روش های ضد عفونی کردن شن و ماسه و تجهیزات آکواریوم | پارامترها و خواص فیزیکو شیمیایی آب

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
روش های ضد عفونی کردن شن و ماسه و تجهیزات آکواریوم
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۵
۵:۴۴ ق٫ظ
Avatar
Arad Gh
Tehran - Tabriz
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 22
تاریخ عضویت:

۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

با توجه به راهنمایی های پراکنده دوستان با تجربه و اساتید، تصمیم گرفتم روش های مربوط به ضد عفونی کردن مخزن، لوازم و تجهیزات و شن و ماسه مورد استفاده در آکواریوم را به صورت جمع بندی شده در اختیار دوستان قرار دهم.

 

روشهای بلند مدت:

۱. آب نمک غلیظ:

 Image Enlarger

در این روش باید غلظت نمک را تا حد اشباع آب بالا برد (این مقدار برابر است با ۳۶۰ گرم نمک در هر یک لیتر آب ولرم) و ۱۲ تا ۲۴ ساعت ماسه و شن را در آن قرار داد. ماسه ها را باید هر از گاهی به هم زد تا محلول آب و نمک تمام سطوح شن و ماسه را در بر بگیرد. این روش نه تنها کم هزینه بوده، به اندازه روش های دیگر مؤثر است. نکته منفی آن زمان لازم برای ضد عفونی شدن لوازم و شن و ماسه است.

برای آب کشی دقت زیادی لازم نیست، چرا که باقی ماندن مقداری نمک بر روی شن و ماسه، مشکلی برای گیاهان و ماهی ها ایجاد نخواهد کرد.

تجربه شخصی: از این روش بارها برای ضد عفونی کردن شن و ماسه استفاده کرده ام و نتیجه بخش بوده است.

 

۲. کلُر

کلُر در بازار به صورت پودر کلر با فرمول Ca(ClO)۲ و آب ژاول با فرمول Na(ClO)۲ و همچنین گاز کلر (کپسول های صنعتی) در دسترس می باشد. کلُر با خاصیت اکسید کنندگی بسیار قوی، ماده ای موثر برای گندزدایی و ضد عفونی و تصفیه آب و لوله ها و مخازن می باشد. که در بسیاری از صنایع و در طیف گسترده ای از جمله تصفیه آب، ضد عفونی کردن استخرها و موارد پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کلر سفید کننده ای قوی و ماده مؤثر سفید کننده های تجاری است.

در گذشته قرص کلر خارجی برای مصارف مسافرتی و شخصی هم در بازار موجود بود.(با جستجویی که تازگی انجام دادم این قرص ها را در بازار پیدا نکردم.)

پودر کلر و آب ژاول سختی و ph آب را به دلیل وجود کلسیم و سدیم در ترکیب خود بالا می برد و موجب کدر شدن آب می شود که با استفاده از مواد رسوب دهنده و اصلاح کننده سختی و ph و سیفون کردن، باید برطرف شود. همچنین در ph بالا کارایی کلر برای ضدعفونی کردن کاهش می یابد.

پودر کلر:

 Image Enlarger

پودر کلر از فروشگاه های مواد شیمیایی قابل تهیه می باشد. برای ضد عفونی با استفاده از کلر، مقدار مشخص از پودر یا مایع آن را درون ظرف آب حل کرده و شن و ماسه یا لوازم را به آرامی داخل آب ریخته تا آب حاوی کلر به همه ی سطوح شن و ماسه و لوازم برسد و پس از گذشت یک ساعت می توان مرحله آبکشی را شروع کرد کرد. باید توجه داشت که بیشترین تأثیر محلول در چند ساعت اول بوده و به دلیل واکنش و خروج کلر از آب با گذشت زمان، قدرت محلول به مرور کم شده و باقی گذاشتن لوازم و شن و ماسه به مدت زیاد در این محلول تأثیر چندانی ندارد.

همچنین می توان از کلر برای ضد عفونی تانک پر از آب و مواد و لوازم داخل آن استفاده کرد که در این مورد لازم است ماهی ها و گیاهان (تمام موجودات زنده) از آکواریوم خارج شود، سپس مقدار مناسب از پودر یا مایع کلر به آب اضافه شود و بعد از گذشت چند روز با هوا دهی و اطمینان از خروج کامل گاز کلر از آب، موجودات زنده به تانک بازگردانده شوند. این روش در مواقعی که بیماری در آکواریوم همه گیر می شود یا برای تانک های بزرگ مؤثر و مناسب است. با این کار در واقع شما عملیات کلر زنی که در تصفیه خانه بر روی آب انجام می شود را داخل تانک خود تکرار می کنید. البته این کار در صورت عدم اجرای صحیح و حساب شده تبعات ناخوشایندی در پی خواهد داشت و به هیچ عنوان به افراد تازه کار توصیه نمی شود.

 

مورد تصفیه و یا   ضد عفونی هدف از تصفیه گازکلر cl۲
mg /L
پودر هیپوکلریت 
    کلسیم ۷۰%
Ca(OCl)۲

mg/L

پودر هیپوکلریت 
    کلسیم ۶۰%
Ca(OCl)۲

mg /L

پودر هیپوکلریت 
 سدیم ۷۰%
NaOCl

mg/L

آب برای مصرف آشامیدنی و یا آشپزخانه کلرزنی قبل از تصفیه
مقابله باآلودگیهای احتمال آب

کنترل طعم و بو

کنترل باکتریهای آهن

حداکثر ۵
حداکثر ۰.۵

۵-۳

۱۰-۲

حداکثر ۱۵
حداکثر ۱.۵

۱۵-۹

۲۹-۶

حداکثر ۱۷
حداکثر ۱.۷

۱۷-۱۰

۶.۸-۳۴

حداکثر ۱۰۵
حداکثر ۱۰.۵

۱۰۵-۶۳

 

بعضی از شرکت های تولید کننده مواد دارویی آکواریومی هم محصولاتی را برای ضد عفونی کردن آب و تجهیزات آکواریوم بر پایه کلر و با راهنمای استفاده و دوز کنترل شده ارائه کرده اند که کاربرد آنها راحت تر است و باید به توضیحات ارائه شده به همراه محصول توجه کرد.

Image Enlarger

لازم به ذکر است که با این کار تمام باکتری های داخل آکواریوم از جمله باکتری های مفید درون فیلتر ها هم از بین رفته و چرخه بیولوژیکی باید از نو شروع به کار کند.

 

سفید کننده خانگی یا وایتکس (آب ژاول/ پرکلرین):

Image Enlarger

رایج‌ترین ماده ای که از آن ، به عنوان سفید کننده استفاده می‌شود، آب ژاول است. ماده اصلی و مؤثر آب ژاول ، هیپوکلریت سدیم (NaOCl) است. هیپوکلریت سدیم ، ترکیبی فوق‌العاده قوی است که درصد خیلی کمی از آن (۵ درصد) را در آب حل می‌کنند و با نام‌های تجاری مختلف به عنوان سفید کننده به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین سفید کننده ها و آب ژاول ، همان محلول ۵ درصد هیپوکلریت سدیم هستند که بر روی برچسب این محصولات نیز نوشته شده است. همچنین به دلیل غلظت کاهش یافته آن خطرات پودر کلر یا آب ژاول خالص را ندارد.

به خاطر وجود کلر در ماده سفید کننده، قدرت زیادی در ضد عفونی کنندگی و گند زدایی شن و ماسه و تجهیزات دارد. با این روش نیز شن و ماسه را به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در محلول سفید کننده و آب قرار داده و سپس آبکشی را شروع می کنیم.

 

آبکشی

مهم ترین بخش این روش که زمان بیشتری می طلبد پاک شدن اشیا و شن و ماسه از بوی کلر است. به خاطر باقی ماندن اثر کلر روی مواد، باید در چند مرحله آبکشی شده و بین آبکشی ها، آکواریوم، شن و ماسه و لوازم را را در معرض جریان هوا قرار داد تا خشک شده و بوی سفید کننده با واکنش مولکول های آن توسط اکسیژن از بین برود. این فرایند ممکن است یک تا چند روز زمان ببرد. با زیاد کردن غلظت سفید کننده یا بیشتر شدن زمان قرار گرفتن لوازم در محلول، زمان لازم برای از بین رفتن اثر آن از روی مواد نیز بیشتر خواهد بود. همچنین نور خورشید واکنش کلر و بر طرف شدن اثر آن را سریع تر می کند.

تجربه شخصی: در هر بار شستشوی آکواریوم و وسایل از مایع سفید کننده برای ضدعفونی کردن آنها استفاده کرده ام و پس از آبگیری مخزن با مشکلی روبرو نشده ام.

 

نکات مهم و حیاتی در مورد به کار بردن کلر:

۱. به دلیل سمی بودن گاز کلر و خفه کنندگی آن، تأکید می شود استفاده از ترکیبات حاوی کلر در فضای باز و یا محیط با تهویه قوی صورت بگیرد. استفاده از ماسک های معمولی تأثیری در جلوگیری از تنفس این گاز ندارد.

۲.کلر ماده ای به شدت واکنش پذیر است و در ترکیب با اسید ها یا شوینده های قلیایی به شدت واکنش داده، در تماس مستقیم با بسیاری از مواد شیمیایی قابل اشتعال مانند گلیسیرین، فسفر و ... آتش گرفته و حتی به تنهایی و به صورت خالص با خطر انفجار همراه است. به همین دلیل از نشان دادن خلاقیت و مخلوط کردن ترکیبات حاوی کلر با مواد دیگر جداً خودداری نمایید.

۳. پودر کلر ماده ای سمی و خطرناک است، تنفس پودر آن می تواند ناراحتی‌های مزمن تنفسی را بوجود آورد، تماس با پوست باعث سوختگی و سوزش و تغییر رنگ می‌شود، تماس با چشم حتی ۱ دقیقه می‌تواند منجر به کوری بشود و بلعیدن آن ممکن است باعث ضررهای جدی به معده و روده گردد. از تماس مستقیم با این ماده اجتناب کرده و تا حد امکان از روش های دیگر برای منظور خود استفاده نمایید.

۴. به دلیل سمی بودن این ماده و همچنین ایجاد ترکیبات سمی بیشتر پس از واکنش ها برای محیط زیست زیان آور بوده، از این رو تا حد ممکن از روش های دیگر برای ضد عفونی آب و تجهیزات آن استفاده کنید.

به طور خلاصه کلُر با کسی شوخی ندارد.

 

روش های کوتاه مدت:

۱. جوشاندن:

Image Enlarger

این روش ساده ترین و از مؤثر ترین روش ها برای ضد عفونی کردن هر چیزی است که با آب داغ صدمه نمی بیند. تقریبن تمام باکتری ها و میکروب ها در دمای بالای ۸۰ درجه سانتیگراد از بین می روند و در همه زمینه ها از جمله پزشکی و صنایع غذایی از این روش برای ضدعفونی کردن مواد، وسایل و تجهیزات استفاده می شود. شما با قرار دادن هر چیزی در آب با دمای ۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱ تا ۲ دقیقه آن را در واقع "استریل" می کنید (دمای آبجوش حتی ۲۰ درجه بالاتر از دمای استریل است).

جوشاندن راحت ترین و کم هزینه ترین روش برای ضد عفونی کردن شن و ماسه، سنگ و صخره و چوب های تزیینی می باشد و تنها نکته منفی آن سیاه شدن قابلمه های از جنس "روی" منزل و خطر کار با آبجوش است.

 

۲. آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن):

با فرمول H۲O۲ موثرترین و در عین حال بی‌خطرترین پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده طبیعی در جهان است که باکتری‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا را از بین می‌برد. کاربرد گسترده ای در پزشکی، بهداشت آب، ضدعفونی کردن مواد خوراکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و سوخت موشک دارد. آب اکسیژنه خالص یک اکسید کننده قوی است که در اثر تماس با پوست ایجاد سوختگی می کند و آب اکسیژنه‌ای که در داروخانه‌ها به اسم آب اکسیژنه رقیق فروخته می‌شود محلولی است از آب اکسیژنه در آب که %۳ آن آب اکسیژنه است، مانند آب بی‌رنگ و بی‌بوست، مزه تلخی دارد و کمی اسیدی است.

آب اکسیژنه را از داروخانه ها، فروشگاههای لوازم آزمایشگاهی و مواد شیمیایی می توان تهیه کرد.

بزرگترین برتری آب اکسیژنه به دیگر اکسید کننده ها مانند کلُر، این است که آب اکسیژنه سمی نبوده و در اثر تجزیه تنها تولید آب و اکسیژن می کند. همچنین خصوصیات و کیفیت آب را تغییر نداده و در بازه ی وسیع تری از ph آب عمل می کند.

برای ضدعفونی شن و ماسه و وسایل با این ماده، به ازای هر لیتر آب، ۵۰ میلیگرم آب اکسیژنه ۳۰ درصد را به آن اضافه کرده، و شن و ماسه و لوازم را به مدت یک تا دو ساعت در آن قرار داده سپس آبکشی کنید. از آنجا که آب اکسیژنه سمی نیست و به راحتی در آب حل می شود، بلافاصله پس از آبکشی می توان وسایل را مورد استفاده قرار داد و حتی ورود آن به همراه لوازم به داخل آکواریوم در مقادیر جزیی مشکلی برای آبزیان به وجود نخواهد آورد.

همچنین می توان از آن برای ضد عفونی کردن آکواریوم آبگیری شده استفاده کرد که مشکلات و خطرات استفاده از کلُر را نیز نداشته و پس از گذشت دو تا سه روز می توان با تعویض تمام یا قسمتی از آب آکواریوم، ماهی ها و گیاهان را به آن وارد کرد. تنها مورد خاصیت رنگ بری و سفید کنندگی این ماده است که در استفاده بر روی فیلتر ها و لوازم تزیینی باید به آن توجه داشت.

۳. پرمنگنات پتاسیم:

 Image Enlarger

ترکیبی معدنی با فرمول شیمیایی KMnO۴ نمک آن از یون های  K+ و MnO۴­-­­ تشکیل شده است. به آن پرمنگنات و پتاس هم گفته می شود. بسیاری از کاربردهای پتاسیم پرمنگنات به خاطر خواص اکسیدکنندگی آن است. یک اکسید کننده ی قوی است و در این فرایندهای شیمیایی محصول فرعی سمی تولید نمی‌کند. به عنوان یک اکسید کننده، پتاسیم پرمنگنات می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده به کار رود و برای مثال محلول رقیق پرمنگنات برای درمان برخی زخم‌ها مانند عفونت قارچی پا و برفک و همچنین تصفیه آب کاربرد دارد.

پرمنگنات پتاسیم در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آزمایشگاهی در دسترس است و در زمینه نگهداری آکواریوم می توان از محلول رقیق آن برای ضد عفونی گیاهان و درمان بیمارهای خارجی ماهی ها به صورت حمام کوتاه مدت استفاده کرد. ولی به دلیل خاصیت اکسید کنندگی قوی و سوزانندگی در غلظت بالا و یا به مدت زیاد، موجب آسیب دیدگی بافت ها و مرگ گیاهان و ماهی ها می شود و باید در استفاده از آن دقت زیادی داشت.

تجربه شخصی: برای خودم هم پیش آمده که در ضد عفونی گیاه با پرمنگنات پتاسیم به دلیل زیاد شدن زمان غوطه وری گیاه در محلول، بعد از کاشت در تانک، گیاه ها از بین رفته اند، یا برای درمان ماهی های بیمار به خاطر غلظت بالای محلول ماهی ها بلافاصله تلف شده اند.

مزیت استفاده از پرمنگنات پتاسیم، تمیز شدن راحت آن با آبکشی است. در مقابل استفاده از پرمنگنات با غلظت متوسط به بالا موجب ایجاد رنگ قهوه ای بر روی وسایل، گیاهان یا خود ماهی می شود که بی خطر بوده و برای از بین بردن رنگ آن بر روی لوازم و تجهیزات می توان از سفید کننده استفاده کرد. در این صورت برای پاک شدن کامل سفید کننده از روی آنها باید چرخه آبکشی و پاک شدن سفید کننده (که در بالا گفته شد) به خوبی طی شود.

 

برای ضد عفونی شن و ماسه می توان آن را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در محلول نه چندان غلیظ پرمنگنات پتاسیم قرار داد. غلظت بالای محلول موجب ایجاد رنگ قهوه ای بر روی مواد و لوازم می شود که می توان از محلول رقیق تر و به مدت طولانی تری استفاده کرد. بعد از آن می توانید شن و ماسه را به خوبی آبکشی کرده و بلافاصله استفاده کنید.

تجربه شخصی: آخرین بار و به تازگی از این روش برای ضد عفونی ماسه و تمامی لوازم آکواریوم و گیاهان تازه خریداری شده استفاده کرده ام که جواب داده و مشکلی هم ایجاد نشده است.

 

۴. زاج سفید (آلوم)

 Image Enlarger

پتاسیم آلوم (Potassium alum)، پتاش آلوم (potash alum)یازاج سفید یا تاواس(Tawas) ترکیبی است از پتاسیم، [سولفات] و آلومینیم با فرمول شیمیاییKAl(SO۴)۲ . از این ماده در تصفیه و ضدعفونی کردن آب (به اصطلاح جلوگیری از کرم زدن آب) و همچنین برای ته نشین کردن املاح آب از زاج استفاده می گردد. زاج سفید را می توان از عطاری ها خریداری کرد.

دیگر کاربرد های زاج عبارت است از براق کردن چرم، تولید پارچه‌های پایدار در برابر آتش و استفاده در پودر کیک پزی. همچنین به دلیل خاصیت ضد بو و ضد عرق در محلول‌های پس از اصلاح صورت و خوشبوکننده ی بدن نیز به کار میرود.

زاج سفید تا ۶ ساعت به صورت مؤثر در آب باقی می ماند. برای ضد عفونی کردن با این روش باید زاج سفید را در آب حل کرده و شن و ماسه را دست کم به مدت یک تا دو ساعت در این محلول قرار داد و پس از آن به خوبی آبکشی کرد.

به دلیل امکان ایجاد حساسیت یا التهاب پوستی در اثر تماس طولانی پوست با زاج سفید همچنین ته نشین شدن مواد کلوئیدی و معلق در آب و ایجاد رسوبات کلسیم باید آبکشی پس از ضد عفونی به خوبی انجام شود و بهتراست هنگام این کار از دستکش استفاده کرد.

میزان لازم برای ضد عفونی آب  ۲ گرم در ۱۰۰ لیتر می باشد که برای ضد عفونی شن و ماسه و تأثیر بهتر می توان غلظت آن را بیشتر کرد.

 

سایر روش ها:

سایر مواد ضد عفونی کننده و میکروب کش که مصرف پزشکی داشته مانند بتادین، اسید بنزوییک، الکل اتیلیک (اتانول) و حتی سرکه (اسید استیک رقیق) که برای درمان و ضدعفونی کردن خارجی ماهی ها نیز به کار می روند، برای ضد عفونی کردن لوازم و تجهیزات آکواریوم کاملن مؤثر بوده و با یک آبکشی خوب، یک عملیات میکروب کشی سریع را در اختیار شما قرار می دهند. (در مورد ماده ای مانند اتانول، به دلیل بخار شدن سریع آن حتی آبکشی هم لزومی ندارد). ولی به دلیل قیمت بالا به صرفه نبوده و تنها در ابعاد کم قابل بهره گیری می باشند.

همچنین در صورت دسترسی به تجهیزات استریل کننده با پرتو فرابنفش (UV) می توانید از روشی بسیار سریع و قدرتمند بهره ببرید.

برای مثال در صورتی که نیاز به ضدعفونی یک یا قسمتی از یک وسیله مانند بخاری، دماسنج، فیلتر و ... باشد می توان به خوبی از این روش ها بهره گرفت.

 

نکته۱: تمام روش های ارائه شده به خوبی تأثیر گذار بوده و ضرورتی برای استفاده از چند روش برای تکمیل یکدیگر نیست.

نکته ۲: مهمترین مسأله در مورد استفاده از ترکیبات شیمیایی، آبکشی خوب و مناسب مواد و لوازم و زدودن کامل ماده ضد عفونی کننده از روی شن و ماسه و وسایل است تا مشکلی برای موجودات زنده داخل تانک و ایجاد چرخه بیولوژیکی آب ایجاد نشود.

نکته ۳: از استفاده از جوهر نمک (به دلیل واکنش شدید با بسیاری از مواد و ایجاد فراورده های جانبی) یا پودر رخشا (به دلیل وجود پودر سیلیس در آن و پاک نشدن کامل از سطوح) برای شستشو و ضدعفونی آکواریوم و شن و ماسه آن به شدت خود داری کنید. همچنین به دلیل خطرات و مشکلات استفاده از کلُر استفاده زیاد از آن توصیه نمی شود.

 

پیروز باشید.

 

منابع:

http://daneshnameh.roshd.ir

http://www.ehghaghi.com

http://www.abpsoil.com/index.php/2015-10-07-07-12-03

https://fa.wikipedia.org

http://www.environmentalhealth.ir/851

http://www.daroobank.com

http://www.tamadonariya.com/water-disinfection/1.htm

کاربران زیر از Arad Gh برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

alii, مجتبی, یاشار, شهریار (onlypet.ir), Hamid A, Saghari, mohammad civil, Ali Hekmat, Ryan, Reza.Bkak

I'm not an Angel not an Idol not a Saint

۷ اردیبهشت, ۱۳۹۵
۱۰:۳۰ ق٫ظ
Avatar
mohammad_ reza

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 155
تاریخ عضویت:

۲۱ شهریور, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

ممنون از اطلاعات جامع و کامل شما و قراردادن منابع.به نظرم در کشور ما که آب منبعی حیاتی هست واستفاده از آب ژاول و مواد شیمیایی مستلزم اب کشی فراوان شن وماسه و... هست،معقولترین روش جوشاندن و یا شستن با نمک است. البته متنظر نظر اساتید هم باید باشیم.باز هم ممنون

کاربران زیر از mohammad_ reza برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

حـ‍‌؁ـا مـ؁ـد αquα, saeed s, Arad Gh, Hamid A
۹ اردیبهشت, ۱۳۹۵
۴:۱۴ ق٫ظ
Avatar
Arad Gh
Tehran - Tabriz
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 22
تاریخ عضویت:

۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

mohammad_ reza گفته
ممنون از اطلاعات جامع و کامل شما و قراردادن منابع.به نظرم در کشور ما که آب منبعی حیاتی هست واستفاده از آب ژاول و مواد شیمیایی مستلزم اب کشی فراوان شن وماسه و... هست،معقولترین روش جوشاندن و یا شستن با نمک است. البته متنظر نظر اساتید هم باید باشیم.باز هم ممنون

با تشکر از توجه و دقت نظرتون. به نکته ی کاملن منطقی ای اشاره کردید که خودم هم در این مورد با شما موافقم. البته در مورد آب اکسیژنه همونطور که گفتم با توجه به غیر سمی بودن این ترکیب و تجزیه اش به آب و اکسیژن که کاملن بی خطره، همچنین زاج سفید و پرمنگنات که به راحتی با آب شسته می شن و در غلظت پایین و با گذشت زمان اثر مخربی روی محیط زیست ندارن، نیازی به آبکشی زیاد نیست و همون میزانی که برای آبکشی آب نمک لازمه، برای این مواد کفایت می کنه. در مورد برتری جوشاندن هم از نظر راحت و سریع بودن همینطور صرفه جویی در مصرف آب جای بحثی نیست.

کاربران زیر از Arad Gh برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

mohammad_ reza

I'm not an Angel not an Idol not a Saint

۱ مهر, ۱۳۹۵
۸:۱۵ ب٫ظ
Avatar
(Mahdi(victim
شیراز

کاربر ممتاز
Members
تعداد نوشته ها: 333
تاریخ عضویت:

۴ شهریور, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام یک سوال داشتم من چهار ماه پیش از مشهد برام حدو پنجاه تا بچه سیچیلاید فرستادن تقریبا دو بندی بود نوعشو نمیدونم تا امد شیراز همشون سالم بودن و یک ماهم که تو اکواریوم بودن سالم بودن رسید که اب رو عوض کردن خوب رسیدیم سر اصل ماجرا یک بسته شن گرفتم با مارک *************همین بود ولی شرکتی بود و همه جا داشتن ریختم تو اب البته شستمش کامل پلی ریختم تو یک ساعت همشون مردن من گفتم مال شنه ولی تا چند ماه بعدش ریختم برای فایتر ولی اون الان چند ماه گذشته سالمه میخواسم بپرسم مورد از شن بوده یا نه

روزگار از رخ تو شمعي ساخت
آتشي در نهاد ما انداخت
ما طلب گار عافيت بوديم
در کمين بود عشق، بيرون تاخت
۲ مهر, ۱۳۹۵
۹:۰۱ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

خب اینطوری نمیشه نظر داد شاید مشکل از شن بوده و یا با مواد شوینده شسته بودین و .... و الان دیگه اثرش از بین رفته حتما شنها رو با سرکه تست کنید.

birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Alireza1216
۲ مهر, ۱۳۹۵
۹:۰۹ ب٫ظ
Avatar
(Mahdi(victim
شیراز

کاربر ممتاز
Members
تعداد نوشته ها: 333
تاریخ عضویت:

۴ شهریور, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

نه مواد شوینده نزدم ولی دوروز شستم البته نزاشتم بجوشه یعنی مشکلی نداره چون میخوام برم دو باره بخرم

روزگار از رخ تو شمعي ساخت
آتشي در نهاد ما انداخت
ما طلب گار عافيت بوديم
در کمين بود عشق، بيرون تاخت
۲ مهر, ۱۳۹۵
۹:۲۶ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

گفتم خدمتتون نمیشه اینطوری نظر داد باید خودتون تست کنید و حتما قبل از استفاده شنها رو بجوشونید. birddone

۲ مهر, ۱۳۹۵
۹:۳۳ ب٫ظ
Avatar
(Mahdi(victim
شیراز

کاربر ممتاز
Members
تعداد نوشته ها: 333
تاریخ عضویت:

۴ شهریور, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

البته اینم بگم که الان با همون شن فایتر نگه میدارم ولی بازم میترسم 

روزگار از رخ تو شمعي ساخت
آتشي در نهاد ما انداخت
ما طلب گار عافيت بوديم
در کمين بود عشق، بيرون تاخت
۲ مهر, ۱۳۹۵
۹:۴۲ ب٫ظ
Avatar
shayan.sh

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 825
تاریخ عضویت:

۴ مهر, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

Victim گفته
البته اینم بگم که الان با همون شن فایتر نگه میدارم ولی بازم میترسم   

اقا فایتر مقاوم تر از این حرفاست نرس من ماسه دریارو همین طوری ریختم پیشش اخم نگفت

شاداب ترم شدhahaha1

اقا راستی دارین کولاک میکنین هاا دست جمعی یهویی نفری ۵۷ تا پست میدینhahaha1

مهلت بدین خب

کاربران زیر از shayan.sh برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Aliebrahimzadeh


۳ مهر, ۱۳۹۵
۰:۰۲ ق٫ظ
Avatar
Alireza1216
مازندران

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 702
تاریخ عضویت:

۱۳ فروردین, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوست عزیز

خوب شن رو به خوبی ضدعفونی نکردین و نجوشوندین و این باعث سمیت آب شده و بعد از مدتی هم اثر سم از بین رفته.

بهتره خوب بجوشونین و حتما با سرکه تست کنینشون.

کاربران زیر از Alireza1216 برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Aliebrahimzadeh, (Mahdi(victim

تانک گوشتخوار من / تانک آفریقایی ها / لطفا نظر بدین 

۱۲ آذر, ۱۳۹۵
۵:۵۲ ب٫ظ
Avatar
REZA
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 17
تاریخ عضویت:

۱۱ مرداد, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

با عرض سلام خدمت اساتید عزیز

من یه آکواریوم با حجم تقریبی ۴۰۰ لیتر دارم که ۸ ماه پیش از یکی از شرکتا خواستم برای تزیینش بیاد ولی متاسفانه زدن و لوله فیلتر سطلی رو شکستن هر کاری هم کردم بازم آب میداد از اون لوله.

خلاصه که بعد از اون من یه مقدار کسالت پیدا کردم و ۳ تا عمل داشتم به خاطر همین مسئله ۸ ماه آکواریوم آب داخلش بود ولی فیلتر نداشت
البته ماهی هارو به یه آکواریوم دیگه منتقل کردم تو این ۸ماه من نمک و ماده ضد عفونن کننده زدم بهش حالا آکواریومو نمیز کردم ولی چوب آبنوسا سیاه شده میخوام ببینم آیا ممکنه که با اون همه نمک که من زده بودم به آب بازم آکواریوم انگل داشته باشه آیا باید ضدعفونی کنم تانکو یا نه لزومی نداره و اینکه آیا رنگ چوبای آبنوس و میشه از اون سیاهی در آورد با ماده سفید کننده که در بالا توضیح دادیدیا نه

خلاصه اینکه برای احیای دوباره این آکواریوم باید چه کنمflower

تشکر

۱۲ آذر, ۱۳۹۵
۷:۳۱ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

ابتدا امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید flower

خب آب آکواریوم رو به صورت کامل تخلیه کنید و شن های کف و چوب رو بجوشونید. 

احتمالا با جوشوندن چوب مشکل برطرف میشه و اگر هم نشد نباید با سفید کننده و ماده شیمیایی بشورید بلکه با اسکاچ بهش بکشید تمیز میشه بعد هم ک هبذارید داخل آک کت فیش ها حسابی تمیزش میکنن فقط جوشوندن رو فراموش نکنید تا آلودگی نداشته باشه.

نمیدونم چقدر به آب نمک زدین اما اگر درصد نمک بالا بوده و برای ضد عفونی مثلا بیشتر از ۲ گرم در لیتر نمک زده باشید دیگه حتی نیازی به جوشوندن هم نداره و فقط آب رو تعویض کنید و بعد از رفتن کلر آب از باکتری ساز استفاده کنید و ماهی ها رو اضافه بفرمایید. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

(Mahdi(victim, Alireza1216, REZA
۱۳ آذر, ۱۳۹۵
۳:۲۴ ق٫ظ
Avatar
REZA
کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 17
تاریخ عضویت:

۱۱ مرداد, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام آقا مجتبی سپاسگزارم از راهنماییتون نمک و من فکر میکنم خیلی بیشتر از ۲گرم برای هر لیتر زدم
بدلیل اینکه تانک انگل نذاره انقدر نمک زده بودم که آب تبخیر شده بود نمکا روی چوب یا وسایل توی تانک سفیدک زده بودsf-laugh_gif

ولی در مورد چوبا چوبا چون یه تیکه و بزرگ هستن امکان جوشوندنشون نیست که رنگش درست بشه.

اصلا یاد کت فیشا نبودم البته چون من سفره ماهی دارم اصلا کت فیش ندارم ولی چند تایی تهیه میکنم قبل از اینکه سفره ماهی رو به تانک اضافه کنم اونارو میندازم داخلش تا حسابی تمیز کنن بعد میدم برن ممنونم از راهنماییتونflower

۱۸ آذر, ۱۳۹۵
۵:۱۸ ق٫ظ
Avatar
Farhad23
کاربر تازه وارد
Members
تعداد نوشته ها: 5
تاریخ عضویت:

۲ آذر, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

REZA گفته
با عرض سلام خدمت اساتید عزیز

من یه آکواریوم با حجم تقریبی ۴۰۰ لیتر دارم که ۸ ماه پیش از یکی از شرکتا خواستم برای تزیینش بیاد ولی متاسفانه زدن و لوله فیلتر سطلی رو شکستن هر کاری هم کردم بازم آب میداد از اون لوله.

خلاصه که بعد از اون من یه مقدار کسالت پیدا کردم و ۳ تا عمل داشتم به خاطر همین مسئله ۸ ماه آکواریوم آب داخلش بود ولی فیلتر نداشت
البته ماهی هارو به یه آکواریوم دیگه منتقل کردم تو این ۸ماه من نمک و ماده ضد عفونن کننده زدم بهش حالا آکواریومو نمیز کردم ولی چوب آبنوسا سیاه شده میخوام ببینم آیا ممکنه که با اون همه نمک که من زده بودم به آب بازم آکواریوم انگل داشته باشه آیا باید ضدعفونی کنم تانکو یا نه لزومی نداره و اینکه آیا رنگ چوبای آبنوس و میشه از اون سیاهی در آورد با ماده سفید کننده که در بالا توضیح دادیدیا نه

خلاصه اینکه برای احیای دوباره این آکواریوم باید چه کنمflower

تشکر  

سلام خدمت دوست عزیز

این موضوعی که عرض میکنم تجربه خود بنده است

همچین مشکلی برای من هم پیش اومده بود ، نمک اضافه آب را میشه با شستن سه مرحله ای شن برطرف کرد

ولی برای این که خیالت از بابته انگل راحت بشه شن را داخل ظرفی بریز و ماده ضد انگل و یه مقدار خیلی خیلی کم مایع ظرف شویی را با آب مخلوط کن و شن را داخل آب ۲۴ ساعت بزار بمونه و بعد از ۲۴ ساعت خیلی خوب بشور

 

برای چوب آبنوس هم آب مقطر تهیه کنید خوب جوش بیارید و روی چوب بریزید یا یه ظرف آب پر کنید بزارید بجوشه و چوب را روی آن قرار بدید به صورتی که بخار آب کامل روی چوب بیاد روی چوب هم با حوله بپوشونید هر ۱۰ دقیقه چوب را بچرخونید تا کامل همه جای چوب با بخار شسته بشه البته شاید مثل روز اول نشه ولی خیلی رنگش بهتر میشه

با گذاشتن توی آکواریوم همراه با کت فیش و سیفون کردن مداوم آب رنگش بهتر هم میشهbye

۱۸ آذر, ۱۳۹۵
۹:۲۵ ب٫ظ
Avatar
(Mahdi(victim
شیراز

کاربر ممتاز
Members
تعداد نوشته ها: 333
تاریخ عضویت:

۴ شهریور, ۱۳۹۵
sp_UserOfflineSmall افلاین

Farhad23 گفته

سلام خدمت دوست عزیز

این موضوعی که عرض میکنم تجربه خود بنده است

همچین مشکلی برای من هم پیش اومده بود ، نمک اضافه آب را میشه با شستن سه مرحله ای شن برطرف کرد

ولی برای این که خیالت از بابته انگل راحت بشه شن را داخل ظرفی بریز و ماده ضد انگل و یه مقدار خیلی خیلی کم مایع ظرف شویی را با آب مخلوط کن و شن را داخل آب ۲۴ ساعت بزار بمونه و بعد از ۲۴ ساعت.....  

نمک که کلن با اب کشیدن از بین میره و استفاده از مواد شیمیای بسیار بد و کشندس برای ضد عفونیم یا بجوشونید یا اب نمک بزارید یا پرمنگنات بزا ید چوب رو هم بجوسونید یک ساعت و یک ساعت توی سطل اب بزارید یه بار تکرار کنید حل میسه

کاربران زیر از (Mahdi(victim برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Alireza1216
روزگار از رخ تو شمعي ساخت
آتشي در نهاد ما انداخت
ما طلب گار عافيت بوديم
در کمين بود عشق، بيرون تاخت
۱۵ دی, ۱۳۹۶
۷:۵۳ ب٫ظ
Avatar
Reza Bidian
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 52
تاریخ عضویت:

۱۴ آذر, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

میشه کل وسایل و شن و ماسه کف آکواریومو تو تانک آبگیری شده گذاشت و با آب اکسیژنه ضدعفونیش کرد؟

۱۵ دی, ۱۳۹۶
۹:۴۳ ب٫ظ
Avatar
alirezaj
شهرقدس

معاون‌انجمن
Members

ویرایشگر

ویرایشگر کامنت
تعداد نوشته ها: 3747
تاریخ عضویت:

۲۷ خرداد, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام روش خوبیه ولی کمی پرهزینه هستش و زمان زیادی میبره و در ضمن در حجمهای بالا اصلا مقرون به صرفه نیس!!!!

//

خستم...خیلی خسته

۲۵ دی, ۱۳۹۶
۱۰:۴۶ ق٫ظ
Avatar
Reza Bidian
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 52
تاریخ عضویت:

۱۴ آذر, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوستان 

در مورد ضدعفونی با سرکه اگه اطلاعات،تجربه یا مطلبی دارین لطفا بفرستین.ممنون 

۲۵ دی, ۱۳۹۶
۷:۱۱ ب٫ظ
Avatar
احسان
تبریز

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 166
تاریخ عضویت:

۱۹ آبان, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

تا اونجا که من می دونم سرکه بیشتر برای تشخیص اهکی بودن سنگ های اکواریوم کاربرد داره

برای ضد عفونی مکمل ها و دارو های شرکتی هستن و خودتون هم می تونین با اب نمک ضدعفونی کنید

من خودم سنگها رو داخل قابلمه ریختم و گذاشتم یک ساعت بجوشه و ۳ساعت داخل اب نمک گذاشتم و بعد کاملا شستم تا اثر نمک بره سایر وسایل رو که قابل جوشوندن نبود رو داخل نمک و با اب نمک شستم

کاربران زیر از احسان برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Reza Bidian
۲۵ دی, ۱۳۹۶
۱۰:۱۳ ب٫ظ
Avatar
alirezaj
شهرقدس

معاون‌انجمن
Members

ویرایشگر

ویرایشگر کامنت
تعداد نوشته ها: 3747
تاریخ عضویت:

۲۷ خرداد, ۱۳۹۶
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام در تکمیل سخنان دوست گرامی آ احسان من داخل قابلمه علاوه بر نمک سرکه هم میریزم چون بابالا بردن اسیدیته خب در ضد عفونی هم موثره و از همه مهمتر قابلمه سیاه نمیشه و در منزل بحث پیش نمیاد!!!!wink

کاربران زیر از alirezaj برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Reza Bidian

//

خستم...خیلی خسته

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Amirhjf, خانم ناشناس, leo rezw, mohammadmu699
138 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3747

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33736

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7661

نوشته ها: 163649

جدیدترین اعضاء:

keysun bayrami, RonaldNeodo, hr.salimi, aligasemi, mohammadmu6999, hbgbfuvxy

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها