آموزش قواعد کلی بونسای | هنر بونسای

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
آموزش قواعد کلی بونسای
۱۳ آبان, ۱۳۹۱
۰:۵۹ ق٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

 

آموزش قواعد کلی بونسای

اگر چه افراد زیادی گمان میکنند که بونسای و پنجینگ تنها شکل کوچک شده از درختان طبیعی است اما حقیقت این هنر در خلق احساس درست از شکل درخت است یک استاد قادر است درختی را که می تواند بسیار بزرگ باشد به یک بونسای زیبا تبدیل کند که در صورت مراقبت مناسب می تواند چندین نسل یا قرن به حیات خود ادامه دهد اما اگر همین بونسای از ظرف کوچک خود خارج شده و در زمین کاشته شود تا اندازه و ارتفاع واقعی خود رشد می کند.

 ۱ - قاعده کلی  

بونسای بسیار ساده و قابل یادگیریست. همه ما ها به عنوان مثال در منزل گل و گیاه را در گلدان پرورش می دهیم و در بالکن –حیاط و حتی در اتاق ها نگهداری می کنیم تا اینجا هیچ چیز جدیدی در مورد بونسای نیست. همه ما حصارهای عموما شمشاد خود را هرس کرده و بعضی از گیاهان شاخ و برگ دار خودمون را به صورت پرنده ها وحیوانات گوناگون تزیین می کنیم باز هم چیز جدیدی در مورد بونسای های از این قبیل وجود ندارد . تنها و تنها چیزی که بونسای را از بقیه اشکال گوناگون باغبانی متمایز می کند خلق تصویری مینیاتوری از یک درخت بلند قامت است که آن را دریک ظرف یا گلدان بسیار کوچکتر از گلدان های معمول نگهداری کرده وآن را حتی در جای بسیار کوچکی مثل  کف دست خود می توان جای داد و از دیدنش لذت برد.  

۲ - اطلاعات اولیه

معمولا این سوال مطرح میشود که آیا بونسای فقط یک نوع درختکاری ساده است که احتیاج به اطلاعاتی درمورد چگونگی رشد درختان دارد  و  یا اینکه بونسای یک کار هنرمندانه ایست که در آن از یک درخت همیشه در حال تغییر یک قطعه هنری خلق میشود. در حقیقت جواب این است - هردو- یعنی هم باید اطلاعات اولیه در مورد درخت و بطور کلی باغبانی داشت و هم اینکه از آن در جهت خلق یک اثر هنری استفاده کرد.

((  برای اینکار کافیست به چند نکته زیر توجه شود  )

باید بدانیم که همه درختان دارای قسمتهای زیر هستند

ریشه ها

تنه و شاخه ها

برگ

 ۱ - طرز عمل ریشه ها

ریشه ها سه وظیفه اصلی دارند

الف) وظیفه اول بسیار ساده است از سقوط درخت جلوگیری می کنند! این دسته ریشه ها همان هایی هستند که از روی تنه رشد کرده  به طرفین بخش شده مثل لنگر درخت عمل کرده و باعث نگه داشتن درخت میشوند. در بونسای این مسئله خیلی مهم است چون اگر درختچه در گلدان کوچک خودش به راحتی جابجا شود باعث ضعیف شدن درخت میشود.

ب) وظیفه دوم ریشه ها مکیدن آب و مواد غذایی از خاک است. گونه هایی از درختان که در مناطق گرم زندگی میکنند  ریشه های طویلی دارند که همواره به دنبال رطوبت می گردند. گونه های دیگری که در مناطق مرطوب می رویند ریشه های ظریف و کوتاهی دارند که به راحتی رطوبت را از اطراف خودشان جذب میکنند. سیستم ریشه ای در بونسای باید به قدر کافی قوی بوده تا در یک گلدان کوچک قادر به مکش شود.

ج) سومین وظیفه ریشه ها  بازی کردن نقش انبار آذوقه است. در فصل زمستان که برگهای اکثر گونه ها ریخته و درختان به خواب می روند از این انبار آذوقه استفاده میکنند. درواقع در طول ماه های تابستان که برگها در حال تولید نوعی شکر جهت تغذیه درخت هستند ریشه ها مقداری از این مواد را ذخیره مینمایند که در طول فصل سرما و کمی بعد از آن که غذایی تولید نمی شود آنرا به مصرف  درخت برسانند. اگر درختی را ترجیحا در دوره خوابش ریشه لخت کنید ریشه های کلفت جانبیش همان انبار آذوقه اش هستند. در بونسای این انبار باید تولید شده و قوی باشد.

 

 ۲ - تنه و شاخه ها 

این ها هم مانند ریشه ها سه وظیفه را جهت رشد درخت به عهده گرفته اند  

الف) اینها هم شکر را در طول زمستان ذخیره می کنند تا به مصرف غنچه های بهاری برسانند

ب) شاخه ها و تنه مثل یک آبراه عمل می کنند. آنها مواد مغزی و آب را از ریشه به برگ ها می رسانند و همچنین مواد تولید شده بوسیله برگها را به قسمت های مختلف درخت هدایت می کنند.

ج) آخرین وظیفه شاخه ها و تنه اطمینان از بخش درست برگ ها در جایجای درخت است. یعنی هرچه برگ درختی  بیشتر باشد   تولید شکر در آن بیشتر بوده نتیجتا درخت سرحالتر خواهد ماند. در بن سای نقش شاخه های سالم و جدید که برگ های فراوان تولید می کنند بسیار مهم میباشد

 ۳ - برگ

برگ ها کارخانه غذا سازی درخت هستند. آنها آب جذب شده بوسیله ریشه ها به همراه دی اکسید کربن جو را به نوعی شکر تبدیل نموده و برای این کار از نور خورشید استفاده می کنند. این همان عمل فتوسنتز مشهور در گیاهان است  در طول روز برگ ها اکسیژن و دی اکسید کربن را از طریق پرز های خود جذب می کنند.  در طی شب دی اکسید کربن را از طریق نوعی حرکت تنفسی دفع مینمایند. این عمل یعنی تنفس باید در گیاهان صورت بگیرد تا همواره همانطوریکه مقداری از رطوبت به صورت بخار از برگ ها خارج می شود مقداری رطوبت تازه از طرف ریشه ها بسمت برگ ها در حرکت باشد.

البته برگ ها انواع گوناگون دارند. از برگهای بسیار پهن مثل درخت چنار و توسکا تا بسیار ریز مانند کاج ها که به سوزنی برگ مشهورند. ولی در نهایت وظیفه همه آنها یکسان است و اینکه همه آنها از درون شاخه ها ی نرم و کلفت بیرون می آیند. در بونسای وقتی که شاخه ای هرس می شود باید با در نظر گرفتن اهمیت حیاتی برگها یا بهتر بگویم برگهایی که بعد از هرس کردن خواهند رویید این کار انجام شود.

البته درخت از قسمتهای دیگری هم تشکیل شده است ولی تا آنجاییکه به این قسمت مربوط می شود همین سه جزء ریشه ها ، شاخه ها و برگ جوابگوی سوالات اولیه هست.

خوب همانطوری که می بینید بونسای نه یک گونه جادویی و نه بسیار پیچیده هست بلکه با یک مقدار اطلاعات اولیه از چگونگی کار درختان می توان اقدام به پرورش و نگهداری از آن نمود. درحقیقت اگر احتیاجات اولیه درخت را بفهمیم آنوقت کار برای ما آسان خواهد شد. یادتان نرود

  ۱) ریشه های کلفت درخت باید تشکیل شده و از نوک آنها ریشه های ریز انبوه تولید شده باشند تا اینکه براحتی بتوانند غذا را مکیده وذخیره نمایند 

 ۲) تنه درخت به اندازه کافی کلفت باشد وشاخه ها قابلیت تولید برگهای فراوان را داشته باشند تا اینکه عمل غذاسازی در درخت به خوبی انجام گیرد

 ۳) برگها فراوان باشند تا از این طریق تنفس درخت به خوبی انجام پذیرد وهمواره رطوبت تازه در جریان باشد.

منابع :

http://www.nasserpersianbonsai.com   

http://yeganehweb.blogfa.com   

کتاب : بونسای مهندس اسماعیل پیش بین

کتاب : بون سای تالیف امبرو کاتو کیمورا سج ترجمه مهندس سعید مفاخری

۴ تیر, ۱۳۹۵
۵:۵۵ ب٫ظ
Avatar
.mohammad.hossein
کاربر فعال
Members
تعداد نوشته ها: 88
تاریخ عضویت:

۶ اسفند, ۱۳۹۴
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام آقا مجتبیhi-hi

ممنون از راهنمایی هاتون درباره ی بونسای flowerflower2

مجتبی گفته

 

  ۱) ریشه های کلفت درخت باید تشکیل شده و از نوک آنها ریشه های ریز انبوه تولید شده باشند تا اینکه براحتی بتوانند غذا را مکیده وذخیره نمایند 

 ۲) تنه درخت به اندازه کافی کلفت باشد وشاخه ها قابلیت تولید برگهای فراوان را داشته باشند تا اینکه عمل غذاسازی در درخت به خوبی انجام گیرد

 ۳) برگها فراوان باشند تا از این طریق تنفس درخت به خوبی انجام پذیرد وهمواره رطوبت تازه در جریان باشد.

 

.شما گفتید ریشه ها باید تشکیل شده باشن یعنی باید از قسمتی قلمه بزنیم که ریشه دار باشه؟

خوب اینجوری که اگه قلمه بخواهیم بزنیم برگی نداره چون قراره قلمه کوچیکی بزنیم اونوقت مورد ۳امکان پذیر نمیشه!thinking

.اگه اینجوری نیست چجوری باید ریشه دار کنیم اون قلمه رو که هم برگ داشته باشه هم ساقه کلفت و ریشه دار هم بشه؟eek

راستش علت سوالام اینه که اطلاعات درست و کافی درباره بونسای ندارم هرجاهم خوندم درست چیزی نفهمیدم که از کجا قلمه بزنم به چه اندازه و..... کلی سوال دارمpray

۴ تیر, ۱۳۹۵
۹:۳۷ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

بستگی به نوع درخت داره اما بهتره از جایی قلمه بزنید که ریشه دار باشه.

گفتم بستگی به درخت داره مثلا انجیر رو که قلمه میزنید در فصل خزان و زمانی قلمه میزنید که درخت در خواب زمستانی هست و هیچ برگی هم نداره و نیازی هم نیست قلمه ریشه دار باشه و در اوایل بهار خودش ریشه میکنه و بعدا جوانه میده اما درخت انار رو که بخواهید قلمه بزنید باید حتما قلمه رو ریشه دار کنید باید قلمه مورد نظر رو انتخاب کنید اما از درخت اصلی جداش نکنید بلکه با نایلون به شکلی دور قلمه فضایی ایجاد کنید که بشه داخل اون کمی خاک ریخت و اون خاک رو باید هر روز و یا یک روز در میان مرطوب کنید تا ۳ - ۴ ماه و همینکه ساقه شروع به ریشه دادن کرد میتونید قلمه رو جدا کرده و بکارید و یا مثلا برای قلمه پیچ امین الدوله باید شاخه رو خواباند تا ریشه دار بشه و بعدا از گیاه اصلی جداش کنید خلاصه هر گیاهی یک روشی داره و اینجا به صورت کلی گفتیم که اگر ریشه دار باشه بهتره در صورتیکه برای برخی گونه واجبه ریشه دار باشه و برای برخی گونه ها مهم نیست ریشه دار باشه یا نباشه.

شما هر گیاهی رو که قصد دارید بونسای کنید ابتدا در مورد گیاه در شرایط عادی تحقیق کنید که چطوری زیاد میشه و شرایط نگهداریش و ... چی هست بعد تا حدودی دستتون میاد باید چکار کنید حالا نکات ریز بونسای رو هم رعایت میکنید و با جدا کردن قلمه مناسب و نگهداری ویژه و صرف وقت فراوان یک بونسای زیبا خواهید داشت.

birddone

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: امیر حسین 55, Amirhjf, Matin 1387
196 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33975

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164345

جدیدترین اعضاء:

mk2amirali, sobi, Abolfazl20, ...firoozeh, arudnkdommvvv, taha2005

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها