بارب حلب( تکثیر و ......) | شناخت انواع ماهیان زینتی اب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
بارب حلب( تکثیر و ......)
۲ مرداد, ۱۳۹۳
۹:۳۶ ب٫ظ
Avatar
erfan1393
mashhad

کاربر نمونه
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 430
تاریخ عضویت:

۲۵ تیر, ۱۳۹۳
sp_UserOfflineSmall افلاین

ماهی بارب ی ماهی آرام و صلح جو است و می تواند به طول بیش از۴۰ سانتی متر برسد و غالباً بیش از ۱۰ سال در اسارت قادر به زندگی است. تغذیه این گونه به صورت طبیعی عمدتاً از گیاهان آوندی است. جنس Barbodes از زیر خانواده Cyprininae می باشد که در رودخانه های، دریاچه ها و رودهای فرعی جنوب شرق آسیا زیست می نند و به صورت غیر بومی نیز در آبهای شیرین آمریای شمالی نیز معرفی شده است. شرایط بهینه برای زیست این ماهی دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و pH 5/6 تا ۷ است. هم چنین از نظر سختی این گونه در آبهای با سختی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در لیتر زیست می کنند و با توجه به مقاومتی که این گونه دارد می تواند تغییر شرایط را تا حدودی تحمل کند به طوری که دامنه تحمل این گونه از ۴/۲۰ تا۷/۳۳ درجه سانتی گراد می باشد.

تشخیص جنسیت در این گونه از روی ظاهر کمی سخت می باشد. این گونه در بهار با بالا رفتن دما (۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد) به بلوغ جنسی رسیده و در صورت وجود شرایط مناسب، تخم ریزی می نماید که در هربار

تخم ریزی چند هزار تخم در آب رهاسازی می کند. بارب حلب مانند دیگر گونه های خویشاوند برای محافظت تخم ها و نوزاد ها در مقابل شکارچیان هیچگونه مراقبتی نداشته و حتی اگر مولدین از تانک تخم ریزی خارج نشوند از تخم ها و نوزادان متولد شده تغذیه می نمایند.

 Image Enlarger

 

بارب حلب با نام علمی Barbodes schwanenfeldi یک گونه زینتی پرطرفدار در ایران و یک گونه خوراگی در بسیاری از کشورهای دیگر است. زیستگاه اصلی این گونه رودخانه ها و دریاچه های جنوب شرق آسیا می باشد. علی رغم اهمیت و بازارپسندی این گونه در بین ماهیان زینتی تا کنون تکثیر آن در ایران انجام نشده است. بنابراین تکثیر مصنوعی آن می تواند کمک زیادی جهت حفظ منافع اقتصادی باشد. این گونه از زیر خانواده های Cyprininae بوده و خویشاوندی نزدیکی با جنس های Barbodes، Capoeta و Puntias دارد. هم چنین مااهی بارب لب یگ گونه همه چیز خوار بوده که از سخت پوستان، کرم ها، انواع غذاهای گیاهی، ماهی های ریز و غذای مصنوعی (تجار) تغذیه می کند.

این ماهی دارای شنای گروهی بوده و بسیار صلح جو است و می تواند در کنار سایر گونه ها به راحتی زندگی کند و بییشتر در نزدیک کف آکواریوم به سر می برد زیرا یک گونه benthoplagic است. ماکزیمم طول این ماهی ۳۵ سانتی متر گزارش شده است. بارب حلب گونه ایست که تخم های خود را پخش می کند و هر مولد ماده در هر بار تخم ریزی چند هزار تخمک رهاسازی می کند. تشخیص جنسیت از روی ظاهر ماهی بسیار سخت است. این ماهی به دلیل اینکه بسیار بزرگ می شود در شرایط اسارت به راحتی تخم ریزی نمی کند و برای تکثیر طبیعی این ماهی نیاز به استخرهای بزرگ در مناطق گرمسیری و یا آکواریوم های بسیار بزرگ می باشد. با توجه به اینکه این گونه از تخم ها و لارو خود نیز تغذیه می کند باید بعد از تخم ریزی مولدین را خارج نموده و یا اینکه از گیاهان مصنوعی زیادی در آکواریوم استفاده نمود تا نوزادان در لابه لای آنها پناه بگیرند.

 

روش های تولید مثل ماهی بارب حلب

ماهی مانند تمام موجودات برای تداوم نسل خود بایستی در زمان زندگی تولید مثل نماید. روش تولید مثل در هر گونه با توجه به سازگاری هایی که با محیط خود انجام می دهند مشخص می گردد.  معمولاً ماهی تلاش می کند در شرایط مناسب غذا، اکسیژن، دما و پناهگاه مناسب برای نوزادان عمل تولید مثل را انجام دهد تا نوزدان متولد شده بیشترین شانس بقاء را داشته باشند. معمولاً هر گونه دارای روش تولید مثلی بالایی می باشد که مرتبط با رفتار و نحوه زیست آن می باشد. در ابتدا ماهی باید به بلوغ جنسی برسد که زمان بلوغ جنسی درگونه های مختلف از سن چند ماهگی تا چند سالگی می باشد. رسیدن به بلوغ در یک گونه مشخص وابستگی بسیار زیادی به شرایط محیطی دارد و مهم ترین فاتور مؤثر در به بلوغ رسیدن، دما می باشد که در محیط های گرم تر

ماهی در مدت کوتاه تری به بلوغ جنسی می رسد. ماهی بارب حلب نیز مانند سایر ماهیان تجاری دارای دو نوع تولید مثل می باشد:

الف: تولید مثل طبیعی

ماهی بارب حلب معمولاً در سن ۱ تا ۲ سالگی به بلوغ می رسد و معمولاً زمان تخم ریزی این گونه در محیط طبیعی از اواخر اردیبهشت ماه تا مرداد ماه با آغاز بالا رفتن درجه حرارت صورت می گیرد. در شرایط طبیعی این ماهی فقط یکبار در سال تخم ریزی می نماید ولی در شرایط مصنوعی می توان چند مرتبه در سال از این گونه تخم گیری نمود.

Image Enlarger


در این گونه از ماهی ها که در فصل مشخصی تخم ریزی می نمایند، رشد و نمو غدد جنسی تا حد معینی پیشرفت نموده و پس از آن تا مهیا شدن شرایط مناسب محیطی به حالت سکون یا خواب باقی مانده و این حالت ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد. در شرایط مناسب محیطی، رشد و نمو غدد جنسی آغاز می شود که اگر این رشد و نمو کامل گردد دیگر قابل بازگشت نبوده و در صورت عدم تخم ریزی به هر دلیلی تخمک ها جذب می شوند.

ب: تولید مثل مصنوعی

هرگونه ماهی جهت تخم ریزی نیاز به محرک های محیطی خاصی دارد که باعث تحریک ماهی و ترشح هورمون های جنسی در بدن آن شده و کلیه این فرایندها که در مباحث بعدی شرح داده خواهد شد باعث تخم ریزی ماهی می گردد. درمورد گونه بارب حلب مهم ترین محرک تخم ریزی وجود پوشش گیاهی و حظور

جنس مخالف می باشد که پوشش گیاهی به دلیل اهمیتی که در رابطه با ایجاد پناهگاه برای نوزادان متولد شده دارد در عمل تکثیر عامل بسیار مؤثری است. با تأمین شرایط بهینه تکثیر و تزریق هورمون های جنسی می توان شرایط تکثیر طبیعی را فراهم کرد.

بررسی فرایند تولید مثل در ماهی بارب حلب

تولید مثل نتیجه کنش متقابل مغز، هیپوتالاموس، هیپوفیز و گناد می باشد که درنتیجه این کنش اسپرم و تخم تولید می شود. عوامل محرک خارجی مانند نور، پوشش گیاهی، حظور جنس مخالف و ... باعث تحریک گیرنده های حسی ماهی شده و پیام دریافت شده توسط مغز به هیپوتالاموس منتقل می گردد. هیپوتالاموس هورمون آزاد کننده گنادوتروپین یا GnRH را ترشح می کند که این هورمون بر هیپوفیز تأثیر نموده و باعث ترشح هورمون های گنادوتروپین GTH-I و GTH-II می شود. هورمون های گنادوتروپین از طریق جریان خون به گنادها رسیده و باعث رسیدگی گناد می شوند. گنادوتروپین ها اولین هورمون های تنطیم کننده فرایند گامتوژنز و عملکرد آنها با تحریک ستنز هورمون های استروئیدی گنادها صورت می گیرد. اووژنز یا تخمک زایی شامل دو مرحله می باشد : رشد و زرده سازی تخمک و ب : رسیدگی نهایی تخمک که مرحله اول توسط GTH-I و مرحله دوم توسط GTH-II کنترل می شود. در ماهیان نر نیز این هورمون ها تأثیر مشابهی دارند به طوری که GTH-I باعث تولید اسپرم و GTH-II باعث رهاسازی اسپرم می شود.

رشد اووسیت در مهره داران غیر پستاندار در مرحله پروفازI میوز متوقف می شود که تا این مرحله نیز ممکن است یک یا چندین سال سپری شده باشد. مهمترین فاکتور تأثیرگذار بر رشد و نمو تخمک در بدن تقسیم میوز متوقف می شود که تا این مرحله نیز ممکن است یک یا چندین سال سپری شده باشد. مهمترین فاتور تأثیرگذار بر رشد و نمو تخمک در بدن ماهی ژنوم ماهی و غذای مصرفی می باشند که در رشد و کیفیت تخمک بسیار مؤثرند. با توجه به اینکه آگاهی در مورد چگونگی مکانیزم رشد و توسعه اووسیتها به منظور حصول تخمک با کیفیت مناسب ضروری می باشد. مراحل تولید تخمک در ذیل شرح داده شده است:

۱-   مرحله قبل از زرده سازی: در این مرحله تخمک ها بسیار ریزند و هسته آنها بسیار بزرگ است و ۸۰ درصد از فضای تخمک را اشغال می نماید

۲-   مرحله‌ی زرده سازی: این مرحله مهمترین مرحله رشد اووسیت‌ها بوده و به شدت تحت تأثیر هورمونهای استروئیدی می باشد. این هورمونها با تحریک کبد باعث تولید زرده در این اندام می شوند که زرده تولید شده توسط جریان خون به تخمدان منتقل می گردد. پروتئین های زرده و چربی عمده ترین مواد داخل تخمک را تشکیل می دهند و علاوه بر این مواد سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی نیز به مقدار اندک ترکیب تخمک را تشکیل می دهند.

۳-   مرحله پس از زرده سازی: در این مرحله مهاجرت هسته به سمت قطب حیوانی رخ می دهد که همان مرحله رسیدگی نهایی تخمک می باشد. در این مرحله در صورت مهیا شدن فاکنورهای محیطی، پدیده محو شدن غشاء هسته یا GVBD اتفاق می افتد.

مراحل تولید اسپرم نیز به شرح زیر می باشد:

۱-   مرحله اول یا اسپرماتوژنز که در این مرحله سلول های اسپرماتوگونی در طی تقسیم میتوز زیاد می شوند و تولید اسپرماتوسیت اولیه را می نمایند. سپس در طی تقسیم میوز اسپرماتوسیت ثانویه و نهایتاً اسپرماتید تشکیل می شود.

۲-   مرحله دوم یا اسپرموژنز: در این مرحله اسپرماتیدهای کروی دارای دم می شوند که به آنها اسپرماتوزوا گفته می شود ولی هنوز قابلیت باروری ندارند

۳-   مرحله سوم یا اسپیرمیشن: اسپرم ها به تدزیج آزاد می شوند و مایع اسپرمی نیز در این مرحله تشکیل شده و به اسپرم اضافه می شود. تزریق هورمون در این مرحله باید انجام گیرد.

تکثیر موفق نیازمند ماهیان مولد سالم و رسیده از نظر جنسی می باشد بنابراین بچه ماهیانی که یه منظور مولد سازی نگهداری می شوند باید از نظر تراکم و تغذیه در شرایط مطلوبی قرار گیرند.

گونه های کپور ماهیان معمولاً در فصل بهار با گرم شدن آب به رسیدگی جنسی می رسند و برای این رسیدگی نیاز به یک دوئه زمستان گذرانی (Vernaliation) دارند. بارب حلب در محیط اسارت به طور طبیعی تخمریزی نمی کند. موفقیت در القاء تخمریزی در این گونه نیازمند ایجاد محیط مناسب و محرک و هم چنین تخیص صحیح زمان تزریق هورمون به این ماهی می باشد.

روش کار

 در این بررسی ابتدا تعداد ۷ مولد بارا حلب با وزن متوسط ۲۰۰ گرم (جدول.....) در یک مخزن ۲۰۰ لیتری با دمای ۲۱ درجه سانتی گراد جهت گذراندن دوره پیش رسیدگی به مدت ۲ ماه نگهداری شدند سپس این مولدین به تانک ۱ متر مکعبی که حاوی سنگ و گیاهان آبزی بود انتقال داده شدند که در این مخزن دمای آب به حدود ۲۵ درجه سانتی گراد رسانده شد تا مولدین تحریک به رسیدگی جنسی شوند. بعد از یک هفته از تخمدان نمونه برداری شد.

توزین ماهیان مولد بارب حلب(گرم)

وزن

۱۷۲

۲۱۹

۲۵۱

۲۳۹

۲۴۵

۱۷۳

جنسیت

ماده

ماده

ماده

ماده

ماده

نر

 

تخم های برداشته شده زیر میکروسکپ بررسی شدند قرار گیری هسته در مرکز نشان دهنده عدم آمادگی ماهی ها جهت تزریق هورمون بود. میزان غذادهی روزانه در این مدت ۲ درصد وزن بدن مولدین درنر گرفته شد و این مقدار غذا به همراه گیاهان تازه، روزانه دو مرتبه در اختیار ماهی ها قرار داده می شد.

پس از آداپتاسیون ماهی ها پس از مدت ۲ ماه مولدین به تانک های ۳۸۰۰ لیتری منتقل شدند و در این زمان تراکم ۲ کیلوگرم در متر مکعب یعنی ۱ عدد ماهی در۹۵ لیتر آب در نظر گرفته شد. هم چنین از نسبت جنسی ۲ ماهی نر به یک ماهی ماده استفاده گردید. در این مدت برای تغذیه ماهی های مولد از غذای با ۳۰ درصد پروتئین (غذای قزل آلا) به میزان ۲ درصد از وزن بدن و در ۲ نوبت استفاده شد.

با توجه به نوع تغذیه لارو ماهی بارب از پلانکتون های گیاهی و جانوری بلوغ تخمک در زمانی صورت می گیرد که دمای آب به حدود ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد رسیده باشد و این امر در اردیبهشت ماه محقق می شود. با توجه به عدم نگهداری لاروها توسط مولدین تخم ریزی برروی گیاهان و لابه لای سنگها جهت حفاظت در مقابل شکارچیان صورت می گیرد. یکی از علائم ظاهری رسیدگی ماهی های ماده شکم متورم آنها می باشد که در صورت مشاهده چنین وضعیتی در اردیبهشت ماه با استفاده از لوله کاتولا (لوله میکروبور) ۳۰ عدد تخمک برداشت شد. اووسیت های رسیده بایستی قطری در حدود ۱۲/۱ میلیمتر داشته باشند.

هم چنین برای تفریخ (Hatch) تخم ها از سیستم ویس استفاده شد که حجم آب تعویضی ۱ تا۲ لیتر در دقیقه بود. هم چنین تراکم تخم ها برای تفریخ در سیستم ویس ۸۳ تخم در لیتر در نظر گرفته شد. ۲ تانک ۵۷۰ لیتری جهت وارد کردن آب تازه به سیستم ضروری می باشد تا همیشه از آب تازه استفاده شود

 

 

تزریق ماهی

برای آزمایش هورمون های مختلف و میزان تأثیر آنها در تکثیر ماهی بارب حلب از ۴ تیمار هورمونی استفاده شد. در تیمار اول هورمون HCG یا کریونیک انسانی به میزان ۶۰ IU برای هر کیلوگرم وزن بدن ماهیها تزریق شد که برای نر یک تزریق که ۲۰ درصد هورمون داشت و برای ماده ها دو تزریق که در تزریق اول ۲۰ درصد هورمون به حجم ۱/۰ میلیمتر تزریق شد و در تزریق دوم ۸۰ درصد هورمون به حجم ۴/۰ میلی لیتر رسانده و تزریق شد.

 

تیمار دوم هورمون HCG در غلظت های ۶۰ ، ۳۰۰ و ۱۰۰۰ واحد بین المللی به ازاء هر کیلو وزن بدن تزریق شد. در تیمار سوم نیز از هورمون گنادورلین همراه با متوکلوپروماید به غلظت.....استفاده شد. نهایتاً در تیمار چهارم نیز از هورمون Wova با ماده مؤثر ۱۰ میکروگرم استفاده شد.

تیمار

نوع هورمون

میزان ماده مؤثره

دفعات تزریق

۱

HCG

۶۰    واحد بین الملل

۲ بار

۲

HCG

۶۰، ۳۰۰ و ۱۰۰۰ واحد

۱ بار

۳

گنادورلین+متوکلوپروماید

 

۱ بار

۴

Wova

۱۰ میکروگرم

۱ بار

 

با رعایت کردن شرایط پرورش این ماهی که قبلاً به آنها اشاره شد تزریق هورمون صورت گرفت. هم چنین ماهی قبل از تخم ریزی حرکاتی را بروز می دهد که نشان دهنده آمادگی آن برای نخم ریزی است مانند بیرون زدن لوله مخرجی، تند زدن آبشش ها، عوض شدن رنگ ماهی و عوض شدن رنگ باله ها. هم چنین با توجه به اینکه تخم ریزی این موجودات در شب صورت می گیرد باید چراغ ها خاموش شود. علاوه بر آن از اسفناج به عنوان مکمل غذایی با جیره تجاری استفاده گردید.

پس از آداپتاسیون ماهی ها به مدت ۲ ماه در تانک های ۲۰۰ لیتری آنها را به سالن تکثیر منتقل کرده و عملیات تزریق با توجه به تیمارهای تشریح شده صورت گرفت. در میان تزریق های صورت گرفته تنها تیمار ۴ یعنی هورمون Wova با ماده مؤثره ۱۰ میکروگرم در تکثیر ماهی بارب جلب مؤثر بود و بقیه هورمون ها روی این ماهی تأثیرگذار نبودند در حالی که با استفاده از هورمون Wova موفق به ۵ بار تخم گیری شدیم. بنابراین هورمون ذکر شده تأثیر بسزایی در تکثیر و تخم گیری ماهی بارب حلب داشته که تاکنون استفاده نشده است

منبع=

http://freshaquarium.about.com

http://en.wikipedia.org/wiki/Tinfoil_barb

http://aqualandpetsplus.com/

http://animal-world.com

http://www.wikihow.com

         

 

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: م.یگانه, amin.4707
119 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3747

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33735

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7661

نوشته ها: 163649

جدیدترین اعضاء:

RonaldNeodo, hr.salimi, aligasemi, mohammadmu6999, hbgbfuvxy, ajejdhdjs

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها