هم نوع خواری یا کانیبالیسم Cannibalism | انجمن قرقاول

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
هم نوع خواری یا کانیبالیسم Cannibalism
۱۵ آبان, ۱۳۹۳
۹:۴۲ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  
در این قسمت به همنوع خواری یا کانیبالیسم و یا دگر خواری در قرقاول میپردازیم البته کانیبالیسم به معنی خورده شدن یک موجود توسط همنوع خود می باشد نه خورده شدن توسط گونه های دیگری از حیوانات که معمولا این همنوع خواری به دلیل گرسنگی نمیباشد.

تعجب نکنید قرقاول این پرنده بسیار زیبا و دوست داشتنی می تواند همنوع خود را بخورد اما این هم نوع خواری فقط در شرایط بد نگهداری و موارد خاص پیش میاد که چگونگی آن و نحوه جلوگیری از آن را خدمتتان عرض میکنم.
ضمنا فکر نکنید ابتدا قرقاول مورد نظر به هر دلیلی تلف شده و سپس توسط سایرین خورده شده است خیر چنین نیست بلکه یک قرقاول ضعیف تر توسط قوی ترها زنده زنده خورده شده و حتی دیده میشود در بین جوجه قرقاولها تعدادی جوجه یک و یا هر دو چشم خود را از دست داده اند و یا پشت کمر و یا قسمتی از بال آنها خورده شده است و جراحت بسیار شدید دارند پس این همان پدیده همنوع خواری و یا کانیبالیسم میباشد.

birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

erfan1393, H∀ⓂΞD20, شایان13, shayan.sh
۱۵ آبان, ۱۳۹۳
۹:۴۷ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

در این قسمت به دلایل همنوع خواری توسط قرقاول ها خواهیم پرداخت.

- یکی از دلایل این مساله عدم وجود پروتئین کافی در جیره غذای جوجه های تازه متولد شده می باشد برای شورع تغذیه باید جیره جوجه قرقاول ها دارای ۲۸ تا ۳۰ درصد پروتئین باشد تا مواد مورد نیاز بنده جوجه تامین شود و بتواند سریع رشد کرده و پرهای زیبایی داشته باشد البته به جوجه قرقاول نباید در ۲۴ ساعت اول زندگیش غذا و آب داد و نیازی به تغذیه و آب ندارند

حالا در هفته اول و دوم نیاز بدن جوجه به پروتئین و همچنین جیره اصلی غذایی قرقاول ها که پروتئین جزء اصلی آن است باعث میشود که جوجه ها به همنوع خواری روی بیاروند.

- علت دیگر همنوع خواری نمناک بودن بستر می باشد و اگر رطوبت محل نگهداری بالا باشد جوجه ها و حتی بزرگترها به همنوع خواری خواهند پرداخت.

-  مورد بعدی باز هم برای جوجه هایی اتفاق میوفتد که بدون مادر اصلی و در سالن نگهداری میشوند ازدهام جمعیت جوجه ها باعث ایجاد پدیده همنوع خواری در آنها خواهد شد.

ضمنا این همنوع خواری که به دلیل تراکم جمعیت پیش میاد در خیلی از جانداران مشاهده میشود زیرا به دلیل شرایط بد نگهداری تعدادی از قوی ترها ضعیف ترها رو میخورن تا فضا و غذا و شرایط بهتری برای بقیه فراهم بشه و سایرین اماکن زنده موندن بیشتری داشته باشن.

-  در زمانیکه جوجه ها در سالن پرورش داده میشوند باید آنها را گرم نگهداشت و برای این منظور لامپ هایی در نظر گرفته میشود که چنانچه نور لامپ ها سفید باشد جوجه ها دچار همنوع خواری شدید خواهند شد البته دلیل علمی این مساله مشخص نیست اما به تجربه مشخص شده که نور مادون قرمز باعث جلوگیری از همنوع خواری جوجه ها خواهد شد و همچنین نور سفید مورد استفاده در سالن نگهداری جوجه ها باعث ایجاد همنوع خواری خیلی زیادی در بین جوجه هایی میشود که در سن زیر یک ماهگی هستند مخصوصا در دو هفته اول تولد.

- مورد بعدی همنوع خواری به دلیل سایز بندی نکردن جوجه ها و نگهداری جوجه های بزرگتر و قوی تر در کنار جوجه های کوچکتر و ضعیف تر پیش خواهد آمد و به منظور جلوگیری از آن می بایستی هر ۷ الی ۱۰ روز یک مرتبه جوجه ها را سایز بندی کرد.

- دلیل دیگر همنوع خواری در قرقاول ها سردی بیش از حد هوا میباشد که باعث روی هم ریختن و به هم چسبیدن قرقاول ها شده و در این بین کوچکترها و ضعیف ترها یا کشته شده و یا توسط سایرین خورده خواهند شد ضمنا نیاز بدن قرقاول ها در سرما به انژی و مواد گرما بخش و پروتئین و چربی باعث ایجاد پدیده همنوع خواری در تراکم بالای جمعیت آنها خواهد شد. 

- از دلایل دیگر همنوع خواری وجود چندین نر بالغ در کنار هم و نبود فضای کافی برای آنها میباشد زیرا هر نر قرقاول به تعدادی ماده و قلمرویی حداقل ۱۰ متر مربع نیاز دارد و در غیر اینصورت و در صورت تراکم بیش از حد باعث درگیری شدید بین نرهای بالغ و در نتیجه کشته شدن نرهای ضعیف تر می شود که البته دلیل اصلی این مساله همون درگیری و جفت یابی می باشد اما بعد از کشته شدن نر ضعیف توسط سایرین خورده خواهد شد و چنانچه قرقاولهای بالغ به همنوع خواری عادت کرده باشن نگهداری آنها در کنار قرقاولهای غریبه سخت خواهد شد.

- ضمنا چنانچه قرقاول خورده شده بیمار باشد کلیه گله دچار بیماری میشوند لذا می بایست از پدیده همنوع خواری در بین قرقاول ها به هر نحو ممکنه جلوگیری کرد زیرا علاوه بر ضرر مالی به جهت قرقاول خورده شده در صورت بیماری قرقاول فوق باعث بروز تلفات سنگینی در بین گله قرقاول ها خواهد شد.
البته این پدید بیشتر به دلیل شرایط بد نگهداری قرقاول ها پیش می آید و در طبیعت کمتر این موارد در بین قرقاول ها دیده شده است.

منبع : استفاده از تجربیات پرورش دهندگان قرقاول.flower

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

erfan1393, ., H∀ⓂΞD20, شهریار (onlypet.ir), شایان13, shayan.sh
۱۶ آبان, ۱۳۹۳
۱۰:۰۳ ق٫ظ
Avatar
.

متخصص‌حیوانات
Members
تعداد نوشته ها: 1616
تاریخ عضویت:

۶ فروردین, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

مطلب خیلی جالبی بود 

منم یه چیزایی اضافه کنم 

اسم کانیبالیسم از روی یه جزیره گرفته شده که اهالیه این جزیره جسد مردگانشونو میخوردند و باهاش جشن میگرفتن. هم نوع خواری تو ۱۴۰ جانور دیده میشه که این اواخرم برای گرمی هوا و تخریب زیستگاه و کم بود غذا بین خرس های قطبی هم دیده شده و علاوه بر این بین ماهی های زنده زا ، تمساح ها ، شیر ها ( کلا گربه سانان ) ، جوندگان ( مخصوصا همستر ) ، مار ها و ... هم به صورت یه امر غریزی ظاهر شده و یه روش دفاعی هم محسوب میشه ... 

حالا من همسترو واستون توضیح میدم : همستر وقتی احساس خطر کنه سریع بچشو خلاص میکنه و میخوره و یا اگه بچش ناقص باشه میکشه و میخوره که بچش زجر نکشه. 

و یا کم بود جا : مثل ماهی گوپی ، اگه توی یه فضای کوچیک و بسته باشه به علت کم بود جا تقریبا همه بچه ها رو میخوره ولی اگه توی اکواریوم زایمان کنه فقط چند تایی رو میخوره و بعد دیگه زیاد تمایلی به خوردن بچه ها نشون نمیده 

در کل کانیبالیسم دو نوعه یکی این که هم نوع خودشونو میکشن و میخورن و یکی این که از لاشه تغذیه میکنن که به اصطلاح میگن هم نوع خواریه فعال و غیر فعال غیر فعال مثل کفتار ها ،فعال مثل شیر ها ( مخصوصا نر ها )

flower

کاربران زیر از . برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

H∀ⓂΞD20, erfan1393, emad.ef, مجتبی, شایان13
۱۹ آبان, ۱۳۹۳
۸:۴۲ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

- دلیل دیگر کانیبالیسم و هم نوع خواری در قرقاول ها تهویه نا مناسب سالنهای نگهداری میباشد چونکه اگر سالنها تهویه مناسبی نداشته باشند قرقاول ها در اثر کمبود اکسیژن و نبود هوای تازه عصبی شده و به یکدیگر نوک میزنن و همین مورد باعث بروز هم خواری در بین آنها خواهد شد. 

ضمنا از مشکلات دیگر تهویه نامناسب تحریک چشم ها و سوراخ های بینی پرنده در اثر تراکم بالا و وجود کرک و پرهای زیاد در هوای سالن میباشد که همین مورد باعث عصبی شدن و همچنین نوک زنی و هم نوع خواری بین قرقاول ها خواهد شد.

- از دلایل دیگر کانیبالیسم در قرقاول ها کثیفی بستر و وجود فضله بسیار و آلوده شدن پای قرقاول ها به این فضولات میباشد و همین باعث عصبی شدن پرنده و نوک زدن به پای خود و نوک زدن به سایر پرنده های مجاور خودش و در نهایت هم نوع خواری خواد شد.

- مورد دیگری هم که باید خدمتتون عرض کنم مربوط به فصل تابستان و گرمای بستر میشه چنانچه قرقاولها و مخصوصا قرقاولهای تازه خریداری شده که هنوز به محیط عادت ندارند در محلی نگهداری شوند که بستر گرم و داغی داشته باشد احتمال اینکه به هم نوع خواری بپردازند بسیار خواهد بود در نتیجه باید بستر رو خنک و تمیز و خشک نگهداری کنید مخصوصا برای قرقاول هایی که به محیط جدید عادت ندارند.

birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

erfan1393, emad.ef, شایان13
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
247 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33986

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164383

جدیدترین اعضاء:

lvlahsan, seyedizadeh, resoas, 88bardia, ngvghhhbmahdi, ninja2020

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها