تاریخ چه پرورش طوطی سبز | اهلی کردن و تربیت نمودن طوطی ها

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
تاریخ چه پرورش طوطی سبز
۱۵ آذر, ۱۳۹۲
۱۲:۵۱ ب٫ظ
Avatar
Alireza.
اصفهان

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 201
تاریخ عضویت:

۶ آذر, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

تاریخچه پرورش طوطی سبز

طوطی سبز از نظر پرنده شناسی پیشینه­ای طولانی دارد. برخی از پژوهشگران معتقدند که این حیوان در حدود سه هزار سال قبل برای اولین بار توسط مردم هندوستان اهلی گردید. در آغاز پادشاهان و خانواده­های ثروتمند و اشرافی هندوستان به پرورش این پرنده پرداخته و روش تقلید صدا را به آن آموختند و بعدها سایر طبقات اجتماعی به این کار روی آوردند. یونانی­ها اولین ملت اروپایی بودند که با پرورش و نگهداری این پرنده آشنا شدند زیرا که شاه طوطی توسط جانشینان اسکندر از ایالت پنجاب به کشور یونان برده شد. اسکندر مقدونیکه در طی سال­های۳۲۳-۳۵۶ قبل از میلاد زندگی می­کرد، یکی از پادشاهان جهانگشای تاریخ استکه پس از فتح بین النهرین و امپراتوری ایران موفق شد سرزمین هند را به تصرف خود درآورد و در آن جا با این گونه طوطی که در هندوستان به وفور دیده می­شد و دراروپا وجود نداشت آشنا شده و به تقلید صدای آن علاقه­مند شده و بعدها جانشینان اسکندر آن را به یونان امروزی برده و به نام «طوطی اسکندر» به اروپاییان معرفی کردند. در آن دوره پرورش این گونه طوطی بیشتر در بین اشراف و بزرگان دربار سلطنتی رایج و متداول بود. سقراط اولین دانشمند غربی است که زیبایی پرنده و قدرت تقلید صدای آن را توصیف کرده است. احتمالاً طوطی ملنگو نیز که شباهت زیادی به شاه طوطی داشت در همان دوره تاریخی به اروپا راه یافته باشد. بعدها رومی­ها دومین ملت اروپایی بودند که به پرورش و نگهداری ازشاه طوطی پرداختند. شاه طوطی در سال ۱۷۶۶ میلادی توسط دانشمند معروف کارل لینه در رده بندی جهانی قرار گرفت. از سال ۱۹۲۰ میلادی محبوبیت هردو گونه شاه طوطی و طوطی ملنگو در کشورهای غربی فزونی یافت و افراد زیادی به پرورش، نگهداری از این پرنده روی آوردند. امروزه شاه طوطی علاوه بر شبه جزیره آناتول در ترکیه، یونان، آلمان، جنوب انگلستان، بلژیک و هلند پرورش داده می شود.

در دوران اسلامی و در ادبیات پربار فارسی بارها و بارها و در کتاب­های مختلف از طوطی، سخن به میان آمده است که از آن میان می­توان به کتاب­های کلیله و دمنه، مرزبان نامه، طوطی نامه، مثنوی معنوی و منطق الطیر عطار اشاره کرد و داستان زیبای «طوطی و بازرگان» یکی از داستان­های مشهور است که مولوی در کتاب مثنوی ذکر می­کند و از طریق این داستان می­توان دریافت که قبلاً طوطی از طریق هندوستان وارد ایران می­شده است و تقلید صدا نیز می­کرده است و تعداد آن در هندوستان زیاد بوده، به طوری که به صورت آزاد بر روی درختان جنگلی زندگی می­کردند و بازرگانان ایرانی این گونه طوطی را به عنوان هدیه برای خانواده­های خود و یا بزرگان شهر می­آورده اند.

در دوران صفویه باغ وحش­هایی وجود داشت که در آن درندگان و پرندگان مختلفی را نگهداری می­کردند. در قسمتی از این باغ­ها که به «طاووس خانه» معروف بود، طاوس­های زرین­بال، تذروهای خوش رنگ و بوقلمون­های رنگارنگ و انواع طوطی­ها و مرغ­های سخنگو و غیره نگهداری می­شد. در دوران قاجار برخی از خانواده­های اشرافی وابسته به دربار قاجار به نگهداری از طوطی اهتمام می ورزیدند.

در اوایل حکومت پهلوی تعداد زیادی طوطی سبز شامل شاه طوطی و طوطی ملنگو وارد کشور شد و توسط برخی افراد در برخی از باغ­های تهران آزاد شدند تا به زاد و ولد بپردازند. به همین علت امروزه تعداد زیادی طوطی سبز آزاد در برخی از نقاط سرسبز تهران نظیر: پارک شهر، کاخ سعد آباد، کاخ مرمر، کاخ نیاوران،  تپه­های قیطریه، چیذر، خیابان پاستور  و برخی دیگر از مناطق شمالی تهران دیده می­شوند.

امروزه در بسیاری از باغ­های پرندگان شهرهای بزرگ ایران، این گونه طوطی در کنار سایر انواع طوطی سانان در معرض دید عموم قرار گرفته است و در برخی از پارک­های عمومی شهر تهران و سایر شهرها، قفس­هایی را برای نگهداری انواع طوطی درنظر گرفته اند که توجه بازدیدکنندگان را به خود معطوف می­سازد.

انواع طوطی سبز

 الف . طوطی سبز بزرگ (شاه طوطی)

۱. شاه طوطی معمولی

۲. شاه طوطی برمه

۳. شاه طوطی آندامان

۴. شاه طوطی نپال

۵. شاه طوطی سیامی

ب. طوطی سبز کوچک (طوطی ملنگو)

۱. طوطی ملنگوی آفریقایی

۲. طوطی ملنگوی آبسینیان

۳. طوطی ملنگوی هندی

۴. طوطی ملنگوی نیومن

 


Image Enlarger


شاه طوطی معمولی(نر)

Image Enlarger


شاه طوطی معمولی (ماده)

Image Enlarger


طوطی ملنگوی آفریقایی( نر)

Image Enlarger


طوطی ملنگوی هندی (نر)

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
191 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33802

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163788

جدیدترین اعضاء:

samanhoseyni, 2023abolfazl, HOJAT MARGOMI, I_donno, radin.456, lucindamacgregor

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها