بررسی شش عامل حیاط گل های آپارتمانی (قسمت اول) | سایر گیاهان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_LogInOut ورود sp_Registration عضویت (ثبت نام)

عضویت (ثبت نام) | رمزتان را گم کرده اید؟
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
بررسی شش عامل حیاط گل های آپارتمانی (قسمت اول)
دی ۱۹, ۱۳۹۲
۳:۲۳ ق٫ظ
Avatar
محمود
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 51
تاریخ عضویت:

آذر ۲۷, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

شش عامل حیاط برای تمام گیاهان وجود دارد: آب، رطوبت، نور، دما، خاک، کود

در مقاله ذیل به صورت اختصاصی برای گل های آپارتمانی هر یک از این عوامل بررسی می شود.

۱٫ آب

روش صحیح آبیاری: از آن جایی که کلر موجود در آب لوله کشی شهری برای گیاهان مضر است بهتر است آبی که برای آبیاری گلهای آپارتمانی در نظر می گیرید چند ساعت در هوای آزاد بماند تا کلر آن خارج شود و در ضمن با محیط هم دما شود تا به ریشه گیا هان شوک حرارتی وارد نشود. آب باید در تمام سطح گلدان پراکنده شود و مقدار آن به گونه ای باشد که تنها چند قطره ازسوراخ ته گلدان (زهکش) خارج شود. این مقدار را می توانید به صورت تجربی به دست آورید.

میزان آبیاری: گل های آپارتمانی از نظر میزان نیاز به آب به سه گروه تقسیم می شوند:

آبیاری کم: قبل از آبیاری، خاک باید کاملا خشک شود.

آبیاری متوسط: آبیاری پس از خشک شدن لایه سطحی خاک انجام شود.

آبیاری زیاد: قبل از خشک شدن کامل سطح خاک، آبیاری انجام شود.

۲٫ رطوبت

گل های آپارتمانی قالبا نیاز به رطوبت بالا دارند در مکان هایی که این رطوبت بصورت طبیعی وجود ندارد باید به صورت مصنوعی رطوبت مورد نیاز را تامین کرد. چند روش ذیل برای ایجاد رطوبت پیشنهاد می شود.

غبار پاشی: غبار پاشی یا همان اسپری کردن آب باید با آبی که چند ساعت مانده و با محیط هم دما شده است در زمانی که گرما و نور شدید وجود ندارد انجام شود بهتر است این زمان صبح زود باشد.

زیر گلدانی سنگریزه دار:  در برخی از گل ها که غبار پاشی برای برگ های رنگی آن ها مضر است یا به رطوبت مداوم نیاز دارند از این روش استفاده می شود. ابتدا درون زیر گلدانی که آب دارد سنگ ریزه بریزید و سپس گلدان را طوری روی سنگریزه ها قرار دهید که آب به سطح زیرین گلدان نرسد.

استفاده از بخور سرد: از این روش در مکان های بسته می توان استفاده کرد ولی مراقب باشید که رطوبت هوا بیش از حد بالا نرود که باعث رشد قارچ ها و حتی خفگی گیاه شود. از بخور گرم هم می توان استفاده کرد به شرط اینکه گرمای حاصله برای گیاه مضر نباشد.

پوشاندن گل با نایلون: وقتی گل را با نایلون بپوشانیم رطوبت حاصل از تبخیر آب از سطح برگ ها اطراف گل باقی می ماند اما در نظر داشته باشید که گیاه نیاز به تهویه دارد پس باید گل را به مدت طولانی از هوای آزاد محروم نکنیم. این روش برای قلمه ها یا جوانه هایی که تازه ریشه دار شده اند استفاده می شود.

۳٫ نور

مهمترین عامل در انجام عمل فتوسنتز نور است هیچ گیاهی بدون نور نمی تواند زنده بماند. گل های آپارتمانی قالبا نیاز به نور غیر مستقیم دارند و نور مستقیم خورشید باعث سوختن گل می شود بنابراین وقتی آن ها را کنار پنجره قرار می دهید مراقب باشید نور مستقیم خورشید به آن ها نتابد. اما میزان نیاز به نور در گل ها ی آپارتمانی متفاوت است. گل های آپارتمانی از نظر حد اقل میزان نیاز به نور به سه دسته تقسیم می شوند.

نور کم: نور پنجرهای شمالی ساختمان برای این گل ها کفایت می کند.

نور متوسط: نور پنجره شرقی ساختمان برای این گل ها کفایت می کند.

نور زیاد: نور پنجره جنوبی ساختمان برای این گل ها لازم است.

لازم به ذکر است اگر گل هایی که در محیط کم نور امکان رشد دارند را در مکان پرنور قرار دهیم در صورت تامین رطوبت کافی رشد مطلوبی خواهند داشت.

ادامه دارد….

دی ۲۲, ۱۳۹۲
۱:۰۷ ق٫ظ
Avatar
محمود
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 51
تاریخ عضویت:

آذر ۲۷, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

دما

در تعریف شرایط دمای محیط نگهداری گل ها حداکثر و حداقل دمایی که برای گل قابل تحمل است ذکر می شود. این به این معنی نیست که در این بازه، گل های آپارتمانی می توانند رشد مطلوبی داشته باشند. بلکه برای هر نوع از آن ها باید دمای مطلوب هم تعریف شود.

اغلب گل های آپارتمانی بومی مناطق گرمسیری هستند و دمای داخل آپارتمان که برای زندگی انسان مطلوب است برای این گیاهان نیز مناسب است به شرط اینکه تابش نور زیاد یا رطوبت کم باعث گرم شدن بیش از اندازه محیط پیرامون آن ها نشود. در ضمن نباید گل ها را در زمستان کنار بخاری یا شوفاژ قرار داد زیرا آلودگی ناشی از آن ها و حرارت مستقیم برای آن ها مضر است همچنین در تابستان گل ها نباید در معرض باد مستقیم کولر قرار گیرند.

خاک

بافت خاک: خاک ها بر اساس اندازه ذرات تشکیل دهنده به سه گروه رسی، شنی، سیلتی تقسیم می شود.

خاکی که بیش از ۵۰% آن را ذراتی با اندازه کوچکتر از mm  ۰٫۰۰۲  تشکیل دهند خاک رس (clay) نامیده می شود. خاک‌های رسی آب را در خود نگه می دارند و منسجم و سنگین هستند بنابر این اکسیژن کافی در آن ها وجود ندارد و ریشه گل های حساس و ضعیف در آنها اصطلاحا خفه می شود و همچنین به علت سنگینی در مقابل رشد گل های حساس مقاومت نشان داده و رشد آنها را محدود می‌کنند. خاک باغچه به خاکی که قسمت بیشتر آن از نوع خاک رسی است اطلاق می شود.

خاکی که بیش از ۵۰% آن را ذراتی با اندازه بین  mm0.05 تا ۰٫۰۰۲ تشکیل دهند خاک سیلت (silt) نامیده می شود. بر حسب اینکه ناخالصی از نوع ماسه یا رس بهمراه داشته باشند به نام خاک‌های سیلتی ماسه‌ای و یا سیلتی رسی معروفند.

خاکی که بیش از ۷۵% آن را ذراتی با اندازه بین mm2 تا ۰٫۰۵ تشکیل دهند خاک شنی یا ماسه ای (sand) نامیده می شود. خاک های شنی سبک هستند وآب را در خود نگه نمی دارند. و در نتیجه ی آبیاری پی در پی به زودی مواد غذایی (مواد آلی) خاک شسته شده و گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می شود.

خاکی که از هر سه نوع خاک به اندازه تقریبا مساوی در خود داشته باشد را خاک لومی می نامند که طبعا خواص خاک های رسی و ماسه ای را دارا می باشد.

تشخیص بافت خاک: اولین قدم برای انتخاب خاک مناسب جهت پرورش گیاه تشخیص بافت خاک است. تعیین دقیق بافت خاک با دستگاهی به نام هیدرو متر انجام می شود. اما دو روش وجود دارد که به سادگی می توان بافت تقریبی خاک را تشخیص دارد.

۱٫      مدتی بعد از آبیاری که خاک از حالت گل آلود در آمده و فقط مرطوب است مقداری از آن را درون مشت خود بفشارید. اگر خاک شکل نگرفت و توده خاک از هم باز شد این خاک از نوع سبک شنی است. اگر خاک در دستان شما شکل گرفت و اثر انگشتان بر روی آن باقی ماند خاک از نوع سنگین رسی است و اگر خاک تا حدودی شکل گرفت ولی با تکان دادن مقداری از هم جدا شد خاک از نوع لومی است.

۲٫      مقداری از خاک را در ظرف شفافی از آب حل کنید و توجه داشته باشید که آب اشباع نشود. سپس ظرف را در محل بی حرکتی قرار دهید. پس از چند لحظه مقداری از خاک که ته نشین شده است میزان شن خاک را مشخص میکند. مقداری که در حدود یک ساعت بعد ته نشین شده و به شن ها اضافه شده است مقدار سیلت و مقداری که در طی روز آینده ته نشین می شود و به شن ها و سیلت ها اضافه می شود مقدار رس خاک را نشان می دهد. با علامت زدن ارتفاع رسوب های تشکیل شده در مراحل مختلف می توان درصد تقریبی هر نوع بافت خاک را تعیین کرد.

 

اصلاح بافت خاک: همانطور که ذکر شد خاک های رسی زهکش مناسبی ندارند ولی مواد مغذی را به خوبی در خود نگه میدارند و خاک های ماسه ای زهکش خوبی دارند اما مواد مغذی را نمی توانند در خود نگه دارند. بنابر این برای به دست آوردن خاک خوب با خواص مطلوب باید خاک را اصلاح کرد. به دو روش اصلاح خاک انجام می شود.

۱٫      با مخلوط کردن خاک شنی و رسی به نسبت های متفاوت می توان خواص خاک را تغییر داد.

۲٫      روش دوم معمولا به عنوان مکمل روش اول بکار می رود در این روش با اضافه کردن مواد آلی یا معدنی مخصوص، هم بافت خاک سبک می شود و هم خاک از نظر مواد مغذی غنی تر می شود.

معرفی مواد مکمل خاک

دامنه وسیعی از مواد معدنی و ارگانیک وجود دارد که  برای اصلاح خواص خاک به آن اضافه می شود. در ذیل برخی از پر کاربردترین آن ها معرفی می شود. بدیهی است که موارد زیادی در فهرست ذیل گنجانده نشده است.

خاک برگ: خاکی است که از پوسیدن برگ درختان ایجاد می شود. ارزش غذایی چندانی ندارد و صرفا برای سبک کردن خاک بکار می رود. پوسیدن برگ ها نسبت به نوع برگ بین ۸ تا ۱۲ ماه به طول می انجامد ولی بهترین خاک برگ از برگ درختان میوه تولید می شود که حد اقل ۳ تا ۴ سال پوسیده باشد. خاک هوموسی یا خاک جنگلی در حقیقت همان خاک برگ کاملا پوسیده و تجزیه شده است.

پیت ماس: خاکی است که از پوسیدن نوعی خزه ایجاد می شود. خاک بسیار سبکی است و تا چندین برابر وزن خود قدرت جذب آب دارد. در استفاده از پیت ماس باید به دو نکته توجه کرد اول اینکه افزودن پیت ماس باعث اسیدی شدن خاک می شود و دوم اینکه اگر پیت ماس کاملا خشک شود به سختی رطوبت را مجددا به خود جذب می کند و حتی ممکن است پس از آبیاری به صورت خشک باقی بماند. به همین دلیل پیت ماس به صورت مرطوب و در کیسه های در بسته فروخته می شود. بنابراین پیت ماس را باید در مخلوط خاک گیاهانی بکار برد که خاک اسیدی و آبیاری زیاد نیاز داشته باشند.

ورمی کود: خاکی است که از فعالیت نوعی کرم در خاک ایجاد می شود. خاک سبکی است و حاوی مواد مغذی بسیاری است.

پرلیت: نوعی ماده معدنی سفید رنگ و سبک است. که چندین برابر وزن خود قدرت جذب آب دارد. بر خلاف پیت ماس،  PH پرلیت خنثی می باشد. ماده مغذی در خود ندارد اما برای گیاهانی که به فلوراید حساس هستند پیشنهاد نمی شود. بنابراین پرلیت جهت بالا بردن قدرت حفظ رطوبت در خاک بکار می رود همچنین در عین بالا رفتن قدرت جذب آب به سبک شدن بافت خاک کمک می کند و تهویه خاک بهبود پیدا می کند.

کوکوپیت: از الیاف نارگیل و گیاهان دیگر تهیه می شود. بسیار سبک است و آب زیادی جذب می کند. حتی وقتی که از آب اشباع شده باشد تخلخل هوایی خوبی دارد و در نتیجه تهویه آن مطلوب است. بیشتر از پیت ماس رطوبت جذب می کند و حالت اسیدی کمتری دارد همچنین به سهولت خیس می خورد بنابراین مانند پیت ماس نیازی به آبیاری مکرر ندارد. بر خلاف پرلیت کود های مایع را به خوبی جذب می کند. کوکوپیت حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است اما از نظر کلسیم فقیر است. از کوکوپیت به عنوان بستر کشت بدون خاک استفاده می شود.

دی ۲۲, ۱۳۹۲
۱:۱۲ ق٫ظ
Avatar
محمود
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 51
تاریخ عضویت:

آذر ۲۷, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

در مورد منابع مطالب فوق راستش من این مطالب را داخل سایت های مختلف خوندم یا از گل فروشی ها پرسیدم البته سعی کردم مطلبی را عینا از جایی کپی نکنم اما نمی تونم منبع مشخصی را هم براشون ذکر کنم.

از دوستان گرامی خواهش می کنم با اطلاعات ارزشمند خودشون مطلب را کامل کنند.

اسفند ۲۲, ۱۳۹۲
۱۰:۳۶ ق٫ظ
Avatar
تارا
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 6
تاریخ عضویت:

آذر ۱۰, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوست عزیز توضیحاتت خیلی  خوب و کامل بود بدرد من که خورد flowerflowerflowerموفق باشید

پاییز عشق منه........پادشاه فصلها پاییز

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:178

افراد آنلاین کنونی: Peyman110, roham jalalian
63 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی: 13720

H∀ⓂΞD20: 3327

hamid1369: 2516

Hanif: 2462

ghomeyshi: 2130

یاشار: 1965

آمار کاربران:

مهمان: 563

اعضا: 10094

مدیران انجمن: 0

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 6

انجمن ها: 226

موضوعات: 3736

نوشته ها: 69052

جدیدترین اعضاء:

roham jalalian, mahdie, mahgol, makro1385, majid61, kheobs

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 2033



آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها