بررسی شش عامل حیاط گل های آپارتمانی (قسمت دوم) | سایر گیاهان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
بررسی شش عامل حیاط گل های آپارتمانی (قسمت دوم)
۲۰ دی, ۱۳۹۲
۴:۴۸ ب٫ظ
Avatar
محمود
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 51
تاریخ عضویت:

۲۷ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

دما

در تعریف شرایط دمای محیط نگهداری گل ها حداکثر و حداقل دمایی که برای گل قابل تحمل است ذکر می شود. این به این معنی نیست که در این بازه، گل های آپارتمانی می توانند رشد مطلوبی داشته باشند. بلکه برای هر نوع از آن ها باید دمای مطلوب هم تعریف شود.

اغلب گل های آپارتمانی بومی مناطق گرمسیری هستند و دمای داخل آپارتمان که برای زندگی انسان مطلوب است برای این گیاهان نیز مناسب است به شرط اینکه تابش نور زیاد یا رطوبت کم باعث گرم شدن بیش از اندازه محیط پیرامون آن ها نشود. در ضمن نباید گل ها را در زمستان کنار بخاری یا شوفاژ قرار داد زیرا آلودگی ناشی از آن ها و حرارت مستقیم برای آن ها مضر است همچنین در تابستان گل ها نباید در معرض باد مستقیم کولر قرار گیرند.

خاک

بافت خاک: خاک ها بر اساس اندازه ذرات تشکیل دهنده به سه گروه رسی، شنی، سیلتی تقسیم می شود.

خاکی که بیش از ۵۰% آن را ذراتی با اندازه کوچکتر از mm  ۰٫۰۰۲  تشکیل دهند خاک رس (clay) نامیده می شود. خاک‌های رسی آب را در خود نگه می دارند و منسجم و سنگین هستند بنابر این اکسیژن کافی در آن ها وجود ندارد و ریشه گل های حساس و ضعیف در آنها اصطلاحا خفه می شود و همچنین به علت سنگینی در مقابل رشد گل های حساس مقاومت نشان داده و رشد آنها را محدود می‌کنند. خاک باغچه به خاکی که قسمت بیشتر آن از نوع خاک رسی است اطلاق می شود.

خاکی که بیش از ۵۰% آن را ذراتی با اندازه بین  mm0.05 تا ۰٫۰۰۲ تشکیل دهند خاک سیلت (silt) نامیده می شود. بر حسب اینکه ناخالصی از نوع ماسه یا رس بهمراه داشته باشند به نام خاک‌های سیلتی ماسه‌ای و یا سیلتی رسی معروفند.

خاکی که بیش از ۷۵% آن را ذراتی با اندازه بین mm2 تا ۰٫۰۵ تشکیل دهند خاک شنی یا ماسه ای (sand) نامیده می شود. خاک های شنی سبک هستند وآب را در خود نگه نمی دارند. و در نتیجه ی آبیاری پی در پی به زودی مواد غذایی (مواد آلی) خاک شسته شده و گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می شود.

خاکی که از هر سه نوع خاک به اندازه تقریبا مساوی در خود داشته باشد را خاک لومی می نامند که طبعا خواص خاک های رسی و ماسه ای را دارا می باشد.

تشخیص بافت خاک: اولین قدم برای انتخاب خاک مناسب جهت پرورش گیاه تشخیص بافت خاک است. تعیین دقیق بافت خاک با دستگاهی به نام هیدرو متر انجام می شود. اما دو روش وجود دارد که به سادگی می توان بافت تقریبی خاک را تشخیص دارد.

۱٫      مدتی بعد از آبیاری که خاک از حالت گل آلود در آمده و فقط مرطوب است مقداری از آن را درون مشت خود بفشارید. اگر خاک شکل نگرفت و توده خاک از هم باز شد این خاک از نوع سبک شنی است. اگر خاک در دستان شما شکل گرفت و اثر انگشتان بر روی آن باقی ماند خاک از نوع سنگین رسی است و اگر خاک تا حدودی شکل گرفت ولی با تکان دادن مقداری از هم جدا شد خاک از نوع لومی است.

۲٫      مقداری از خاک را در ظرف شفافی از آب حل کنید و توجه داشته باشید که آب اشباع نشود. سپس ظرف را در محل بی حرکتی قرار دهید. پس از چند لحظه مقداری از خاک که ته نشین شده است میزان شن خاک را مشخص میکند. مقداری که در حدود یک ساعت بعد ته نشین شده و به شن ها اضافه شده است مقدار سیلت و مقداری که در طی روز آینده ته نشین می شود و به شن ها و سیلت ها اضافه می شود مقدار رس خاک را نشان می دهد. با علامت زدن ارتفاع رسوب های تشکیل شده در مراحل مختلف می توان درصد تقریبی هر نوع بافت خاک را تعیین کرد.

 

اصلاح بافت خاک: همانطور که ذکر شد خاک های رسی زهکش مناسبی ندارند ولی مواد مغذی را به خوبی در خود نگه میدارند و خاک های ماسه ای زهکش خوبی دارند اما مواد مغذی را نمی توانند در خود نگه دارند. بنابر این برای به دست آوردن خاک خوب با خواص مطلوب باید خاک را اصلاح کرد. به دو روش اصلاح خاک انجام می شود.

۱٫      با مخلوط کردن خاک شنی و رسی به نسبت های متفاوت می توان خواص خاک را تغییر داد.

۲٫      روش دوم معمولا به عنوان مکمل روش اول بکار می رود در این روش با اضافه کردن مواد آلی یا معدنی مخصوص، هم بافت خاک سبک می شود و هم خاک از نظر مواد مغذی غنی تر می شود.

معرفی مواد مکمل خاک

دامنه وسیعی از مواد معدنی و ارگانیک وجود دارد که  برای اصلاح خواص خاک به آن اضافه می شود. در ذیل برخی از پر کاربردترین آن ها معرفی می شود. بدیهی است که موارد زیادی در فهرست ذیل گنجانده نشده است.

خاک برگ: خاکی است که از پوسیدن برگ درختان ایجاد می شود. ارزش غذایی چندانی ندارد و صرفا برای سبک کردن خاک بکار می رود. پوسیدن برگ ها نسبت به نوع برگ بین ۸ تا ۱۲ ماه به طول می انجامد ولی بهترین خاک برگ از برگ درختان میوه تولید می شود که حد اقل ۳ تا ۴ سال پوسیده باشد. خاک هوموسی یا خاک جنگلی در حقیقت همان خاک برگ کاملا پوسیده و تجزیه شده است.

پیت ماس: خاکی است که از پوسیدن نوعی خزه ایجاد می شود. خاک بسیار سبکی است و تا چندین برابر وزن خود قدرت جذب آب دارد. در استفاده از پیت ماس باید به دو نکته توجه کرد اول اینکه افزودن پیت ماس باعث اسیدی شدن خاک می شود و دوم اینکه اگر پیت ماس کاملا خشک شود به سختی رطوبت را مجددا به خود جذب می کند و حتی ممکن است پس از آبیاری به صورت خشک باقی بماند. به همین دلیل پیت ماس به صورت مرطوب و در کیسه های در بسته فروخته می شود. بنابراین پیت ماس را باید در مخلوط خاک گیاهانی بکار برد که خاک اسیدی و آبیاری زیاد نیاز داشته باشند.

ورمی کود: خاکی است که از فعالیت نوعی کرم در خاک ایجاد می شود. خاک سبکی است و حاوی مواد مغذی بسیاری است.

پرلیت: نوعی ماده معدنی سفید رنگ و سبک است. که چندین برابر وزن خود قدرت جذب آب دارد. بر خلاف پیت ماس،  PH پرلیت خنثی می باشد. ماده مغذی در خود ندارد اما برای گیاهانی که به فلوراید حساس هستند پیشنهاد نمی شود. بنابراین پرلیت جهت بالا بردن قدرت حفظ رطوبت در خاک بکار می رود همچنین در عین بالا رفتن قدرت جذب آب به سبک شدن بافت خاک کمک می کند و تهویه خاک بهبود پیدا می کند.

کوکوپیت: از الیاف نارگیل و گیاهان دیگر تهیه می شود. بسیار سبک است و آب زیادی جذب می کند. حتی وقتی که از آب اشباع شده باشد تخلخل هوایی خوبی دارد و در نتیجه تهویه آن مطلوب است. بیشتر از پیت ماس رطوبت جذب می کند و حالت اسیدی کمتری دارد همچنین به سهولت خیس می خورد بنابراین مانند پیت ماس نیازی به آبیاری مکرر ندارد. بر خلاف پرلیت کود های مایع را به خوبی جذب می کند. کوکوپیت حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است اما از نظر کلسیم فقیر است. از کوکوپیت به عنوان بستر کشت بدون خاک استفاده می شود.

۲۰ دی, ۱۳۹۲
۵:۰۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

ممنون از زحمات شما بهتر بود در همون تاپیک قبلی این قسمت دوم رو هم در یک پست جدید اضافه میکردین نه اینکه تاپیک جداگانه بزنید.

بنظرم این مطالب رو در پستی زیر تاپیک قسمت اول بزنید بعدا بنده این رو حذف میکنم و عنوان اون رو هم براتون ویرایش میکنم و اسم تاپیک رو درست میکنم فقط داخلش اون پست اولی رو شما ویرایش کنید بزنید قسمت اول و پست بعدی رو هم بزنید قسمت دوم و این تاپیک رو هم بعدا حذفش میکنیم. باز هم ممنونم از توجه شما و زحماتی که میکشید مطالبتون جالب بود دستتون درد نکنه فقط منبع هم اگر داره ذکر کنید. flowerbirddone

۲۰ دی, ۱۳۹۲
۵:۱۱ ب٫ظ
Avatar
ghomeyshi

کاربر متخصص
Members

ناظم
تعداد نوشته ها: 2158
تاریخ عضویت:

۱۲ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

آقا از بابت مطلب نوشته شده ممنون

لطفا منبعش هم قید کنین

یه توضیحی هم بنده بدم . ورمی کود که نوشتین یا همون ورمی کمپوست ، یکمی با اینی که نوشتین متفاوته . به زبان ساده ورمی کمپوست مدفوع کرم خاکیه . حالا اگه تو محیط کنترل شده و تمیز درست بشه و با مواد اولیه و کرم های مناسب تولید بشه تقریبا میشه گفت بهترین نوع خاک و کود برای گیاه هست و حتی برای بستر تانک های گیاهی شاخ هم میشه ازش استفاده کرد . کرم خاکی همونطور که میدونین خاک رو میبلعه و تو بدنش هضم میکنه و مواد مورد نیاز بدنش رو جذب و بقیه ی خاک رو دفع میکنه . حالا یکمی ساده تر بگم یه مواد اولیه که مثلا شما فرض کن خاک برگ درخت مو رو تو یه جایی مثل یه استخر میریزن و کرم های مورد نظر رو اون تو میریزن . کرم ها هی این خاک رو میخورن و هی دفع میکنن . بعد از مدتی کمپوست باقی میمونه که هم بسیار خاک سبکیه و هم اکسیژن بالایی داره و تقریبا هیچ انگل یا باکتری مضری داخلش باقی نمیمونه.

احساس کردم تو مطلب به کمپوست کم توجهی شده خواستم یکمی دربارش توضیح بدم

منایع اطلاعات فراموش نشه

گیســـــو مــیان واژه برایم رهــــــــا نکن /
من از تبار واژه ی سرخ ســـــــــــیاوشم /
بـــــانو ! به قول حضرت استاد " شهریار " /
عاشق نبوده ای که بفهمی چه میکشم

۲۰ دی, ۱۳۹۲
۵:۱۳ ب٫ظ
Avatar
ghomeyshi

کاربر متخصص
Members

ناظم
تعداد نوشته ها: 2158
تاریخ عضویت:

۱۲ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

رئیس ببخشید من تایپ میکردم پست شما هنوز ارسال نشده بود وگرنه جسارت نمیکردیم بعد از دستور شما پست ارسال کنیم

گیســـــو مــیان واژه برایم رهــــــــا نکن /
من از تبار واژه ی سرخ ســـــــــــیاوشم /
بـــــانو ! به قول حضرت استاد " شهریار " /
عاشق نبوده ای که بفهمی چه میکشم

۲۰ دی, ۱۳۹۲
۹:۲۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

رئیس کیه heeee فکر کنم اشتباه گرفتین winkflowerbirddone

۸ خرداد, ۱۳۹۵
۵:۵۵ ب٫ظ
Avatar
saeed s

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 408
تاریخ عضویت:

۱ دی, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

درود

هر چی گشتم مطلبی راجع به سوالم پیدا نکردم و برای همین اینجا رو که کمی به موضوع

سوالم نزدیکه انتخاب کردم که ترجیحا تایپیک اضافی نزنم

تو باغچه حیاط یک درخت بید مجنون دارم که سه ساله هست و رشد خیلی خوبی داشته

و تنه اش قطور شده ....

هفته گذشته فیلتر سطلی آکواریوم رو باز کردم برای نظافت و چون ماهی کوی دارم با

حجم فضولات بالا فیلترم نسبتا بزرگه ....۸۰ سانت لوله پولیکا ۱۶۰ میلیمتری

تقریبا یک لگن ۱۵ لیتری آب و فضولات از داخل فیلتر در اومد که میتونم بگم بیش از آب

فضولات داشت و لگن رو توی باغچه زیر درخت بید مجنون خالی کردم .....امروز بعد از گذشت

۶ روز متوجه شدم برگهای درخت تک و توک زرد شده .....البته این زرد شدن برگ با توجه به

شدت تابش آفتاب تقریبا طبیعیه و همیشه بوده ولی امسال هنوز شدت گرما زیاد نشده شروع

به زرد شدنه بعضی برگها کرده ....و فکر میکنم بخاطر حجم زیاد فضولات ماهی که زیرش

ریختم باشه .....درخت بید مجنون مقاومه و ریشه قوی و بزرگی داره و از این بابت متعجب

شدم ......اگه علت همینه بنظرتون در حد سوختن درخت میشه ؟؟؟ اگه احتمالش هست

چیکار باید بکنم ؟؟؟؟ ممنون از راهنماییتون flower

همیشه می پرسم .....پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است

۸ خرداد, ۱۳۹۵
۶:۰۲ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

راستش بنده از این کارها زیاد میکنم و همین الان هر زمان سیفون میکنم آب آکواریوم رو برای آبیاری گلها استفاده میکنم و دور نمیریزم و برای همین همیشه حواسم به درصد نمک آب هست و اگر آب بدون نمک باشه با خیال راحت  استفاده میکنم و حتی به گلدان های آپارتمانی هم میدم و اتفاقا رشد خوبی هم میکنن اما خب برخی گونه های خیلی حساس و حتی گیاهان  تازه سبز شده و جوان رو خشک میکنه اما درخت سه ساله و اون هم داخل باغچه رو نه نباید خشک کنه و بسوزونه مگر اینکه نمک داخل آب باشه و آب شور اضافه کرده باشید در ضمن اون فضولات هم به شدت اسیدی بوده و بهتر بود کمتر مصرف میکردین و برای شروع شوک به گیاه وارد شده به هر حال اول فکر کنید ببینید داخل آب نمک بوده یا نه بعد با آبیاری مداوم درست میشه مشکل خاصی نباید باشه. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

saeed s
۸ خرداد, ۱۳۹۵
۶:۱۲ ب٫ظ
Avatar
saeed s

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 408
تاریخ عضویت:

۱ دی, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

متشکرم از پاسختون و خوشحالم که آنلاین بودید و سریع جوابمو گرفتم ..

داخلش اصلا نمک نبود ....و الان که دقت کردم میبینم شمشاد هایی که اطراف بید

داشتم بشدت از همه سرشاخه ها در حال جوانه زدن هستند .....یعنی به شمشاد نیم متری

ساخته به درخت ۶ متری نساخته ؟؟؟؟؟ ولی با اینحال باغچه رو حسابی آبیاری کردم به

توصیه شما که مقدار کود کمی پخش بشه و در یک منطقه از سطح خاک تجمع نداشته باشه

تا ببینم چی میشه ......خدا کنه درخت خشک نشه cray

ولی اگه خشک بشه باغچه رو خالی میکنم و تبدیل به حوض میکنمش برای عشقم کوی !!!flowerflower

همیشه می پرسم .....پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است

۸ خرداد, ۱۳۹۵
۶:۲۹ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

خب کار خوبی کردین همون آبیاری کمکش میکنه فقط بید درختی نیست به این بادها بلرزه blink

امیدوارم خشک نشه birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

saeed s
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
74 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33931

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7674

نوشته ها: 164262

جدیدترین اعضاء:

A.M_Deymaei, pooriya jamali, dorian, mehrad01, ALi falah, hootan

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها