لاکی بامبو (شناخت و نگهداری) | سایر گیاهان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
لاکی بامبو (شناخت و نگهداری)
۲۰ آبان, ۱۳۹۱
۱۱:۵۶ ب٫ظ
Avatar
مسلم قبیتی
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 66
تاریخ عضویت:

۱۱ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

این گیاه در سراسر دنیا به گیاه شانس شهرت یافته است و در هیچ یک از کتب علمی دلیلی برای این موضوع ذکر نشده است. به‌علت کم توقع بودن و مقاومت آن در برابر شرایط جوی مختلف به‌جز سرما و رشد کردن در آب، خاک، سنگ قلوه، پوکه صنعتی و در نور نسبتا کم و نور غیر مستقیم محبوبیت زیادی دارد. حلقوی بودن انتهای ساقه آن نیز بر زیبایی این گیاه افزوده است.

 

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1369701887.jpgImage Enlarger

 

طریقه نگهداری و پرورش آن در آپارتمان:

یکی از عواملی که سبب شده است تا نگهداری لاکی بامبو در خانه‌ طرفداران بسیاری داشته باشد، سهولت پرورش و نگهداری آن است. ساقه‌های آن را در گلدانی با آب بدون کلر قرار دهید و اطراف ساقه‌ها را با دانه‌های لیکا (پوکه صنعتی) بپوشانید تا در درون گلدان به‌طور شکیل بایستد. خاصیت دانه‌های لیکا این است که به‌دلیل پخته شدن در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد، عاری از هر گونه آفت و بیماری است و به علت متخلل بودن، رطوبت را نیز در خود نگه می‌دارد.

برای بالا و پایین نگهداشتن ساقه‌ها از دانه‌های لیکا به عنوان سطح اتکا و حایل استفاده کنید. چنانچه به مسافرت می‌روید ‌یا اصولا فراموشکار هستید، ‌دانه لیکا به خاطر داشتن خلل و فرج،‌ آب را به اندازه کافی در خود ذخیره کرده و رطوبت لازم را به گیاه می‌رساند. چنانچه از این گیاه مراقبت‌های ویژه‌ای که در زیر به آنها اشاره خواهد شد، به عمل آید، ارتفاعش تا حدود یک متر خواهد رسید و چندین سال عمر خواهد کرد.

 

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1437200449.jpgImage Enlarger

 

 

مراقبت از گیاه:

نور: نور مورد نیاز این گیاه نور غیر مستقیم، ‌یعنی نوری است که از پرده توری عبور کرده و فیلتر شده باشد، نور مستقیم آفتاب برای این گیاه زیان آور است.

درجه حرارت: بهترین درجه حرارت برای این گیاه دمای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است. ناگفته نماند که این گیاه دمای متغیر را نیز تحمل می‌کند.

آبیاری: آبی را که برای آبیاری این گیاه استفاده می‌کنید باید به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی در گوشه‌ای قرار دهید تا کلر و فلوراید آن خارج شود. برای تهیه آن ظرفی را از آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت در گوشه‌ای قرار دهید تا مواد مذکور از آن خارج شوند و دمای آب نیز با دمای اتاق یکسان شود. برای جلوگیری از بو گرفتن آب و گندزدایی می‌توانید یک تکه ذغال را شسته و در آن بیندازید. توصیه می‌شود برای رسیدن سریع و راحت آب و مواد غذایی به ساقه و برگ‌ها از گلدان‌های استوانه شکل(لوله‌ای) که گیاه را مستقیم در داخل گلدان نگاه می‌دارد استفاده کنید. بهتر است شیشه گلدان رنگی باشد تا نور به ریشه‌ گیاه اصابت نکند.

در هنگام تعویض آب گلدان، دانه‌های لیکا و ساقه گیاه نیز به خوبی شست‌وشو داده شوند. این کار بایستی در محیطی سربسته که هوا در آن جریان ندارد، انجام شود. اگر گیاه را در خاک کاشته‌اید خاک باید در فاصله دو آبیاری مرطوب بماند. معمولا آب شور و آبی که کلسیم و منیزیم اضافی دارد، ‌ممکن است در روند رشد این گیاه اختلالاتی به وجود بیاورد. این اختلالات به صورت بروز رنگ‌های زرد یا قهوه‌ای در لبه برگ‌ها نمایان می‌شوند.

کود: تنها زمانی به این گیاه کود بدهید که برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن کرده باشد زیرا کودهای ترکیبی حاوی مقدار زیادی نمک و فسفر هستند که می‌توانند منجر به سوختن برگ‌ها شود.

بنابراین بهتر است از کودهای ارگانیک یا کود مخصوص این گیاه (bamboo food) استفاده کنید، به بیانی دیگر مضرات کود دادن زیاد بیشتر از کود ندادن است. چنانچه ساقه گیاه بیش از حد به زردی گرایید نشان آن است که به گیاه بیش از اندازه کود داده شده است. در این صورت فورا آب آن را عوض کنید و تا یک ماه به آن غذا ندهید.

خاک: اگر می‌خواهید گیاه را در خاک بکارید، خاک مناسب باید به نسبت مساوی از خاک برگ مرغوب یا پیت موس،‌ خاک باغچه، دانه‌های ریز لیکا یا پرلیت و مقداری پودر قارچ کش ترکیب شده باشد تا زهکشی به‌خوبی انجام شود و گیاه از گزند قارچ گرفتگی نیز در امان بماند. گیاه کاشته شده در درون خاک نیازی به کود ندارد به شرط آنکه خاک ترکیبات مناسب و مواد مغذی کافی داشته باشد.

روش تکثیر: برای تکثیر این گیاه از روش قلمه‌زنی ساقه‌ای استفاده کنید. به این صورت که از زیر بند گیاه (برآمدگی روی ساقه) با وسیله‌ای تیز یک قلمه را به اندازه دلخواه (که حداقل سه بند یا گره روی قلمه باشد) ببرید. محل بریدگی را در ساقه اصلی با گرد زغال یا خاکستر سیگار بپوشانید تا شیره گیاه نتواند از آن خارج شود. بهترین فصل برای تکثیر این گیاه بهار یا تابستان و دمای مناسب حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. چنانچه نکات فوق رعایت شوند قلمه‌های این گیاه در آب، درون دانه‌های لیکا و آب ریشه‌دار می‌شوند، ولی ریشه‌دار شدن قلمه در درون دانه‌های لیکا و آب مطمئن‌تر است.

 

طریقه حلقوی کردن ساقه گیاه:

این گیاه را به چند طریق می‌توان به صورت حلقوی درآورد. در اینجا به بیان یک روش آن می‌پردازیم. قالبی ساخته شده از پلاستیک روشن ناودانی شکل را که حالت فنری و ارتجاعی دارد و به شکل تقریبیS   که نور به خوبی از آن عبور می‌کند، به تنه گیاه مادر، که قطور است، می‌بندید و سپس پاجوشی را که از کنار مادر روییده و بلند شده و هنوز جوان است و ساقه آن نرم است را از این قالب پلاستیکی عبور دهید و پس از گذشت مدتی پاجوش جوان درون قالب، ضمن رشد، فرم گرفته و حلقوی شکل می‌شود. پس از اطمینان از فرم گرفتن و عادت نمودن شاخه جوان به این فرم در قالب،‌آن را از پایه ببرید. لازم به یادآوری است که قالب مزبور حالت فنری داشته و می‌توان حلقه ایجاد شده در گیاه را جمع‌تر یا بازتر فرم داد.

 

https://www.onlypet.ir/upload/user/upbox/1414751607.jpgImage Enlarger

 

 


شما هم می‌توانید قسمت بالایی ساقه بامبو را اگر خیلی بلند شده (بیشتر از ۸ تا ۱۰ بند) به طریقی که در تصویر نشان داده شده است و برایتان توضیح می‌دهیم به شکلی تازه‌ حالت دهید و به‌صورت زیگزاگ و اصطلاحا (۷ و ۸) با بست‌هایی پلاستیکی که شبیه کمربند کوچکی بوده و عملکرد آن نیز عین کمربند بوده و باز و بسته می‌گردد و برای به‌هم بستن سیم‌های برق به‌کار می‌رود و به‌ نام بست‌های کمربندی، عرضه می‌شود خریداری کنید. مواظب باشید با آزمایش سعی کنید حدود توانایی خم شدن ساقه را در دستان خود درک و لمس کنید تا هنگام بستن کمربند، فشار زیادی به ساقه وارد نکنید که موجب شکستن آن شود. مقدار فشار وارده به ساقه جهت خم کردن بایستی در طول چند هفته یکبار با کشیدن یک بند از کمربند به‌ جلو و با دقت کامل به‌ منظور جلوگیری از شکستن ساقه و فرم دادن به آن انجام پذیرد. بدیهی است پس از گذشت یکسال چنانچه ساقه فرم دلخواه شما را به‌ خود گرفته باشد می‌توانید نسبت به باز کردن بست‌ها اقدام کنید.

 

در روش نگهداری بامبو در آب نباید تمام ساقه را در آب قرارداد ، بلکه باید فقط ۳ تا ۵ بند پایین آن در آب باشد . اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می کاهد. برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملاّ از بین برود ، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود . پس از گذشت مدت زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید .
لازم به یادآوریست که هر ۱۵ الی ۲۰ روز یک بار باید آب گیاه بامبو را عوض کرد . بامبو ، املاح موجود در آب را جذب و به این ترتیب رشد می کند . با تعویض آب ، املاح مورد نیاز در اختیار گیاه قرار می گیرد و در نتیجه ، رشد سریع تر را شاهد خواهید بود. یاد آور می شویم هرگز نباید از آب معدنی برای نگهداری بامبو استفاده شود ، زیرا آب معدنی دارای فلوئر است و وجود این ماده باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود .

 

خاک ژله ای
به منظور نگهداری گیاه بامبو در خاک ژله ای ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه کند . حدودا دو ماه ونیم پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می توان آن را داخل خاک های ژله ای قرار داد . در زمان هایی که قصد تعویض یا شارژ خاک ژله ای را داشتید ، بامبو را داخل آب نگهداری کنید . لازم به ذکر است در این روش نگهداری ، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می شود.
کاشت بامبو در خاک
گیاه بامبو فقط در خاک های مخصوص می تواند به زندگی ادامه دهد . از خصوصیات این نوع خاک ها ، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می توان نام برد . رشد بامبو در این خاک ها افزایش می یابد. بامبو ، گیاهی است که در رطوبت ۷۰ درصد در جنوب شرقی آسیا رشد می کند ، اما با دمای معمولی داخل اتاق نیز سازگاری دارد ، البته اگر قصد رسیدگی بیشتر و بهتر از این گیاه را دارید می توانید در زمان های مختلف ، برگ های گیاه را با آب پاش مرطوب کنید .
بامبو ، گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می کند . با پاشیدن آب روی آن در واقع شما به دو روش ، مواد غذایی را به گیاه تزریق کرده اید ؛ البته اگر می خواهید گیاه شما رشد بهتری داشته باشد ، می توانید از قطره های تقویتی یا اسپری تغذیه استفاده کنید .
لاکی بامبو گیاهی آبزی است.در مردابهای تایلند رویش پیدا می کند.گیاهی است که به انسان می آموزد صبوری و تحمل داشتن انرژی زا است.به همین علت به خوش یمن بودن معروف است.
دارای ۴ عنصر فنگ شوی است.
آب
.خاک
.آتش(ربانی که به آن می بندند)
.فلز(ظرفی که در آن قرار دارد)


طرز نگهداری
درجه حرارت ۱۸ الی ۲۲.در آب بدون املاح.نور غیر مستقیم.هفته ای ۱بار اب تعویض شود.محلول برای تقویت که حاوی ازت.نیتروژن.کلسیم....است با هر دفعه تعویض اب ۲ قطره در آب ریخته هفته بعد آب تعویض ۲قطره دیگر.
طرز تکثیر بامبو:
با قلمه تکثیر می یابد.از هر جا که خواستید قلمه می زنید اما دیگر پیچ نمی خورد.
انواع بامبو:
بافت.پیچ.شکل اس.او شکل

منابع: http://mihanpet.ir

         http://www.bartarinha.ir

         http://www.mikhaktalaee.ir

1414696173 تالار گفتگو

۱۷ خرداد, ۱۳۹۴
۵:۳۲ ب٫ظ
Avatar
xb

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 224
تاریخ عضویت:

۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام . کسانی که میخان بامبو نگه داری کنن به نکات زیر توجه کنن.

گیاهی که میخرید نبابد بوی بد بدهoh

جای برش یا اخر گیاه نباید قهوه ای باشه

سعی کنید گیاه بدون ریشه نخرید

گیاه نباید لکه های سفید داشته باشد

قطر ساقه بهتر است ۲cm باشدکه قیمت ۲۵ تومان دارد و با کم شدن قطر قیمت هم کم میشود تا ۵ تومان

به تعداد فرد نگهداری شود

نگران اسیبی که به برگ خورده نباشید چون در بار این اتفاق می افته

موفق باشید و حتما از این گیاه نگه داری کنیدdone

منبع تجربه

X

b

۱۸ خرداد, ۱۳۹۴
۱:۲۷ ق٫ظ
Avatar
َAMIN
البرز

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 765
تاریخ عضویت:

۷ فروردین, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

من میخوام برای اتاقم بامبو بخرم و چند تا سوال داشتم.

۱-بامبو رو باید توی آب نگه دارم یا توی خاک بکارم؟

۲-این گیاه چند ساعت در روز نور میخواد؟

برای شروع کردن نباید عالی باشی ولی برای عالی شدن باید شروع کنی

۱۸ خرداد, ۱۳۹۴
۱۲:۰۷ ب٫ظ
Avatar
xb

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 224
تاریخ عضویت:

۲۳ فروردین, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

خیلی کار خوبی میکنی

اینجا هم سوال نپرس دیگهheeee

اگر می‌خواهید گیاه را در خاک بکارید، خاک مناسب باید به نسبت مساوی از  پیت موس،‌ خاک باغچه، دانه‌های  لیکا و مقداری پودر قارچ کش ترکیب شده باشد البته گیاه باید ریشه داشه باشد

از اطلاعاتی که خودم و مسلم گذاشته کن

فقط اب گیاه اگه تو اب میزاری باید فاقد کلر باشه و۲۰cmباشه از یک نوع قطره تقویتی هم استفاده کن

نور باید غیر مستقیم باشه

دیگه بقیه اطلاعاتم فروشنده بهت میگهdone

اینجا هم سوال نپرس دیگه

X

b

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: phoenix_love58
121 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33802

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163792

جدیدترین اعضاء:

samanhoseyni, 2023abolfazl, HOJAT MARGOMI, I_donno, radin.456, lucindamacgregor

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها