غذای مخلوط | تغذیه

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
غذای مخلوط
۲۱ بهمن, ۱۳۹۰
۸:۴۱ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

انواع دانه ها رو می توان به کبوتر داد هرچند از یک یا دو نوع دانه هم می شود استفاده کرد اما دان مورد علاقه کبوتر دان مخلوط یا هفت تخم می باشد که برای جوجه کشی و تکثیر حتما باید از انواع دانه ها استفاده کرد اما در مورد کبوتران پروازی می شود فقط از ارزن و گندم استفاده نمود.

۱ - ارزن : ارزن دانه پایه غذای مخلوط می باشد - سبک است و لذا دانه مخصوص پرواز است و کبوتر را سنگین نمی کند و برای شروع تغذیه جوجه ها مناسب است چون ریز و لیز است در مقایسه با ذرت پروتئین بیشتر و چربی کمتری دارد ولی از نظر دیگر مواد مغذی شبیه ذرت است روغن ارزن از نوع چند غیر اشباعی است به دلیل محتوی چربی ارزن انرژی آن اندکی بیشتر از گندم است حدود ۲۸۰۰ کیلو کالری در کیلوگرم.

۲ - ذرت : ذرت بعد از نخود مطلوب ترین دانه با مصرف اختیاری بالا در کبوتر است خوش خوراک و قابل هضم بوده و دارای انرژی و چربی بالایی است ولی در مقایسه با دیگر غلات پروتئین کمتری دارد. در زمان تمرینات و مسابقه و تولید مثل استفاده می شود ذرت مصرفی در کبوترانی که در حبس هستند و امکان پرواز ندارند نباید بیشتر از ۲۵ درصد جیره باشد چون چربی آن در بدن پرنده رسوب می کند.

۳ - سورگوم : از خانواده ذرت است و به دلیل گردی آن مورد علاقه کبوتر است ولی ارزش غذایی کمتری دارد. سورگوم پس از گندم ، برنج ، ذرت و جو پنجمین غله مهم زراعی جهان است.

۴ - جو : دارای مقدار زیادی الیاف خام است و کبوتر حداقل در مقایسه با دیگر غلات علاقه ای به مصرف آن ندارد چون پروتئین خام جو ارزش چندانی ندارد یا از آن صرف نظر کنید و یا اینکه بیشتر از ده درصد در جیره غذایی کبوتر استفاده نکنید.

۵ - گندم : کبوترها بر خلاف جو گندم را دوست دارند گندم بخوبی ذرت است زیرا از طرفی چربی کمتری دارد و پروتئین بیشتری دارد میزان گوگرد گندم بالاست و در زمان پر ریزی استفاده می شود مصرف آن از ۲۵ درصد جیره بیشتر نشود و به تنهایی به پرنده داده نشود زیرا به علت داشتن نشاسته موجب چاقی پرنده می شود. و برای کبوتر مسابقه خوب نیست. اما بعد از مسابقه برای تجدید قوا به کبوتر داده می شود.

۶ - نخود : از دانه های مطلوب کبوتر است به شرطی که اندازه آن مناسب باشد و یا خرد شود. دارای ۲۳ درصد پروتئین - ۶۴ درصد کربوهیدرات - ۳ درصد خاکستر و یا املاح معدنی است برای جوجه کشی و رشد عضلات - استخوان ها و پرهای کبوتر مناسب است. مخصوصا نخود خیس خورده و جوانه زده مخصوص جوجه کشی و تقویت پرنده است.

۷ - لوبیای سویا : سویا بیش از سایر دانه ها به پروتئین حیوانی شباهت دارد. روغن سویا ۴۹ درصد لینولئیک اسید و ۲۵ درصد اسیداولئیک دارد. میزان پروتئین دانه سویا بسیار بیشتر از سایر دانه های روغنی است.

۸ - لوبیا : لوبیا انواع مختلف دارد ولی نوع ریز و سفید آن مورد علاقه کبوتر است. لوبیا از ۲۲ درصد پروتئین ، ۶۲ درصد مواد نشاسته‌ای ، ۲ درصد مواد چربی تشکیل شده و یکی از مقوی‌ترین حبوبات روی زمین است و چون مواد پروتینی و به اصطلاح «گوشتی» آن خیلی زیاد است، عده‌ای از دانشمندان آن را (گوشت فقراء) هم نامیده‌اند. زیرا بخوبی می‌تواند جای خالی گوشت را در یک برنامهٔ غذایی پر کند و همان مواد لازم در گوشت را به بدن برساند. لوبیای تازه جوانه زده، دارای ویتامین‌های گوناگون هم خواهد بود که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از انواع ویتامین «ب» ویتامین «ث» ویتامین «د». بنا براین فواید چنین لوبیایی خیلی بیش از لوبیای خیس نشده وجوانه نزده می‌باشد.

ادامه دارد....

۲۱ بهمن, ۱۳۹۰
۹:۰۰ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

۹ - ماش : ۲۴ درصد پروتئین - کربوهیدرات ۶۳ درصد - با سطح انرژی اندک که کبوتر را چاق نمی کند و ماده خوراکی زود هضمی است.

۱۰ - قره ماش : با خواص ماش اما قیمت ارزان تری دارد و معمولا از آن استفاده می شود.

۱۱ - عدس : از حبوبات با ارزش و غنی از پروتئین ۲۶ درصد - کربوهیدرات ۶۰ درصد است از عدس ریز قرمز بویژه در زمان جوجه کشی استفاده می شود.

۱۲ - گلرنگ - کافیشه یا تخم سفید : شبیه به تخم آفتابگردان اما ریز و سفید رنگ است یکی از گیاهان خاص است با چربی بسیار بالا؛ بنابراین بهتر است این گیاه را همراه سایر غلات به کبوتر بدهید. با این حال باز هم چربی تخم کتان از کافیشه بالاتر است ۱۵ درصد پروتئین و ۳۱ درصد چربی دارد که مقداری قابل توجه ای از آن غیر اشباع است

۱۳ - تخم کتان : تخم کتان در مورد منابع غذایی مورد تحقیق قرار گرفته و به سبب ذخایر امگا ۳ معروف است، کارخانه ها آن را به منظور گرفتن روغن کتان استفاده می کنند انقدر روغن دارد که برای گرفتن روغن آن فشار بدون حرارت کافی است و ارزش منابع غذایی آن همدوش دیگر بذرها است. به هر حال ۲۳ % پروتئین و ۳۷ % چربی آمار قابل توجهی است.
اگر تمامی دانه هایی را که کبوتران می خورند برای آنان بریزید آخرین دانه ای را که می خورند تخم کتان خواهد بود پس بهتر است زمانی کبوتر گرسنه است مقداری تخم کتان به آن بدهید و بعد بقیه جیره غذایی را برایش بریزید.

۱۴ - تخم جارو : با اینکه اطلاعات طبقه بندی شده ای برای تخم جارو در دست نیست ولی مشخص می شود که کمتر از دیگر غذا ها نیستند زیرا کبوترها هسته برخی میوه ها نظیر سیب و هندوانه و دانه های انار و .... را می خورند تخم جارو را نیز دوست دارند ولی اگر به تنهایی برای آنها بریزید به مقدار زیاد خورده نمی شود باید مقداری از آن را با مقادیر بیشتری از ارزن و جو یا دیگر غلات و حبوبات مخلوط کرد.
البته اگر به جارو باشد حس کنجکاوی کبوتر را بر می انگیزد و انها در میان جارو به طور جالبی جستجو می کنند و این دانه را بر می چینند. درضمن مدفوع کبوتر قرمز رنگ می شود که جای نگرانی نیست.

۱۵ - بذر درخت افرا : این بذر در جنگل فراوان است و حاوی مقادیر زیادی از پروتئین بوده و کم چرب است و کبوترها توسط این میوه با کمترین تعداد نوک زدن به زمین سیر خواهند شد. درختان افرا در بیشتر نواحی جغرافیایی یافت می شوند و دانه های آنها دارای طیف وسیعی از رنگ زرد گرفته تا رنگ مشکی هستند.

۱۶ - تخم گیشنیز : طبیعتی گرم داشته و اشتها آور و ضد انگل است.

۱۷ - گندم چاودار سیاه : این گندم نیز برای کبوتران مفید خواهد بود.

ادامه دارد...

۲۱ بهمن, ۱۳۹۰
۹:۳۷ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

۱۸ - تخم شنبلیله : در بسیاری از سایت ها و کتاب ها خوندم که میگن برگ و ساق شنبلیله بدین کبوترها ولی بذر اون رو میگن تلخه حالا چطوری کبوتر باید بخوره نمی دونم تا حالا به کبوترها ندادم ببینم می خورن یا نه !!! این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر و ویتامین D است. شنبلیله یک داروی گوارشی تلخ است.

۱۹ - برنج خام : برای کبوتر پروازی خوبه و برای غذای جوجه ها هم مناسبه برنج رو هم به صورت خام یا نیم دونه و یا پخته می تونید استفاده کنید برنج پخته شده رو بشورید و آبکش کنید تا روغن نداشته باشه بعد به مصرف کبوتر ها تون برسونید.

۲۰ - نان سنگگ یا بربری : از نوع نانی استفاده کنید که داخل خمیرش جوهر جوش نباشه و خمیر آن سپوس دار باشه. ابتدا نان ها رو خشک کنید ( از نان کپک زده استفاده نکنید ) بعد خوب خرد و یا پودر کنید به اندازه ای که از گلوی کبوتر پایین بره و باعث زخم شدن دهان و گلوی پرنده نشه هفته ای یک بار مصرف آن توصیه شده بخصوص در زمان جوجه کشی.

۲۰ - یولاف یا جو دوسر : گیاهی است از خانواده گندمیان که دارای گلهای بسیار ریز و نامشخص است دانه های آن خاصیت دارویی فراوانی دارند. دانه های این گیاه دارای اسیدهای چربی مانند اسید پالمتیک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک است و به میزان زیادتری هیدراتهای کربن مانند نشاسته را در ترکیبات خود داراست. دانهٔ یولاف غذاى بسیار سریع‌الهضم بوده و بدون اینکه در حیوان چاقى ایجاد کند در اعمال جنسى حیوان مؤثر است. یولاف غذاى مناسب براى دام‌هاى کارى و جوان در حال رشد است. بلغور یولاف سبب افزایش تخم‌گذارى در طیور تخمى و دانهٔ درسته آن آثار کانى بالیسم و پرخورى را کاهش مى‌دهد. میزان یولاف در جیرهٔ طیور تخم‌گذارى ۱۰-۲۰ % در جیره طیور گوشتى در حدود ۱۰% است. جو دو سر دارای حدود ۷% مواد چرب ، ۱۴% مواد ازته و ۶۰% مواد شناسته ای می باشد . بعلاوه ارسنیک ف اسید اگزالیک و ید نیز در آن وجود دارد جو دو سر از نظر طب قدیم ایران معتدل یعنی نه سرد است و نه گرم . البته عده ای عقیده دارند که این گیاه کمی خشک است.

۲۱ - منداب : در قدیم در فارسی، منداب را کک کوج هم می‌نامیدند - در گذشته از منداب بعنوان دارو استفاده مى شد امروزه بعنوان سبزى خوراکى یا سالاد مصرف مى شود دانه منداب داراى ۳۰% مواد پروتیینى و معادل همین مقدار مواد چرب است از دانه آن روغنى استخراج مى شود که در حرارت ۳۱ درجه ذوب مى شود ولى در گرماى کمتر از آن بصورت توده اى سفید رنگ با ظاهر متبلور است. روغن حاوى اسید اوسیک  ، مقدار نسبتاٌ زیادى ماده گواتززا بنام گلوکوز زینولیت است . پس از استحصال روغن دانه منداب کنجاله اى باقى مى ماند که ۳۸% برتین خام دارد ودر کنجاله سیناپین وجود دارد و مهمترین منبع ترى متیل آمین است.

۲۲ - شاهدانه : از دانه های مورد علاقه کبوتر است اما گرم است غنی از اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب ضروری و دارای ۳۳ درصد پروتئین - ۱۲ درصد کربوهیدرات - ۴۴ درصد روغن است شاهدانه برای اهداف تولید مثلی و پرورش جوجه مناسب است زیادی مصرف آن موجب شل شدن کتف کبوتر و تولک رفتن و یا پرریزان می شود.

۲۳ - گل شور : خاک و گل شور و سنگ دانه از مواد مورد علاقه و نیاز کبوتران می باشد . تهیه گل شور : خاک رس الک کرده نرم را با آب مخلوط کرده و ورز میدهیم و مقداری نمک یددار و کف دریا ریز و یا پودر شده و مقداری ماسه بادی نرم را با هم مخلوط کرده و ورز میدهیم و بعد از خشک شدن چلوی کبوتر قرار میدهیم تا مواد معدنی بدن خود را تامین کند حتی بعضی مواقع برای جلب توجه کبوتران مقداری ارزن و دانه نیز قاطی مخلوط گل میزنن تا کبوتر به سمت آن جلب شود.

 

۲۱ بهمن, ۱۳۹۰
۹:۴۹ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

۲۴ - گاودانه- سنگنک - خلر و یا کرو : در زمان جوجه کشی استفاده می شود زیرا دانه آن تلخ است و باعث بالا آوردن بهتر غذا برای جوجه ها یمشود و خواص زیادی دارد ۲۴ درصد پروتئین - الیاف خام ۸ درصد - چربی خام ۳ درصد.

۲۱ بهمن, ۱۳۹۰
۱۰:۰۶ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

کلا هرچی به فکرم رسید نوشتم اما ترکیب مناسب برای غذای کبوتر این ترکیب می باشد:

یک کیلو ارزن - نیم کیلو گندم - نیم کیلو ذرت - نیم کیلو کافیشه (تخم سفید ) - نیم کیلو قره ماش - نیم کیلو کرو - نیم کیلو تخم جارو - نیم کیلو لوبیا ریز - نیم کیلو نخود ریز - نیم کیلو دانه پارس که برای جوجه ها مناسبه - نیم کیلو و یا ربع کیلو برنج خام

هفته ای یک باز از این ترکیب : نیم کیلو تخم کتان - نیم کیلو شاهدانه - اگه گیر بیاد نیم کیلو یولاف یا جو دوسر - نیم کیلو منداب در صورت موجود بودن. البته از این غذا خیلی کم مصرف کنید تا تمام دانه ها مخصوصا تخم کتان ها خورده بشن چون اول شاهدانه ها رو می خورن و اگه زیاد ریخته باشید سیر میشن و بقیه می مونن

این ترکیب خوبی برای جوجه کشی و تکثیر و پرورش جوجه هاست.

درضمن گل شور و شن سعی کنید همیشه در اختیار کبوترها باشه.

حداقل ماهی یکبار یک حبه سیر له کنید و یا چند قاب کرده داخل ظرف آب بریزید و یا در زمانیکه پرنده گرسنه هست سیر و پیاز رو به مقدار لازم خرد کرده و با دانه ها مخلوط کنید و جلوی کبوترها قرار بدین تا مقداری سیر و پیاز بخورند.

البته من ماهی یکبار یک حبه سیر را چهار قسمت کرده و هر قسمت را داخل دهان یک کبوتر قرار میدهم و یا مقداری پیاز به همین شکل بخورد اونها میدم.

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
۴:۴۶ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

مواردی در مورد ماش و تخم جارو و گندم :

تخم جارو : طبیعتی گرم داره و خاصیت درمانی داره و بهتره زیاد در غذای پرنده استفاده نشه و به مقدار کم آن داخل غذای مخلوط اشکال نداره. در زمانیکه پرنده اسهال میشه تخم جارو می تونه درمان خوبی باشه ضمنا دانه برنج هم بی تاثیر نیست.

ماش: از نظر مواد قندی و نشاسته ای، ضعیف هست، و در حقیقت قدرت سازندگیش بیشتر از خاصیت غذایی آن میباشد،و خیلی زود کفتر گرسنه با خوردن مقداری کمی ماش سیر میشود، و هیچوقت ماش کفتر را سنگین و چاق نمیکند.(البته اگر به مقدار نیاز داده شود)، و از تمام حبوبات زود تر هضم میشود . به علت داشتن ویتامینهای آ و ب مقوی نیروی بینایی و اعصاب میباشد... و برای سرما خوردگی کفتر بسیار موثر است.ماش سرد است.درد را نیز تسکین میدهد.

گندم : قدار کافی املاح معدنی و ویتامین های گوناگونی دارا میباشد .علاوه بر مصرف تغذیه ، گندم دارای اثر درمانی بسیار می باشد. گندم دارای املاح کلسیم -فلوئور و سیلیس و ویتامین های ((ب و پ )) می باشد.و بیشتر برای جوجه کشی استفاده میشود .دادن بیش از حد گندم موجب میشود که فضله کبوتران شل بشود و در بعضی موارد هم اسهال میشوند.

۱۸ آذر, ۱۳۹۱
۱۰:۳۱ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

دوست عزیز picky یک مطلبی را گذاشته بودن که به اینجا منتقلش کردم. و در زیر کل مطلب رو بدون تغییر قرار میدم.

 

منابع غذایی مورد نیاز این پرنده معمولا از دانه های گیاهی تامین می گردد.دانه هایی مانند:گندم، جو، سویا، ذرت و… ویتامینهای مورد نیاز کبوتر نیز عبارتند از: A-B-D-E-K است. همچنین برای هضم غذا به نرمه ریگ یا خاک(املاح معدنی)نیاز دارد. مکان زندگی معمولا برای کبوتران تزئینی و گوشتی باید محدوده ای باشد که آفتاب درآنجا تابیده و کبوتر غریبه به درون آنان وارد نشود. زیرا آنان قدرت زیادی برای پرواز ندارند و مکانی که نسبتا آفتاب به آن می تابد و کبوتران در آنجا بتوانند آفتاب بگیرند برای آنها کافی است.ولی کبوتران مسابقه علاوه بر شرایط فوق باید محلی برای رفت وآمدبه خارج از لانه داشته باشند و چیزی را که در این نوع کبوتر ها باید به خاطر داشته باشیم به دلیل رفت وآمد این پرنده به خارج از لانه و تماس آن به پرندگان آلوده حتما باید این کبوتران را به موقع واکسیناسیون نمود وحتی الامکان لانه آنرا هر ۲ ماه یکمرتبه با مواد ضد عفونی کننده مانند وایتکس(بصورت۱۰٪)ضد عفونی کرد

 

منبع:cocksmachine.com

۱۸ آذر, ۱۳۹۱
۱۰:۳۳ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

یک ترکیب غذای مخلوط خوب براتون می نویسم.

ارزن ۴ کیلو

گندم ۴ کیلو

ذرت ۴ کیلو

کرو ۲ کیلو

قره ماش یا ماش ۲ کیلو

عدس ۲ کیلو

تخم جارو ۲ کیلو

گاو دانه (گاب دانه) ۲ کیلو

کافیشه (گلرنگ) ۱ کیلو

تخم علف گاوی ۱ کیلو

دانه پارس ریز ۲ کیلو

برنج ۱ کیلو

لوبیا خیلی ریز ۱ تا  ۲ کیلو

نخود خیلی ریز و یا نخود برشته ریز ۱ تا ۲ کیلو

این ترکیب غذایی برای جوجه کشی و جفت دادن کبوتر خیلی مناسب هست.

dove تالار گفتگوdone تالار گفتگو

۱۹ آذر, ۱۳۹۱
۱۱:۱۴ ب٫ظ
Avatar
mani 1
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 32
تاریخ عضویت:

۱۶ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام .

غذای مخلوط برای کبوتر های زینتی و جوجه کشی خیلی خوبه ولی برای کبوترهای پرشی زیاد جالب نیست . چون باعث چاقی و سنگینی کبوتر میشه و برای کبوتری که باید در گرمای تیر ماه ۸ , ۱۰ یا۱۲ ساعت بپره اصلا خوب نیست .

غذای معمولی که استفاده میشه معمولا ارزن و کمی گندم است و هنگام جوجه کشی قره ماش و گاودانه و دون پارس. برای جوجه هایی که با دست بزرگ میکنند نخود خیس شده . و جو اب پز برای زمان کبک کردن کبوتر است .

موفق باشید .

۲۰ آذر, ۱۳۹۱
۴:۲۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

با نظر دوست عزیزم آقا mani 1 موافقم.flower

این غذای مخلوط فقط برای جوجه کشی هست و برای کبوتران پروازی اصلا خوب نیست و برای کبوتان پروازی ارزن - گندم و کمی برنج کافیه.birddone

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: phoenix_love58
235 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33802

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163791

جدیدترین اعضاء:

samanhoseyni, 2023abolfazl, HOJAT MARGOMI, I_donno, radin.456, lucindamacgregor

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها