هنر بونسای | هنر بونسای

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
هنر بونسای
۱۳ آبان, ۱۳۹۱
۰:۵۶ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

 بونسای یا درخت مینیاتوری    BONSAI   

هنر بونسای

مقدمه :

بونسای از نظر لغت شناسی به معنای  " درخت در گلدان " است اما در طول تاریخ و فرهنگ های مختلف تعاریف زیادی برای آن اظهار شده است.

هنر بونسای تاریخی ۲۵۰۰ ساله دارد و اصل آن از چین است.

بسیاری از افراد گمان میکنند که بونسای یک هنر کاملا ژاپنی است اما در واقع بونسای سابقه بسیار طولانی در چین دارد.

 از آن ایجاد شده است  پنجینگ یک هنر چینی است و می شود گفت یک شکل قدیمی تر است که بونسای PENJING   

" پن " به معنای گلدان یا ظرف و " جینگ " به معنای منظره است. پس تفاوت پنجینگ          ( منظره در گلدان ) و بونسای ( درخت در گلدان ) در همین است.

در پنجینگ هنرمند می تواند از گیاهان و سنگهای طبیعی استفاده کند تا منظره یک کوه با یک جوی یا یک آبگیر کوچک و یک جزیره گرمسیری زیبا را به تصویر بکشد از طرف دیگر هنرمند می تواند منظره ای را درست کند که درخت تنها جزئی از آن باشد در پنجینگ هنرمندان به جز طبیعت از شعر - نقاشی منظره -  مجسمه – کلبه های شبیه سازی شده و کوچک – آب – صخره – گیاهان کوچک در زیر و اطراف درخت و ... استفاده می کنند تا یک منظره را به تصویر بکشند اما در بونسای اصل همان درخت است.

به بونسای و پنجینگ می توان به عنوان نوعی تفکر و عبادت نگاه کرد هنر بونسای و پنجینگ یک تمرین فکری است که در آیین    " ذن " ( که در چین به عنوان " چان " شناخته می شود ) عبادت به شمار می رود درختان کوچک و مناظر مینیاتوری نوعی تجلیل از طبیعت و قدرتی شفا دهنده هستند که در محیط طبیعی و دست نخورده گسترش می یابد ایجاد کردن و نگهداری از بونسای و پنجینگ هنرمند را به طبیعت نزدیک تر کرده و او را قادر می سازد تا طبیعت را به طور مستقیم و صمیمی درک کند.

بنظر من بونسای یک هنر همیشه زنده و قابل تغییر و در حال رشد است که در طول سالیان با هنرمندش زندگی میکند.

ورود بونسای به منزل مثل ورود بچه ایست که ضمن اینکه سختی های نگهداری خودش را دارد روحیه ای تازه در خانه می دمد و همچنین ورود بونسای به محیط کاری و اداری ایجاد روحیه کرده و خستگی کار را از بین می برد و هیچ کس از آن نه تنها خسته نمی شود بلکه هر روز علاقه بیشتری به آن پیدا می کند.

بونسای بر خلاف هنرهای دیگر که یکبار تکمیل می شوند و ثابت می مانند، این هنر به شکل چهار بعدی در تمام فصول سال قابل توسعه و اصلاح است. بدین معنی که پرورش دهندگان بونسای نقاشی منظره چوبی درختان را که با طبیعت ترکیب شده اند را می توانند در تمام فصول سال تغییر دهند اما نقاشی روی تابلو ثابت است  در واقع بونسایکاران، طراحی و کاشت را توام میکنند. خیلی از هنرمندان، بونسای را به دلایل مختلف دوست دارند، بعضی تصور می کنند که بونسای یک هنر است و عده ای عقیده دارند که یک تخصص باغبانی است، و بعضی نیز آنرا یک سرگرمی خوب می دانند. پرورش دهندگان بونسای ، طبیعت وسیع را در یک جای کوچک جا داده و از زمان و مکان استفاده مفید می کنند. حتی اگر شخصی در یک آپارتمان کوچک زندگی کند، می تواند با طبیعت ارتباط خود را حفظ کند و با پرورش یک یا دو درخت در بالکن و حیاط کوچک منظره طبیعی را داشته باشد بونسای به سن و تخصص خاص بستگی ندارد و کسانی از آن لذت می برند که در این راه گام برداشته باشند. 

یکی از هنرهای خیلی زیبای ژاپنی پرورش درختان به صورت "بونسای" است. بعضی از این گیاهان واقعا" زیبا بوده و ارزش زیادی هم دارند. این هنر برای هزاران سال در چین رواج داشته و پس از ارتباط فرهنگی بین چین و ژاپن، به ژاپن منتقل شده 

بونسای از دو کلمه ژاپنی "بون=سینی یا گلدان" و "سای= کاشتن" تشکیل شده و در اصل به معنی کاشت درختان توی سینی (ظروف کشیده و کم عمق) است. در این هنر سعی میشود درختان را به صورت فرم پا کوتاه به اشکال گوناگون دربیارند. شکل بونسای خیلی مهم و مفهوم آن را می رساند.  

بعضی از هنرمندان این هنر، بونساهای خیلی کوچک که حتی گاهی اوقات کوچکتر از کف دست هستند را پرورش می دهند که به اسم "مینی بونسای" شناخته میشود..

بونسای حاصل تلفیق هنر با علم باغبانی است. یک هنرمند خلاق با حس زیبا شناسی و مهارت ، با خلق یک بونسای در گلدان ظریف می کوشد تا درختی کهن بر فراز یک کوه و یا درختی کهنسال و با وقار روییده بر دشتی را تصویر کند. پس بونسای هم یک سرگرمی در زمینه ی باغبانی زینتی است و هم باعث نزدیکی و شناخت انسان از شگفتی های طبیعت می شود.

بونسای مجموعه ای از باغبانی و هنر است که به واسطه آن گیاه با یک تغییر شکل تحمیل شده به یک مجسمه زنده تبدیل می شود. هنرمند با استفاده از مفاد زیبایی، وهمی از طبیعت را در غالب شکل مینیاتوری پدید میآورد. بونسای یک آرایش غیرطبیعی نیست بلکه در قالب یک تغییر شکل ساده، طبیعت اصلی را ذهن آدمی تداعی میکند.

بونسای در اصل واژهای ژاپنی و به معنی کاشت گیاهان در گلدانهای کم عمق است . به این ترتیب که گیاه در گلدانهایی کم عمق با خاک کم و در شرایط محدود کننده از نظر رشد قرار میگیرد و با آرایش زیبا و تربیت صحیح به درختی مسن ولی کوچک تبدیل   می شود. برای تحقق این هدف تمام قسمتهای گیاه اعم از ریشه ها، تنه، شاخه ها، میوه ها و گلها حایز اهمیت هستند.

برای پرورش یک بونسای دانستن علوم باغبانی، نوردهی، تغذیه، نیاز آبی و همچنین هرس شاخه، برگ و ریشه لازم است. در واقع با استفاده از روشهای خاص رشد گیاه را کم می کنند به طوری که به سلامت آن لطمه ای وارد نشود و هرس ریشه و برگ در فصل رشد باعث کاهش رشد شود. همچنین برای شکل دادن به گیاه با مرور زمان شکل دلخواه را به گیاه انتقال میدهند. تناسب درست بین اجزاء گیاه و همچنین تامین نیاز گیاه به پرورش یک بونسای سالم و زیبا کمک فراوانی میکند.

در حقیقت بونسای عبارت است از تعادل بین ریشه و اندام هوایی و به همین علت باید شاخه های موجود شکل داده شوند و آنهاییکه اضافی هستند هرس شوند و تحت رژیم غذایی و نگهداری خاص خود قرار گیرند.

گیاه بونسای تحمل حمله قارچها و حشراتی مانند شته را ندارد و همانند درختان بزرگ نمی تواند از خود مقاومت نشان دهد و یا قدرت ریشه های آن در آب یابی از ذرات خاک و جذب آن در حد اندام خودش کم و کوچک است و نمی تواند غذای خود را مانند درختان بزرگ از تجزیه کودهای حیوانی به دست آورد. و در مقابل تغییرات جوی و خشک شدن سطح خاک و آب دهی و کود دهی زیاد و یا نبود مواد مغذی در خاک و جابجایی بسیار حساس است.

منابع :

http://yeganehweb.blogfa.com

کتاب : بونسای مهندس اسماعیل پیش بین

کتاب : بون سای تالیف امبرو کاتو کیمورا سج ترجمه مهندس سعید مفاخری

تذکر : همه مطالب پس از مطالعه سایتها و کتابها نگارش شده و با منبع اصلی کمی تفاوت دارد زیرا تجارب شخصی به میزان زیادی در تغییر آن نقش داشته که امید است با نظر دوستان تکمیل شده و ایرادات آن برطرف شود.

 

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

mamadireza
۴ اردیبهشت, ۱۳۹۲
۱۱:۰۱ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام..مجتبی جان میشه درختهایی مثل یاس و انگور که پر رشد هستن رو بونسای کرد؟؟

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۴ اردیبهشت, ۱۳۹۲
۱۱:۲۵ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

آره دوست عزیز هرچی که شما دوست دارید میشه بونسای کرد اتفاقا بونسای یاس خیلی زیبا میشه یکسری کامل عکس دارم ولی فکر کنم عکس یاس کبود شاخه ای در قسمت بونسای به گل نشسته هست اگر دقت کنید گل بفش هم داره .

ببینید درختانی که رشد زیادی داشته باشن برای بونسای و برای ما که مبتدی هستیم بهتر هست چون مثلا من خودم اصلا حوصله ندارم ۱۰ سال صبر کنم و باید گیاه سه سوت رشد کنه و بشه اون چیزی که من میخوام ولی خب نمیشه و کلی اعصابم به هم میریزه hahaha2 ولی این نوع گیاه ها مثلا پیچ امین الدوله زود رشد میکنن اما باید دقت کنید که مرتب شاخه های اضافی رو قطع کنید تا گیاه شکل مورد دلخواه شما رو بگیره و اینطور نیست رهاش کنید به حال خودش.

birddone

۱۲ آبان, ۱۳۹۴
۷:۲۵ ب٫ظ
Avatar
mamadireza
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 67
تاریخ عضویت:

۳۰ شهریور, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

من یه بنسای جنسینگ داشتم به علت نداشتن علم کافی و نرسیدن بهش بعد از یه مدت یه حشرات ریزی مثل بچه مگس ، پر هم داشتن دورش زیاد شد و بعدشم خشک شد ... من اونموقع دانشجوی کارشناسی تو بیرجند بودم نتونستم بهش برسم متاسفانه .

به نظرم کسیکه میگیره باید خوب راجع بش تحقیق کنه و کلا تحت نظر داشته باشش .

۲۴ تیر, ۱۳۹۸
۳:۴۱ ب٫ظ
Avatar
.Mahdi
بوشهر

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 1912
تاریخ عضویت:

۳ آذر, ۱۳۹۷
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

میشه انبه و موز رو بونسای کرد؟

یعنی بکارمشون توی یه گلدون ۱۵ سانتی و اونا هم از یه حدی خودشون بزرگتر نشن؟thinking

یا باید روشون عملیات خاصی انجام داد؟

من این دو درخت رو خیلی دوست دارمvarje

۲۴ تیر, ۱۳۹۸
۴:۳۱ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

بله میشه شما هر نوع درختی رو که دوست دارید میتونید بونسای کنید. 

فکر کنم عکس درخت بونسای موز رو در سایت گذاشته باشم اگر نبود پیداش کردم میذارم حتی میوه هم داده و موزهاش کوچک و در حد دو سه سانت شدند. birddone

۲۴ تیر, ۱۳۹۸
۴:۳۳ ب٫ظ
Avatar
sina.A
اهواز

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 1145
تاریخ عضویت:

۲۶ خرداد, ۱۳۹۸
sp_UserOfflineSmall افلاین

آقا مجتبی لطفا روش بونسای کردن رو توضیح میدید.flower

خدایا شکرت

۲۴ تیر, ۱۳۹۸
۴:۴۳ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام  

روش بونسای کردن رو که فکر میکنم مختصر در همین سایت توضیح دادم و کاملش چند تا کتاب میشه حتی تاپیک کاشتن بونسای داریم. 

فقط مختصر و مفید بگم خدمتتون هر نوع درختی و گیاهی رو که قصد بونسای اون رو دارید باید از شرایط نگهداری گیاه اصلی اطلاع کامل داشته باشید بعد اون گیاه رو به صورت بذر و یا قلمه در گلدان و محیطی کوچک نگهداری کنید و با صرف چندین سال اون گیاه تبدیل به بونسای گرون قیمتی برای شما میشه. نکته مهم وقت و شرایط نگهداری عالی هست. البته باید خیلی دقت کنید شرایط نگهداری درخت در باغ و باغچه خیلی متفاوت هست با گلدان کوچک مثل این میمونه یک ماهی در رودخانه باشه یا در آکواریوم خب شرایط آب اک زود به هم میخوره و ماهی ضعیف تر هست پس گیاه و بونسای هم همینه در شرایط خاک کم و گلدان کوچک زود همه چی به هم میخوره کود زیاد بدین اور دوز میکنه کود ندین کمبود املاح پیدا میکنه گلدان جا نداره گیاه ریشه بده و کلا همه چی ضعیف میشه و رشد گیاه هم کم میشه و به مرور زمان میشه همون بونسای مفصل ترش رو توضیح دادم مطالب بونسای رو کامل مطالعه بفرمایید و تصاویر رو ببینید بدون شک میوفتین دنبالش. birddone

کاربران زیر از مجتبی برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

sina.A
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
117 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33944

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7675

نوشته ها: 164289

جدیدترین اعضاء:

parsa81, sajjad447, Aliarshia, mortezaSO, sevda13, alikameyabfar

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها