استروژن که به اشتباه خاویار نیز نامیده شده است مولد خاویار است.

 

استروژن ماهی صلح جویی است و نگهداری آن با ماهی هایی مانند تترای نئون نیز مشاهده شده است. با توجه به سردآبی بودن این ماهی دمای ۱۰ تا ۲۲ درجه ی سانتی گراد برای نگهداری آن مناسب است. اما نگهداری آن در دمای ۲۵ تا ۲۷ درجه نیز مشکلی برای این ماهی به وجود نمی آورد. ماهی استروژن نسبت به تغییرات پی هاش آب حساس است و در شرایط نامساعد رفتار غیر معمولی را از خود نشان می دهد. از جمله این رفتار می توان به بیرون پریدن از آب و شنای نا مزون اشاره نمود. این ماهی در طبیعت تا ۴ متر می تواند رشد کند. اما در آکواریوم هرگز به این اندازه نخواهد رسید.

 

ماهی استروژن دارای رژیم غذایی گوشتخوار است و تغذیه ی آن با پلت ها و کرم خونی مناسب است. وجود نمک در آب موجب شادابی بیشتر این ماهی خواهد شد.

 

ماهی استروژن دارای قدرت بینایی ضعیفی است و بیشتر از حس لامسه ی خود بهره می جوید. استروژن از نظر رفتاری تا حدودی مشابه ماهی پنکوسی است.

 

ماهی های استروژن موجود در بازار از جمله ماهیان پرورشی هستند که در استخرهای پرورش ماهی شهرهای شمالی تکثیر و پرورش یافته اند. تکثیر این ماهی در آکواریوم تا به حال مشاهده نشده است و امری غیر ممکن به نظر می رسد.

Image Enlarger

منبع:ماهی بلاگفا


1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۲:۱۵ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

معرفی ماهیان شمال کشور

پراکندگی ماهیانی که اینجا معرفی میشه بیشتر در شمال کشور هست ولی در دریاچه ها و رودخانه های دیگر نقاط ایران هم دیده میشه

شماره یک

ماهی آزاد

آزاد ماهی (به انگلیسی: Salmon)‏ یا ماهی آزاد دریای شمال در ردهٔ آزادماهیان قرار دارد. آزادماهی‌ها به طور معمول در آب‌های شیرین به دنیا می‌آیند، سپس به اقیانوس‌ها رفته و برای تخم‌گذاری دوباره به آبهای شیرین باز می‌گردند. تحقیقات نشان داده‌است، که آنها برای تخم گذاری، به نقطه‌ای که در آن متولد شده‌اند، باز می‌گردند.

انواع ماهی آزاد در عکس زیر

1391880699 تالار گفتگوImage Enlarger


 

نام فرنگی آن سومون یا سامن و گاهی سالمون تلفظ می شود . مرغوب ترین ، عالی ترین ماهی جهان است . دوکی شکل و کشیده است . فلس ریز دارد با پوشش نقره ای روشن ، خال سیاه روی آن دیده می شود . رنگ پوست آن سفید یا به رنگ نارنجی است . خاویار ماهی آزاد درشت و نارنجی مایل به قرمز بلوری است . فیله ماهی آزاد را معمولاً دودی می کنند وبه رنگ عقیقی نیمه بلوری می شود و ورقه های نازک آن را با نان سفید و کره به صورت اردور مصرف می کنند .این ماهی به شکل محدود در رودخانه های منتهی به دریای خزر یافت می شود گره در سالیان اخیر تعداد آنها بسیار کم و قیمت آن بسیار گران است

 

1444576216 تالار گفتگوImage Enlarger

1410183590 تالار گفتگوImage Enlarger

 

منابع:ویکی پدیا انگلیسی وفارسی…ایران فیش

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۲:۲۱ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره یک

معرفی دو گونه ماهی آزاد

Image Enlarger

Image Enlarger

منبع:سایت ماهیگیران

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۲:۳۱ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره دو

ماهی سفید

ماهی سفید (از خانواده کپورماهیان) یکی از انواع ماهی‌های شمال ایران است که در دریای خزر و رودخانه‌های استان‌های گیلان و مازندران یافت می‌شود. این نوع ماهی از مرغوب‌ترین انواع ماهی شمال به حساب می‌آید. گرچه مزهٔ گوشت آن بسیار محبوب است سرو آن خالی از دشواری نیست چرا که استخوان‌های بسیار ریزی در گوشت آن است (به این استخوان‌های ریز در اصطلاح سیخ یا تیغ می‌گویند). ماهی سفید از پایان بهار تا آغاز پاییز تخم‌ریزی می‌کند.

دوکی شکل است با فلس نقره ای روشن و سربی تیره و دم دو فاق با گوشتی سفید و لطیف ، جنس نر آن کشیده تر است و روی سر آن خال های درشت و سفید دارد . این ماهی در دو نوع است : دریایی و پرورشی که نوع دریایی آن مرغوب تر است . این نوع ماهی از مرغوب‌ترین انواع ماهی شمال به حساب می‌آید. گرچه مزهٔ گوشت آن بسیار محبوب است سرو آن خالی از دشواری نیست چرا که استخوان‌های بسیار ریزی در گوشت آن است ماهی سفید از پایان بهار تا آغاز پاییز تخم‌ریزی می‌کند.

منبع:خبر انلاین.ایران فیش.ویکی پدیا

Image Enlarger

Image Enlarger

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۲:۳۴ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره دو

معرفی دوگونه ماهی سفید

Image Enlarger

Image Enlarger

منبع:سایت ماهیگیران

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۸:۱۲ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره سه

اردک ماهی

این ماهی مثل گونه‌های دیگر خانوادهٔ اردک ماهی‌ها ماهی شکارچی و مهاجم است سر او به شکل پوزه اردک پهن می‌شود و دارای یک دهان با تعداد زیادی دندان تیز می‌باشد. اردک ماهی در میان خزه‌های آب‌های تمیز محل زندگیش به دنبال شکار پرسه می‌زند و آماده حمله به هر موجود قابل خوردن مثل پرندگان در حال شنا در سطح آب است.

 در مازندران سوپ نامیده می شود . از رودخانه به دریا می آید . فلس ریز به رنگ خاکستری زیتونی دارد . زیر شکم مایل به زرد است . پوزه کشیده و دهان بزرگ و دندانهای قوی دارد . این ماهی به دلیل اینکه گوشتخوار است زیاد محبوب نیست اما حرام هم نیست

اردک ماهی‌ها می‌توانند تا ماکزیمم طولی معادل ۱۸۳ سانتیمتر رشد نمایند و به حداکثر وزنی معادل ۳۵ کیلوگرم برسند. گزارش شده‌است که این ماهی می‌تواند به سن ۳۰ سالگی برسد. آنها شکلی کشیده و اژدر مانند با سری نوک تیز و دندانهای برنده همانند اغلب ماهیهای شکارچی دارند. رنگ آمیزی آنها خاکستری – سبز با خالها یا لکه‌های آشکار است. اشکال روی بدن اردک ماهی همانند اثر انگشت می‌باشد و هر کدام با شکلها و الگوهای متفاوت می‌باشند.

 Image Enlarger

اردک ماهی از دامنه وسیعی از منابع غذایی تغذیه می‌کند. عمده شکارشان دیگر ماهیها به انضمام انواع خودشان می‌باشد. شکار اصلیشان که همواره در دسترس می‌باشد ماهی کولمه یا Roach می‌باشد. همچنین آنها به شکار ماهیانی همچون سوف حاجی طرخان (Perch)، مار ماهیها و کپور ماهیان می‌پردازند. آنها ماهیهایی به اندازه یک سوم خودشان را می‌بلعند. اردک ماهیها همخوار هستند(همانند ماهی سوف). تقریبا ۲۰ درصد جیره غذایشان را ماهیهای کوچکتر از جنس خودشان تشکیل می‌دهد.

1383375822 تالار گفتگوImage Enlarger

منبع:ویکی پدیا..ایران فیشینگ..سایت ماهیگیران

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۸:۲۲ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره چهار

ماهی اوزن برون

سه نوع ماهی دارای خاویار در دریای خزر وجود دارد به نام : ۱) بلوگا استروژن ۲) آسترا استروژن ۳) سورو گا استروژن

از میان این سه ماهی سورگااستروژن به زبان ترکی یعنی ازون برون ، ازهمه معروف تر است پوست این ماهی کلفت و خشن است

خاویار این ماهی شهرت جهانی دارد . این خاویار با اندکی نمک در قوطی های کوچک عرضه می شود که معمولاً به عنوان اردور می خورند و بر حسب رنگ و اندازه دانه ، درجه بندی می شود . انواع این خاویار عبارتند از : خاکستری ، سیاه ، بور ، درشت ، ریز و بسیار درشت ، گران ترین نوع خوایار بور بسیار درشت است .

 Image Enlarger

ماهی ازون برون به دلیل صید بی رویه مخصوصا توسط کشورهای همسایه به شدت در معرض خطر است.

Image Enlarger

Image Enlarger

منبع:سایت ماهی گیران...ویکی پدیا

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۸:۲۴ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره پنچ

ماهی قره برون

Image Enlarger

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۸:۳۰ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره شش

سوف

بعد از ماهی سفید شمال , پرخریدارترین ماهی است . این ماهی کشیده و دوکی شکل است . پوزه باریک فلس ریز نقره ای دارد و تقریباً بی خار است جزء ماهی های مرغوب به شمار می رود گوشت آن سفید و نرم است .

 

ماهی سوف بزرگترین عضو خانواده سوف ماهیان آب شیرین است. وزن این ماهی به ۲ کیلو گرم و طول آن به بیش از ۱۰۰ سانتی متر می‌رسد . نام عمومی این ماهی در اروپا pike-prech است که شاید علت این نامگذاری، شباهت ظاهری آن با اردک ماهی است. پشت آنها معمولاً به رنگ خاکستری یا قهوه‌ای و با خال‌های مشکی در نوارهای تیره می‌باشد. نوارها در این ماهی نسبت به سوف حاجی طرخان کوچکتر و در ماهیان جوانتر واضحتر بوده و با رسیدن به سن بلوغ کاملا ناپدید می‌شوند. پهلوهای ماهیان جوانتر نقره‌ای رنگ است در صورتی که در ماهیان مسن تر به رنگ طلایی مایل به سبز می‌باشد . سطح زیرین و باله‌های پایینی به رنگ سفید و در بعضی اوقات به مقدار بسیار کم متمایل به آبی است .

Image Enlarger

انواع گونه‌های سوف ماهیان

 

سوف سفید یا معمولی

 

- سوف دریایی یا سیاه

 

- سوف حاج طرخان یا سوف آب شیرین

 

- سوف سر بزرگ

 

- سوف رمان

 

- سوف سر پهن

 

- سوف سر تیز

 

- سوف پوزه دار

 

- سوف بزرگ سر شراتزر

 

- سوف ولگا

 

از ده گونه مذکور، تنها سه گونه اول در حوزه جنوبی دریای خزر زندگی می‌کنند.

 

 Image Enlarger

Image Enlarger

 منابع:ویکی پدیا..سایت ماهیگیران

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۸:۳۷ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره هفت

ماهی سیم

ماهی سیم (Abramis brama) یکی از جنس‌های ماهی از خانواده کپورماهیان است.

ماهی سیم از گونه‌ای که در آب‌های ایران زندگی می‌کند با نام علمی: (Abramis brama orientalis (Berg, 1905 شناخته می‌شود. این ماهی دارای دندان حلقی یک ردیفی به فرمول ۵-۵ می‌باشد. ناحیه شکم در عقب بالههای شکمی دارای کیل ساده می‌باشد. در تالاب انزلی بیشترین فراوانی را دارد و زیستگاه آن محدود به حوضه جنوبی دریای خزر می‌باشد.

حداکثر طول ۴۷(میانگین ۱۸) سانتی‌متر و حداکثر وزن ۱۷۰۰ (میانگین ۱۵۰) گرم است. بدن پهن و از دو پهلو فشرده و از فلسهایی با اندازه متوسط پوشیده شده‌است. شکم در عقب باله‌های لگنی قرار داشته و واجد کیل است. کیل فاقد فلس می‌باشد. باله مخرجی طویل و ۲۸-۲۳ شعاع شاخه شاخه دارد. قاعده باله مخرجی در آنها مانند شگ ماهیان بزرگتر از باله پشتی است. دهان نیمه تحتانی است. به منظور تخم ریزی یا خواب زمستانی وارد رودخانهها می‌شود.

Image Enlarger

Image Enlarger

ماهی سیم در دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی که دارای جریان کم و بستر لجنی می‌باشند، زندگی می‌کند. در ناحیه دریای شمال و شمال ایران(دریاچه خزر) وارد آب‌های لب شور نیز می‌شود. خواب زمستانی به صورت دسته جمعی در چاهک‌های رودخانه‌ها صورت می‌گیرد، به همین علت به راحتی صید می‌شوند

ماهی سیم در سه سالگی بالغ می‌شود. تخم ریزی از اواسط ماه مارس تا نیمه اول ژوئن صورت می‌گیرد. یک ماهی سیم ۵/۲ کیلویی تا ۱۴۰۰۰۰ تخم تولید می‌کند.بچه ماهیان سیم به صورت دسته‌هایی در نزدیکی سواحل یافت می‌شوند و از پلانکتونها تغذیه می‌کنند. ماهیان مسن تر با احتیاط تر بوده و در عمق دریاچه‌ها مشاهده می‌شوند. این ماهی جزء ماهیان کم رشد می‌باشد

Image Enlarger

Image Enlarger

منابع:ایران فیشینگ..خبر آنلاین.ویکی پدیا..ماهیگیران

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۷ اسفند, ۱۳۹۱
۸:۴۳ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره هشت

ماهی کپور

خانواده کپورماهیان (Cyprinidae) یکی از مهمترین خانواده‌های ماهی‌های آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی‌ها بوده و شامل ۲۲۰ جنس و ۲۴۲۰ گونه است. تقریباْ تمام اعضای آن متعلق به آب شیرین بوده و یا در صورت زندگی در آب لب‌شور، برای تولیدمثل نیازمند ورود به آب شیرین هستند. مهمترین ماهی‌های پرورشی گرم‌آبی مثل کپور معمولی، کپور علف‌خوار یا آمور، کپور سرگنده و کپور نقره‌ای یا فیتوفاگ متعلق به این خانواده هستند. با حدود ۱۱۰ گونه بزرگترین گروه ماهی‌های آب شیرین ایران است و تقریباً در همه حوضه‌های ایران یافت می‌شوند. از کپورماهی‌های معروف ایران می‌توان انواع سس‌ماهی از جمله سس‌ماهی‌کور، سیاه‌ماهی، ماهی سفید، کلمه و سیاه‌کولی را نام برد

Image Enlarger

Image Enlarger
Image Enlarger
Image Enlarger
Image Enlarger
Image Enlarger

منابع:ویکی پدیا..ماهیگیران

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۸ اسفند, ۱۳۹۱
۱۰:۳۰ ق٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره نه

ماهی کفال

خانواده کفال ماهی شکلان (Mugilidae) ماهیانی طویل هستند که معمولاً سر پهن و پوزهای کند دارند. بدن به شکل استوانه‌ای بوده و یا کمی از دو پهلو فشرده شده‌است. چشم‌ها تا حدی به وسیله بافت چربی پوشیده شده‌است و دارای دهانی کوچک، انتهایی و کمی تحتانی می‌باشند. دندان‌ها در این خانواده کوچک، ضعیف و پنهان بوده و یا اینکه اصلا وجود ندارد. کفال ماهیان دارای دو باله پشتی جدا از هم هستند که شعاع‌های سخت اولین باله پشتی آنها ۴ عدد می‌باشد. سطح پشتی بدن اینها به رنگ آبی یا سبز زیتونی و پهلوها و شکم نقره‌ای می‌باشد و غالبا ۹-۳ رگه طولی بر روی پشت، پهلو و شکم انها دیده می‌شود.

این ماهی‌ها تحمل بالایی نسبت به تغییرات شوری دارند و به عبارتی یوری هالین می‌باشند. بچه این ماهیان گاهی به آبهای شیرین رود خانه‌ها وارد شده و مدت کوتاهی را در آبهای شیرین زندگی می‌کنند. اما نسبت به تغییرات درجه حرارت حساس بوده و همچنین قادر به نحمل میزان اکسیژن کمتراز ۲ میلی گرم در لیتر نیستند.

Image Enlarger

Image Enlarger

کفال ماهیان دارای ۱۰۰ گونه‌اند که از آنها می‌توان به گونه‌های زیر اشاره نمود:

 

ماهی کفال:Mugil cephalus Linnaeus

 

کفال طلایی: Liza auratus

 

کفال پشت سبز: Liza dussumieri

 

کفال پوزه باریک: Liza saliens

 

کفال راه راه: Mugil cephalus

 

کفال لکه ابی: Valamugilseheli

 

Image Enlarger

Image Enlarger
Image Enlarger

منایع:ویکی پدیا.ایران فیشینگ.سایت ماهیگیران.جزوه ماهی‌شناسی سیستماتیک

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۸ اسفند, ۱۳۹۱
۱۰:۳۹ ق٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره ده

ماهی کولمه گرگان

Image Enlarger

کولمه گرگان (تلاجی) نام انگلیسی: Vobla, Roach نام علمی: Rutilus rutilus caspicus nation knipowitschi (Pravdin, ۱۹۲۷) پراکنش در ایران: جنوب شرقی دریای خزر ویژگیهای مرفولوژیک: دندان حلقی یک ردیفی(۵-۶)؛ بیشینه درازا ۳۵ (میانگین ۲۰) سانتی متر؛ بدن این ماهی نسبتا بلند است و ارتفاع آن ۲۵٪ تا ۳۶٪ طول بدن را د ربر می‌گیرد؛ سطح بدن از فلس‌های متراکم متوسط یا درشت پوشیده شده است؛ دهان نیمه تحتانی است؛ دو انتهای آرواره پائین اندکی از قائمه ابتدای چشم می‌گذرد؛ باله پشتی بر روی قاعده باله لگنی قرار می‌گیرد؛ ابتدا باله مخرجی نیز در عقب انتهای قاعده باله پشتی است؛ طول ساقه دمی ۱۸٪ تا ۲۴٪ طول بدن است. تغذیه: ماهی همه چیز خوار است و از نرم تنان، سخت پوستان ریز و نوزاد حشرات تغذیه می‌کند. بیولوژی: ماهی نیمه مهاجر است. دو نوع مهاجرت دارد که شامل مهاجرت از دریا به رودخانه برای تخم ریزی(مهاجرت بهاره) و دیگری در داخل دریا برای زمستان گذرانی(مهاجرت پائیزه) است؛ دارای خواب زمستانی است و در فصل تخم ریزی تغذیه نمی‌کند.

1421944729 تالار گفتگوImage Enlarger

1409701360 تالار گفتگوImage Enlarger

منابع:ویکی پدیا فارسی وانگلیسی.سایت ماهیگیران

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۸ اسفند, ۱۳۹۱
۱۰:۴۹ ق٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره یازده

ماهی کولی

Image Enlarger

Image Enlarger

ماهی کوچکی است با فلس ریز نقره ای . انواع اصلی آن عبارتند از : کاس کولی که گرده آن به رنگ کبود پر طاووسی است . سیاه کولی گرده آن سیاه وفلس سربی تیره رنگ دارد . شاه کولی رنگ نقره ای تنه پهن دارد

این ماهی دارای زیر گونه‌های متعدد و مهاجری است که برای تخم ریزی وارد رودخانه می‌شوند. به عنوان مثال زیر گونه Ch. ch. mento Agassis در حوزه دریای سیاه زندگی می‌کند. در دو تا سه سالگی بالغ می‌شود؛ تخم ریزی از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل شهریور انجام می‌گیرد؛ در این هنگام بر روی بدن ماهی نر دانه‌های مرواریدی شکل ایجاد می‌شود. ماهی سفید کولی در ناحیه کم عمق رودخانه تخم ریزی می‌کند و تعداد تخم آن ۲۳-۱۵ هزار عدد است. نوع مهاجر ماهی سفید کولی دارای ارزش شیلاتی است.

ین نوع ماهی از پلانکتون‌ها، حشرات و نوزاد آنها، نوزاد ماهیان و جانوران کف‌زی تغذیه می‌کند.

Image Enlarger

Image Enlarger
Image Enlarger

منابع:ویکی پدیا..سایت ماهیگیران..ایران فیشینگ..خبرآنلاین

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۸ اسفند, ۱۳۹۱
۱۰:۵۹ ق٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره  دوازده

ماهی قزل آلا

در آبهای شمالی و برخی ازرودخانه های داخلی پیدا می شود . نسبتاً کوچک است با پوست خال دار که البته قزل آلا با خال قرمز بسیار مرغوب تر است نوع رنگین کمان ماهی قزل آلا پرورش داده می شود .

ماهی قزل‌آلا یا trout از نوع ماهی‌های سردآبی است و در زیرگروه ماهی های آزاد جای می گیرد دارای بدنی فشرده و داری باله دمی بزرگ‌تر از ماهی آزاد است. ساقه دمی آن مرتفع، سر کند و قسمت خارجی باله دمی تقریباً صاف است. تعداد فلس بین باله چربی و خط جانبی ۱۹ - ۱۴ عدد و بطور متوسط حدود ۱۶ عدد می‌باشد. تعداد خارهای اولین کمان آبشش بین ۵ - ۲ عدد است که به شکل شمشیر بوده و در پایین به شکل دکمه درآمده‌اند. حداکثر طول بدن ماهی قزل آلا ۱۴۰ سانتیمتر و وزن آن تقریباً به ۵ کیلوگرم می‌رسد.

ماهیان قزل آلا به هنگام ورود به رودخانه جهت جفت‌گیری و تخم ریزی لباس عروسی زیبایی به تن می‌کنند. تخم ریزی آنها بین ماههای بهمن و اسفند است. تعداد تخمها حدود ۱۰ هزار عدد است که تقریباً برای هر کیلوگرم و وزن بدن ماهی ماده ۱۵۰۰ عدد تخم برآورد می‌شود. بیشتر ماهیان بالغ نر و ماده بعد از تخم ریزی زنده مانده و در سال بعد برای تخم ریزی مجدداً وارد آب رودخانه می‌شوند.

لارو این ماهی به‌وسیله نوارهای تیره رنگ با نقطه‌های قرمز زیاد مشخص می‌شوند. بچه ماهیان ۵ - ۱ سال در آب شیرین زندگی می‌کنند که در شمال اروپا این مدت به ۵ سال می‌رسد. هنگامی که طول آنها به ۲۵ - ۱۵ سانتیمتر رسید وارد آب شده و بیشتر در ساحل دریا بسر می‌برند.

Image Enlarger

Image Enlarger
Image Enlarger

 قزل‌آلای رنگین‌کمان

این ماهی دارای یک نوار پهن به صورت رنگین کمان در هر طرف بدن است. دوره تخم ریزی از ماههای آخر زمستان تا اواخر بهار و تعداد تخمها بین ۵ - ۱ هزار عدد است. امروزه ماهی قزل آلای رنگین کمان به صورت ماهی شماره یک اکثر کارگاههای تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی در بیشتر نقاط جهان درآمده‌است.

 

از خصوصیاتی که این ماهی را مورد توجه قرار داده، سازش آن با شرایط پرورش متراکم است. از طرف دیگر این ماهی در انتخاب غذا زیاد سختگیر نیست و از سرعت رشد خوبی نیز برخوردار است.

Image Enlarger

منابع:ویکی پدیا.ایران فیشینگ..سایت مجید میربد

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۸ اسفند, ۱۳۹۱
۱۱:۰۵ ق٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

شماره سیزده

شگ ماهی یا هرنیگ

جزء ماهی های سرگردان اقیانوسها و دریاها منجمله دریای خزر به حساب می آید . کلمه هرنیگ از نظرلغوی بمعنی لشکر و سپاه است . وجه تشبیه آن این است که شک ماهیها بصورت گله ای در سطح وسیعی حرکت می کنند و به علت وفور آن ارزانقیمت می باشد . فلس این ماهی به سهولت از بدن جدا می شود . در اروپا درتمام فصول صید می شود . و بهترین نوع آن شک ماهیشور از اواسط تابستان تا پایان فصل پائیز صید می شود . در شمال ایران اکثراً به نام روسی آن سیلوتکا مشهور می باشد .

 Image Enlarger

منابع:ویکی پدیا

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Abedi, mehrad-091
161 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3747

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33737

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7661

نوشته ها: 163651

جدیدترین اعضاء:

Monasadat, keysun bayrami, RonaldNeodo, hr.salimi, aligasemi, mohammadmu6999

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها