بوشلمبو(گل خورک) | شناخت انواع ماهیان زینتی اب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
بوشلمبو(گل خورک)
۱۴ مرداد, ۱۳۹۱
۱:۴۵ ق٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین
گل خورک (بیشلمبو)  

Image Enlarger


قبل از خواندن مقاله بگویم این موجودات اخیرا به دنیای آکواریوم نیز راه یافته اند البته شرایط نگهداری خود را  دارند.

Size: Up to 7 inches (18cm)
Tank: ۴ foot
Strata: Amphibious
PH: ۷ to 8.5
Hardness: Hard
Temperature: ۷۹° to 88°F (26° to 32°C)

Image Enlarger

جنگل هاى ساحلى و پهنه هاى گلى شمال شرقى استرالیا محل هاى بسیار پردردسرى براى بازدید هستند. در حضور کروکودیل هاى آدمخوار و حشرات خونخوار و در محلى که جاى پایى به جز باتلاق هاى مستتر وجود ندارد به طور قطع حرکت یک زوج زیست شناس دشوار و خطرناک است. اما به هر حال جاندارى که ما در جست وجوى آن بودیم در چنین مکانى زندگى مى کند. آنها در این گلزارهاى بکر از سویى به سوى دیگر جست وخیز کرده، در میان ریشه هاى درخت حرا جابه جا مى شوند و به درون سوراخ هایشان که کمترین اثرى از خطر وجود ندارد شیرجه مى روند، سوراخ هایى که هر روز دو مرتبه توسط جزر و مد بهسازى مى شوند.

موجودات چابک چشم چراغى که ما مطالعه مى کنیم گل خورک ها (Mudskippers) ماهى هاى دوزیست هستند که در گلزارهاى دنیاى قدیم (Old World) و جنگل هاى حرا از غرب آفریقا به سوى شرق تا پاپوآى گینه جدید سکنى گزیده اند. بیست و پنج گونه گل خورک۱ از اعضاى خانواده متنوع گاوماهیان، براساس ویژگى هاى بدنى و رفتارى در چهار جنس طبقه بندى شده اند:

 Periophthalmus, Baleophthalmus, Scartelaos, Periophthalmodon. 

گل خورک ها تنها ماهیانى اند که بیشتر فعالیت هاى عمده خود شامل تغذیه، عشقبازى و دفاع از قلمرو را روى خشکى انجام مى دهند. آنها در راستاى انجام این اعمال منحصر به فرد متکى به تعدادى تخصص یافتگى هاى تکاملى هستند.

Image Enlarger

براى مثال چشم هاى برجسته آنها به خوبى براى دید هوایى واضح تغییر یافته در حالى که توانایى آنها براى دیدن در زیر آب کاهش پیدا کرده است. زیر هر چشم جانور پیاله اى پر از آب حاصل از چین خوردگى هاى پوستى وجود دارد که زمانى که چشم هایش به خاطر در معرض هوا بودن خشک مى شود آنها را در درون این ظرف آب مرطوب مى کند. گل خورک ها با داشتن باله هایى پا مانند قادرند زمانى که خارج از آب هستند راه بروند، از موانع بالا بروند و حتى از نقطه اى به نقطه دیگر جست بزنند. از طرفى آنها به شکرانه انجام شدن تغییرات ساختارى در پوست و اتاقک هاى آبششى خود قادرند هم در آب و هم در خشکى تنفس کنند.

در واقع مشاهده این جانداران به فرد این امکان را مى دهد تا اولین مهره دارانى که در ۳۶۰ میلیون سال پیش به ساحل آمدند را در ذهن خود تصویر کند. لورن ایزلى (L.Eiseley) طبیعى دان پرآوازه در مقاله خود با عنوان پوزه(The Snout)، گل خورک را چنین توصیف کرده است: از یک طایفه (tribe: صنفى تاکسونومیک مابین خانواده و جنس. م) متفاوت و از زمانى متفاوت، با این وجود به طرز شگفت انگیزى یادآور مهره داران اجدادى است. اغلب زیست شناسان براى پى بردن به توالى تغییراتى که مهره داران اولیه را قادر کرده تا به زندگى روى خشکى گذر کنند، ویژگى هاى گل خورک را بررسى مى کنند.

البته باید این نکته را مدنظر داشت که از یک منظر تکاملى گل خورک ها روابط خویشاوندى بسیار دورى با ماهیان اجدادى دارند که به مهره داران خشکى تکامل یافته اند. لیکن همچنان که ایزلى خاطرنشان کرده است شواهدى هست که هنوز هم به خشکى مى آیند. تعدادى از گونه هاى کنونى مشابه نیاکان قدیمى خودمان آمدن به ساحل را شروع کرده اند و به طور مستقلى ظرفیت هردوى تنفس هوایى و زندگى دوزیستى را در خود توسعه داده اند.

[Image Can Not Be Found]

اگرچه فعالیت هاى روى زمینى گل خورک ها براى اولین بار سیصد سال قبل نظر طبیعى دانان را به خود جلب کرد با این وجود درباره رفتار آنها در زیر سطح اطلاعات کمى موجود است. توانایى ترک آب این ماهى را قادر کرده تا پهنه هاى گلى کم عمق را مورد بهره بردارى قرار دهد اما سوراخ هاى آبى همچنان براى بیشتر گونه هاى گل خورک منزلگاه و پایگاه اصلى بوده و از این محل است که فعالیت هاى خشکى خود را آغاز کرده و زمانى که توسط صیادانى تهدید مى شود به آنجا عقب مى نشیند. گل خورک ها زمانى که آب پایین است در خطر شکار شدن توسط پرندگان ساحلى و همچنین تعدادى دیگر از حیوانات خشکى مانند مارها و پستانداران قرار دارند.

از سوى دیگر هنگامى که آب بالا است بیشتر گونه هاى گل خورک براى اجتناب از مورد حمله قرار گرفتن توسط ماهیان صیادى که آب هاى کم عمق را مى کاوند، در سوراخ هاى زیرآب رفته خود پناه مى گیرند. یک سوراخ علاوه بر استفاده شدن به عنوان پناهگاه همچنین مى تواند به عنوان پرورشگاهى براى بزرگ کردن تخم ها نیز به کار رود: مشخص شده که اعضاى جنس هاىBoleophthalmus و Periophthalmus تخم هایشان را در سوراخ مى گذارند و به احتمال زیاد این وضعیت در جنس دیگر نیز وجود دارد. با وجود آن که این سوراخ ها براى امنیت بالغین و نوزادان حیاتى هستند اما یک خطر همیشه وجود دارد و آن وارد شدن آب به سوراخ ها و کاهش خطرناک میزان اکسیژن است. بدین ترتیب گل خورک ها نه فقط براى سلامتى خودشان بلکه براى امنیت تخم هاى در حال رشدشان هم که شده باید با این کاهش اکسیژن مدارا کرده یا بر آن چیره شوند.

دو نفر از ما در تلاش براى پى بردن به جزئیات سوراخ هاى گل خورک به سرتاسر دنیا سفر کردیم. این جزئیات شامل چگونگى مدیریت ماهى در پشت سر گذاشتن زمان بالا بودن آب و چگونگى مدیریت جنین هاى آسیب پذیر گل خورک براى رشد یافتن در این محیط بودند.

Image Enlarger

در همکارى با گروهى از زیست شناسان ژاپنى از دانشگاه هاى ناکازاکى و کیوتو به تماشاى پهنه هاى گلى خلیج آریاک (Ariake) در این کشور رفتیم که تبدیل شد به تماشاى نمایش جالب معاشقه P.modestus. هر بهار نر ها براى ایجاد قلمروهاى فردى سطح گلى را کنده و سوراخى حفر مى کنند که تا شصت سانت عمق دارد. این سوراخ به شکل حرف J یا گاهى به شکل Y است که دو ورودى دارد. راس پیچ خورده این سوراخ به عنوان اتاق تخم ریزى استفاده مى شود که تخم ها در آنجا گذاشته مى شوند. هنگامى که سوراخ حاضر شد نر به جست وجوى یک جفت مى گردد. در زمان پایین بودن آب و طى فصل تخم ریزى P.modestus که از اواخر ماه مه تا اوایل آگوست است نر ها در حضور ماده ها رقص خواستگارى وسوسه انگیزى را به نمایش مى گذارند.

در زمان این نمایش رنگ بدن نر ها از قهوه اى متمایل به زرد به قهوه اى خاکسترى عوض مى شود که با رنگ زمینه گل هاى تیره تفاوت دارد. هر نر تلاش مى کند تا ماده اى با تخم هاى برآمده را به قلمرو خود جلب کند و او را به سوراخش ببرد. گل خورک نر در تلاش براى جذب ماده گونه ها، دهان و اتاقک هاى آبششى خود را با پر کردن از هوا باد مى کند. او همچنین پشت خود را خم مى کند، باله دمى را تکان داده، بدنش را موج مى دهد و همچنانکه جفتى آماده در حال جذب شدن است به نمایش خود ادامه داده و به آرامى او را به طرف سوراخ مى کشد.

نر در تمام این مدت مواظب است که ماده جذب توجه یک نر رقیب نشود و فریب جادوى او را نخورد. پس خواستگار به درون سوراخ مى رود و دوباره بیرون مى آید و او را دعوت مى کند، چنان که گویى مهمان نوازى خود را نشان مى دهد. اگر ماده درنگ کند مجدداً نر نمایش خود را در بیرون و داخل کنام از سر مى گیرد تا زمانى که در نهایت معشوقه اش تحریک شود. با به دست آوردن ماده و کشیدن او به درون تله، گل خورک نر به سمت ورودى سوراخ رفته و با یک درپوش گلى در را قفل مى کند.

Image Enlarger

پیش از این محققان نشان داده بودند که پس از لقاح، تخم ها در دیواره گلى اتاق تخم ریزى گذارده مى شوند تا براى مدت یک هفته رشد کنند. اما در واقع ما درباره آنچه که پس از ورود جفت ها به سوراخ روى مى داد و نیز سرازیرشدن آب به درون اتاق تخم ریزى اطلاعات کمى داشتیم. گروه ژاپنى براى مشاهده رشد تخم ها و نیز رفتار مراقبت از تخم ها، از یک دوربین اندوسکوپى استفاده کردند که درون گل و بالاى اتاق تخم ریزى کار گذاشته شده بود. آنها با این شیوه توانستند اولین مشاهدات را از دنیاى زیرزمینى گل خورک ها به دست آورند.

 

هنگامى که رشد تخم ها کامل شد لاروهاى کوچک، شفاف و تازه از تخم درآمده به داخل آب درون سوراخ مى افتند و راهشان را از آنجا به سوى اقیانوس هاى باز در پیش مى گیرند. طى اولین ساعات زندگى پلانکتونى لارو، این موجود از یک کیسه زرده کوچک تغذیه مى شود. پس از حدود چهل و پنج روز این بچه ماهى به محل زیست خود در پهنه هاى گلى بازگشته و زندگى دوزیستى خود را آغاز مى کند. بررسى هاى تیم ژاپنى روى تخم ریزى و مراقبت از تخم در مورد گونه P.Modestus به همراه سایر بررسى ها به فهم چگونگى بقاى لارو در آب کم اکسیژن سوراخ پس از بیرون آمدن از تخم و نیز چگونگى سفر ماهى به دریاهاى آزاد کمک زیادى کرد.

در سال ۱۹۹۹ براى مقایسه رفتار این گونه با سایر گل خورک ها به بخش هاى شمالى در دسترس کوئینزلند در استرالیا سفر کردیم. بیش از شش گونه از گل خورک ها در پهنه هاى گلى جنگل هاى حراى جداافتاده  ناحیه Black Sal Creek با یکدیگر زندگى مى کنند و زمانى که آنجا رسیدیم سروصداى میگوها و رژه لشکر خرچنگ هاى سرباز همه جا را فرا گرفته بود. بخش خارجى سوراخ Periohthalmusهاى این جا شلوغ و داراى دکوراسیون خاصى بود. مشاهده کردیم که گونه P.argentilineatus در اطراف سوراخ خود خندقى را حفر مى کند و برجکى را در ورودى سوراخش مى سازد، این در حالى است که سوراخ در گونه قبلى بسیار ساده بود.

Image Enlarger

هم برجک و هم خندق هر دو توسط علامت خاص گل خورک آذین بندى شده اند: گلوله هاى هم اندازه اى که یک قلپ گل هستند. گونه دیگرى به نام P.minutus نیز هست که بخشى از زیستگاهش را با P.argentilineatus شریک مى شود اما دکوراسیون متفاوتى را براى بخش خارجى سوراخش استفاده مى کند. سوراخ این گونه بالغ چهار ورودى دارد که هر یک از این ورودى ها توسط یک برجک که چند اینچ ارتفاع دارد احاطه شده است. این برجک ها به قدر کافى مستحکم هستند که زمان بالا آمدن آب دوام بیاورند.

هنوز نمى دانیم که اهمیت زیست شناختى برجک ها و خندق چیست. با تجسم سطح پهنه گلى از منظر گل خورک حدس مى زنیم که خندق ها در جهت جلوگیرى از ورود سایر گونه ها به سوراخ به کار مى روند و برجک ها نیز به عنوان محل دیده بانى صیادان یا صیدها استفاده مى شوند. مشاهده کردیم که P.minutus در اولین ساعات روز در دهانه برجک خود لم داده و هنگامى که دماى این مکان را اندازه گرفتیم مشخص شد که این مکان هفت درجه گرمتر از انتهاى سوراخ است. ممکن است این ساختمان محل امنى براى جانور باشد تا به اندازه کافى براى فعالیت هاى روزانه خود گرم شود.

جزئیات حفر سوراخ گل خورک زیر نظر گرفته شده بود اما ما قصد داشتیم یافته هاى خود درباره periophthalmus را با آنچه که راجع به یک گل خورک دیگر یعنى Scartelaos histophorus (گوبى ریش دار یا فعال) مى دانستیم مقایسه کنیم. شهر ساحلى کاردول استرالیا نه فقط به خاطر میگوهاى خوشمزه و خرچنگ هاى گلى خود بلکه همچنین به جهت جمعیت هاى گوبى هاى ریش دار انبوه معروف است که پهنه هاى گلى حاشیه هاى شهر را اشغال کرده اند.

اسکله عمومى شهر محل خوبى است تا از آن جا هزاران ماهى را در حالى که در زمان پایین بودن آب در حال منازعه و رقابت هستند زیر نظر گرفته و مشاهده کنیم در حالى که باله هاى پشتى بلند آنها همچون آنتن هاى ماشین بالا و پایین مى رود. نر ها از قلمرو خود تا فاصله سى تا نود سانتى، قرص و محکم دفاع مى کنند. قلمرو ها در مکان هایى که تراکم ماهى هاى بالاست در هم چپیده اند و همانطور که نانسى آگویلار (N.Aguilar) زیست شناس دریایى دانشگاه کالیفرنیا گزارش داده به شکل پنج ضلعى یا شش ضلعى درآمده اند. نر ساکن براى دفاع از سوراخ خود در برابر سایر نر ها، ترکیبى از نمایش هاى تهدید گرانه و رودرروى مستقیم را به کار مى گیرد که به عقب نشینى یا تعقیب رقیب مى انجامد.

هنگامى که یک نر از جنس Scartelaos در حال حفظ قلمروش نیست تلاش مى کند تا با نمایش یک مانور متظاهرانه که زیست شناس دریایى استرالیا نورمن میلوارد (N.Milward) آن را در بلند کردن بدن روى دم و سپس انداختن آن به یک سو توصیف مى کند، نظر ماده اى را جلب کند. در واقع حیوان روى دم خود مى ایستد و سپس به یک سو مى افتد. ممکن است یک نر کوشا براى جذب جفت بار ها و بار ها این حالت ایستادن روى دم را انجام دهد به طورى که شاهد بودیم یکى از همین نر ها هشتاد و سه بار پیاپى این حرکت را انجام داد. اگر معاشقه موفقیت آمیز باشد جفت یک قلمرو و یک سوراخ را مشترک مى شوند.

ماهى نر و ماده گهگاهى با قرار گرفتن در یک راستا و نیز پیچ دادن بدنشان براى هم تماس خود را با یکدیگر حفظ مى کنند و چنین به نظر مى رسد که آنها با تکان دادن باله هاى دمى و تغذیه از پلانکتون و جلبک ها (سایر گونه ها از سخت پوستان، حشرات و کرم ها تغذیه مى کنند) با یکدیگر ارتباط برقرار مى کنند. اگر ماده از سوراخ خیلى دور شود، نر رد او را گرفته و همسرش را به سمت سوراخ حرکت مى دهد.

گوبى هاى ریش دار هنگامى که آب بالا مى آید و پهنه هاى گلى را مى پوشاند به سوراخ امن خود بازمى گردند، مکانى که تا زمان پسروى مجدد آب در آن باقى مى مانند. آب درون لانه Scartelaos نیز درست شبیه به مورد سوراخ Periophthalmus از اکسیژن پایینى برخوردار است و به این خاطر ماهى با قرار دادن مقدار هواى لازم درون سوراخش، کمبود اکسیژن طى بالا بودن آب را جبران مى کند. در واقع مشابه کشاورزانى که سطل به سطل آب را براى پر کردن یک آبشخور مى کشند، گوبى هاى ریش دار نر و ماده به طور پیاپى در بیرون هوا قورت داده و آن را به داخل سوراخشان انتقال مى دهند. مشاهده قورت دادن هوا توسط ماهى در سطح انجام شدنى است اما به طور دقیق نمى دانیم که درون سوراخ چه اتفاقى روى مى دهد.

براى پى بردن به این قضیه یک سیستم سوراخ گل خورک مصنوعى را زمانى که در انستیتوى استرالیایى علوم دریایى و در انستیتوى اقیانوس شناسى لاجولا در کالیفرنیا کار مى کردیم، تعبیه کردیم. سازه ما که اولین از نوع خود بود به پنجره دیدزنى اى مجهز شده بود که از طریق آن مى توانستیم پاکت هواى دهانى ماهى را به خوبى مشاهده کنیم. گویى ریش دارى که در دهانش یک قلپ هوا دارد باید براى چیره شدن بر به پایین کشیده شدن (شناور ماندن) با قدرت زیادى شنا کند. اما در درون سوراخ تا زمانى که هواى درون دهن رها شود، ماهى مقابل سقف سوراخ، شناور مى ماند.

سپس ماهى یا در کف سوراخ مى نشیند و از ذخیره هوایى فورى استفاده مى کند و یا اینکه به سطح بازمى گردد تا یک بار دیگر دهانش را پر از هوا کند. احتمالاً این پاکت هوا براى اینگونه ماهى در زمان محصور شدن او طى بالا بودن آب حیاتى است و بنابراین براى زوج هاى جفت گیرى کننده اهمیت دو برابرى خواهد داشت. پس از مشاهده این وقایع حدس زدیم که جفت ها تخم هایشان را درون یا در نزدیکى پاکت (کیسه) هوا قرار مى دهند. گروه ژاپنى دریافته بودند که ذخیره هوایى براى رشد خوب تخم درP.modestus حیاتى است و ما نیز امیدواریم که سیستم آزمایشى تهیه شده ما یافته هاى مشابهى را در مورد جنس Scartelaosو پاسخ هاى بیشترى را براى سایر پرسش ها (از زندگى این موجودات) فراهم کند.

دو جانور شناس به نام هاى رابرت سى استبینس (R.C.Stebbins) و مارگارت کالک (M,Kalk) در سال ۱۹۶۱ در مقاله اى درباره تاریخ طبیعى یک گل خورک نوشته اند: هر کسى بى درنگ با مشاهده این گوبى ها به ارزش بقایى زندگى در خشکى پى مى برد. گل خورک ها با آمدن به ساحل و در عدم رقابت با سایر ماهیان در بسیارى موارد از جمله در جست وجو براى غذا، بر خویشاوندان آبزى خود برترى کسب کرده اند. با همه این ها، گل خورک ها هنوز ماهى هستند و وابسته به آب باقى مانده اند.

 Natural History, Sep .2002  :منبع

*هیتر جى لى (H.J.Lee) در هشت سالگى تصمیم گرفت که یک زیست شناس دریایى شود و اکنون دانشجوى دکتراى انستیتوى اقیانوس شناسى واقع در لاجولاى کالیفرنیا است. جفرى بى گراهام (J.B.Graham) زیست شناس دریایى و فیزیولوژیست همین مرکز در سال ۱۹۹۷ کتاب «ماهى هاى هوازى» را نوشته است.

پانوشت:

۱- از بیست و پنج گونه گل خورک موجود در خانواده گاوماهیان که تاکنون شناسایى شده اند دوگونه آنها

Periophthalmus waltoni , Baleophthalmus dussumieri در آب هاى جنوبى ایران پراکندگى دارند.

 

Image Enlarger

منبع:aquapersia.blogfa.com
۱۴ مرداد, ۱۳۹۱
۲:۰۷ ق٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

این رو هم بگم که در شط شهر ما از این بوشلبوها بسیار فراوان است!!خودم هم خیلی از آن ها را گرفتم!!

۱۴ مرداد, ۱۳۹۱
۹:۲۹ ب٫ظ
Avatar
HAMID ESKANDARI
تربت جام

ناظم انجمن
Members

معاون
تعداد نوشته ها: 2608
تاریخ عضویت:

۲۸ بهمن, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

دمت گرم داداشی باحال بود

1412574206 تالار گفتگو1414336689 تالار گفتگو

۱۴ مرداد, ۱۳۹۱
۹:۵۹ ب٫ظ
Avatar
نوید

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 108
تاریخ عضویت:

۱۹ خرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلا

من شاید چند وقت دیگه برم بندر عباس yohoyohoاونجا از این ها دیده بودم.میتونم یکیشو با گوپی و تردفین نگهدارمthinkingthinking؟

خوراکش توی آکواریوم چیهthinkingthinking؟؟؟؟

goodbye3

۱۵ مرداد, ۱۳۹۱
۸:۲۸ ق٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلامhi

بوشلمبوها از خانواده گاوماهی ها(گابی ها) هستند که در آب شور و نیمه شور زندگی میکنند ولی نمونه های لب شور آن در آب شیرین هم میتوانند زندگی کنند و بعضی از اعضای خانواده گاوماهی ها فقط در آب زندگی میکنند نگهداری این نمونه ها نگهداریشان در آکواریوم آسان است و من خودم خیلی وقته که آن ها رو با سیچیلایدها(اسکار,فلاور,زندانی,جوئل,ماکرو,پرت,فرانتوزا و...)و اسفرانموس و انواع کت فیش ها و لوچ ها و پولی ها و لابسترها و مارماهی ها و پوفرها و نایف ها و پنگوسی های گوشتخوار نگهداری میکنم و مشکلی پیش نیامده!!!نمونه های دیگر از گاوماهی ها که در بالا توضیح داده شده دوزیست هستند و میتوانند ماه ها بدون آب در خشکی زندگی میکنند و با باله هایشان در خشکی راه میروند و سریع هستند.نگهداری گروه دوم سخت تر از گروه اوله زیرا باید در آکواریوم برایشان خشکی درست کنی!!

ماهی های آرامی هستند ولی بهتره با ماهی های کوچکتر از خودشان یا اندازه دهانشان نگهداری نشوند.از غذاهایی که به کف آکواریوم میروند تغذیه میکنند و تمام نمونه هایشان نقش کف خوار را در آکواریوم دارند.اگر میخواهید از آن ها نگهداری کنید برای گروه اول حتما مخفیگاه بگذاریدو برای گروه دوم خشکی درست کنید و در خشکی چاله ای که درونش پرآب باشد حفر کنید.

۱۵ مرداد, ۱۳۹۱
۹:۰۶ ق٫ظ
Avatar
Riahi Fazlolah
Shahr e-kord

متخصص قناری
Members
تعداد نوشته ها: 236
تاریخ عضویت:

۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام دوست منhellooooo

اره من اونارو از نزدیک دیدم ،شاید اگه بگم یکی دو ساعتی همین طوری رفتارشون نگاه می کردم، خیلی حالات رفتاری خاص خودشونو دارن خیلی زیبا ودر عین حال یه وقار خاصی در رفتارشون میبینی که لذت میبریhi-hi 

۱۵ مرداد, ۱۳۹۱
۱۰:۱۴ ق٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلامhi

آره موجودات جالبی هستند و ماهی هایی هستند که روی خشکی پا گذاشتند!!!wow

۱۵ مرداد, ۱۳۹۱
۱۰:۱۷ ق٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

این رو هم بگم که در استرالیا هم زیاد هستند.laugh

۱۶ مرداد, ۱۳۹۱
۰:۱۱ ق٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

مخلص شما حسین از آبادانgoodbye

۱۷ مرداد, ۱۳۹۱
۶:۰۹ ب٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

بوشلمبوهای خلیج فارس

بوشلمبو 1Image Enlarger

بوشلمبوهای خلیج فارس .. یکی از جانداران نسبتا” ناشناختهء ایران بوشلمبو هست . بوشلمبو موجودی دو زیست و در مجموع جزو خانوادهء گاوماهی هاست و بیشتر در گل و لای سواحل خلیج فارس و گاه در سواحل رودخانه هایی که در جنوب کشورمان به خلیج فارس می ریزند زندگی می کند . بوشلمبو از آب بیرون می آید و می تواند برای مدتی طولانی در ساحل دریا بماند ، روی باله هایش راه برود ، و با سیستم تنفسی خاصی که دارد – هم با شش هایش (و در واقع آبشش هایش) و هم با سطح پوست و باله هایش – نفس بکشد . طبق کشفیات علم دیرین شناسی و قانون تکامل انواع ، میلیاردها سال پیش ماهی هایی شبیه به بوشلمبو بتدریج از دریا بیرون آمدند و ساکن خشکی شدند . باله های آنها اندک اندک تبدیل به دست و پا شد و نهایتا” موجودات و جانوران کنونی روی زمین را تشکیل دادند . بنابراین بوشلمبوها فسیل های زندهء تاریخ طبیعی هستند . اندازه بوشلمبوها – بستگی به سن شان – بین سه سانت تا سی سانتی متر است و گوشت شان حلال نیست . بوشلمبو نامی عربی هست اما برایش یک نام فارسی تحت عنوان گلخورک هم انتخاب کرده اند . اسم علمی بوشلمبو پریوفتالاموس است . حضور بوشلمبو ها و شکل و شکل عجیب و غریب و خنده دار ظاهری شان در سواحل خوزستان و بوشهر برای بسیاری از شناگران و کسانی که به دیدن دریا می روند چندان خوشایند نیست .
منبع:www.iranzist.com


۱۷ مرداد, ۱۳۹۱
۷:۰۰ ب٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین
۱۷ مرداد, ۱۳۹۱
۷:۲۶ ب٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

گل‌خورک

 
گل‌خورک
Image Enlarger
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
بالارده: Osteichthyes
رده: پرتوبالگان
بالاراسته: Acanthopterygii
راسته: سوف‌ماهی‌سانان
زیرراسته: Gobioidei
تیره: گاوماهیان
زیرخانواده: گل‌خورک
سرده‌ها
Apocryptes
Apocryptodon
Boleophthalmus
Oxuderces
Parapocryptes
Periophthalmodon
Periophthalmus
Pseudapocryptes
Scartelaos
Zappa
مترادف‌ها
  • Periophthalminae
  • Periophthalmidae

گل‌خورک، یا اشلمبو، یا لنگوچ، نوعی ماهی دوزیست است.

مشخصات

بدن خاکستری، اولین باله پشتی متمایل به ارغوانی پوشیده با لکه‌های تیره، دومین باله پشتی دارای ۲ یا ۳ ردیف لکه‌های سفید دوکی شکل است. باله دمی تیره رنگ؛ دندان روی آرواره‌ها قرار گرفته‌است. ارتفاع اولین باله پشتی از طولش بیشتر است. طول دومین باله پشتی بیشتر از اولی است.

متوسط اندازه آن در رودخانه سرباز ۱۵ سانتی‌متر است. نمونه‌های ۳۰سانتیمتری نیز مشاهده شده‌اند.

زیستگاه

ساحل رودهایی که دارای ساحل ماسه‌ای توأم با گل و لای باشند. در درون بستر نقب‌هایی حفر نموده و در آنجا پنهان می‌شوند. آب‌های گل آلود را ترجیح می‌دهند. روی ساحل رودخانه تا فاصله حدود پنج متر نیز از آب فاصله می‌گیرند. دمای آب در زیستگاه‌های این ماهی تا ۳۸ درجه نیز می‌رسد.

در ایران و اطراف در قسمت‌های پایینی رودخانه‌های حوضه خلیج فارس و دجله و کارون و حوضه‌های مکران، هرمز و خلیج، قسمتهای پایینی رودخانه‌های جگین، گابریک، سرباز فراوان است.

منبع:www.fa.wikipedia.org

۲۴ مرداد, ۱۳۹۱
۱۱:۳۶ ق٫ظ
Avatar
miladBot

کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 1021
تاریخ عضویت:

۲۲ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

خیلی با حال بودن راستی می شه با پرت و سیچلاید نیز نگه داشت وآیا در تهرانم هستن؟

با تشکر

۲۴ مرداد, ۱۳۹۱
۱۱:۳۸ ق٫ظ
Avatar
miladBot

کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 1021
تاریخ عضویت:

۲۲ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

اینم از گاو ماهی آب شور

[Image Can Not Be Found]

۲۴ مرداد, ۱۳۹۱
۸:۲۶ ب٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

میلاد گفته :

خیلی با حال بودن راستی می شه با پرت و سیچلاید نیز نگه داشت وآیا در تهرانم هستن؟

با تشکر

بله من خودم با سیچیلایدها و ماهی های گوشتخوار پرخاشگر نگهداری میکنم ولی حتما براش مخفیگاه بزارید و درتهران نیستند فقط در بعضی مناطق مثل استرالیا و جنوب ایران و... زندگی میکنند.

۲۴ مرداد, ۱۳۹۱
۸:۴۴ ب٫ظ
Avatar
miladBot

کاربر عادی
Members
تعداد نوشته ها: 1021
تاریخ عضویت:

۲۲ مرداد, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

نه منظورم بود که در تهران به فروش می ره؟goodbyehellooooohi

۲۴ مرداد, ۱۳۹۱
۹:۰۳ ب٫ظ
Avatar
H.H.A
Abadan

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 144
تاریخ عضویت:

۳۱ فروردین, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

نه منظورم بود که در تهران به فروش می ره؟goodbyehellooooohi

نمیدونم نگهداری گونه های دوزیست سخته و شاید فروش بره و شایدم نره.البته چون ماهی متفاوتیه شاید استقبال کنن,چون تازه پا به دنیای آکواریوم گذاشتند.

۱۷ مرداد, ۱۳۹۲
۳:۲۰ ب٫ظ
Avatar
عباس
خوزستان،بهبهان

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 175
تاریخ عضویت:

۱۴ مرداد, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

گل خورک ها ماهی های هستن که وقتی تو آب هستن خیلی قشنگن  امان از وقتی که از آکواریوم بیرون میان یک بار اومد رو تختم پیشم ماهی بیچاره رو ده متر پرت کردم خواستم از پنجره بندازمش تو خیابون دلم بحالش سوخت ننداخمش اگر کسی دوست داره نگه داره سال قبل قیمتش ۱۵هزار تومن بود حالا نمی دونم چنده

۱۸ مرداد, ۱۳۹۲
۲:۴۷ ب٫ظ
Avatar
Hanif

ناظر انجمن
Members
تعداد نوشته ها: 2463
تاریخ عضویت:

۸ اردیبهشت, ۱۳۹۱
sp_UserOfflineSmall افلاین

دوست عزیز میشه بفرمایید از تانک چطور بیرون میان ؟؟؟ این ماهی نیازی به جزیره و یا جایی که توی خشکی استراحت کنه نداره ؟؟؟ شما از اهواز خرید کردید ؟؟؟

۱۸ مرداد, ۱۳۹۲
۴:۲۸ ب٫ظ
Avatar
عباس
خوزستان،بهبهان

کاربر عالی
Members
تعداد نوشته ها: 175
تاریخ عضویت:

۱۴ مرداد, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

نمی دونم شوهر عمم قبلا آکواریومی داشت گفت بیا ماهی جدید اوردم  رفتم چنتا ماهی مفتی اوردم با این  اگر دوست داری بهش بگم از کجا خریدی آکواریومی که توشه ۳۰س ارتفاشه عرضش ۶۰طولشم ۶۰ توش ۵بسته شن ریختم تا شن هاش رو شیب بدم بیاد بالا اینی که من خریدم نیاز به آب کم عمق داره خوب شنا نمی تونه کنه

شما مجوزی برای ایجاد نوشته ندارید
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Amirhjf, phoenix_love58
216 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33805

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163803

جدیدترین اعضاء:

sina_237128, 09_sina, Mohammad.renjer, samanhoseyni, 2023abolfazl, HOJAT MARGOMI

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها