نگهداری تترای آبپاش+تکثیر | نگهداری انواع ماهیان آب شیرین

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
نگهداری تترای آبپاش+تکثیر
۲ شهریور, ۱۳۹۲
۹:۲۲ ب٫ظ
Avatar
Mohammad.M
اردبیل

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 448
تاریخ عضویت:

۶ مرداد, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین
ماهِی تترا آب پاش Copeina arnoldi
اندازه اِین ماهِی که بومی برزِیل است تا ۷ سانتِیمتر می رسد .گاهِی ماهِی نر کمی بزرگتر است .در مقاِیسه با ساِیر انواع تتراها ، اِین ماهِی لاغرتر و کشِیده تر است .فلس ها نسبتا درشت و داراِی حاشِیه تِیره رنگ هستند .رنگ اِین ماهِی مخلوطِی از رنگهاِی قهوه اِی ، قرمز و زرد است که رنگهاِی تِیره در پشت و رنگ روشن در قسمت شکمی قرار دارند .باله هاِی مخرجِی و شکمی داراِی رنگ قرمز پراکنده بوده و لبه قسمت پایینِی باله دمی نِیز قرمز رنگ است .معمولا در پاِیه باله پشتِی ماهِی نر نقاط سفِید رنگ شفافِی وجود دارد که در ماهِی ماده برنگ قرمز دِیده می شوند .اِین ماهِی داراِی ویژگی تخم رِیزِی خاصِی است که آن را براِی نگهدارِی در آکوآریوم شهرت خاصِی بخشِیده است .تکثِیر آن در آکوآریوم نسبتا آسان و عملِی است .براِی اِین منظور ابتدا باید ِیک جفت ماهِی نر و ماده خوب و آماده تخم رِیزِی را جدا کرده و در آکوآریوم به حجم ۴۰ لِیتر که عمق آب آن ۱۶ تا ۱۷ سانتِیمتر است قرار داد .درجه حرارت آب باید بِین ۲۳ تا ۲۴ درجه سانتِیگراد و پ – هاش آن در حد خنثِی باشد .در اِین موقع باید ماهی ها با غذاِی زنده مانند دافنِی ، آرتمیا و ِیا کرم خاکِی تکه تکه شده تغذِیه می شوند .در داخل آکوآریوم باید ِیک ورق شِیشه که به آن ماسه چسبِیده است طورِی قرار داده شود که با قسمت عقبِی آکوآریوم که به منبع نور نزدِیکتر است زاوِیه ملاِیمی بسازد .اِین ورقه شِیشه اِی باید حداقل ۱۰ سانتِیمتر از سطح آب بالاتر باشد .تخم رِیزِی در فاصله ۵ سانتِیمتر از سطح آن و بر روِی ورقه شِیشه اِی انجام می گِیرد .ماهِی ماده رسِیده نه تنها داراِی شکم متورم است بلکه با تاباندن نور بر روِی آن می توان تخمهاِی زرد رنگ را در داخل شکم آن مشاهده نمود .
ماهِی نر ابتدا مکان مناسبِی را براِی تخم رِیزِی ماهِی ماده انتخاب کرده و ناگهان هر دو ماهِی در حالِیکه ِیکدِیگر را با باله هاِی خود نگه داشته اند به خارج از آب و در مجاورت نقطه انتخاب شده پرش می نماِیند .هر دو ماهِی با نوعِی عمل بادکش مانند باله ها حدود ۱۰ ثانِیه در محل انتخاب شده مانده و توده اِی تخم ژله مانند که محتوِی حدود ۱۰ عدد تخم است بوسِیله ماهِی ماده بر روِی ورقه شِیشه اِی گذاشته می شود .اِین کار چندِین بار و در مدت حدود ِیک ساعت انجام می شود .طبِیعتا در انجام اِین کار ، تخمها در هر بار تخم رِیزِی به وسِیله اسپرم ماهِی نر بارور می گردند .
تخمها که در فاصله چند سانتِیمترِی سطح آب و در خارج آن و دور از دسترس ساِیر ماهی ها گذارده شده اند باید تا زمان خروج نوزادها همواره مرطوب نگهدارِی شوند .اِین کار وظِیفه ماهِی نر است که مراقبت کامل آنها را بعهده دارد .اِین حِیوان با ظرافت خاصِی هر ۱۵ تا ۲۰ دقِیقه ِیک بار زِیر تخمها آمده و با حرکات سرِیع باله دمی مقدارِی آب بر روِی تخمها می پاشد .بعد از ۲۴ ساعت می توان جنِین را د ر داخل تخمها مشاهده نمود .لاروها ۷۲ ساعت بعد از لقاح تخم از پوسته آن خارج شده و بلافاصله به داخل آکوآریوم افتاده و در کف آن و در پناهگاههایی که از تکه هاِی سنگ براِی آنها درست شده است پنهان می شوند .بعد از ِیک هفته می توان نوزادها را که به صورت گله اِی شنا می کنند در داخل آکوآریوم مشاهده کرد .باید بلافاصله پس از خروج نوزادها از پوسته تخم ، والدِین آنها از آکوآریوم خارج می شوند .تغذِیه نوزادها باید از کشت انفوزوئرها که در بخش غذا دهی به ماهیان درباره آن بحث شده، تامین گردد .بسته به شرایط غذایی ۲ تا ۵ هفته پس از تولد ، نوزادها شباهت کامل به والدِین خود را خواهند داشت .رشد ونمو آنها در صورت تامین غذاِی خوب نسبتا سرِیع است .
از آنجا که اِین ماهِی عادت به بِیرون پرِیدن از آب دارد ، باید همواره بالاِی آکوآریوم پوشِیده باشد تا از بِیرون افتادن آن جلوگِیرِی شود .
 

چتتراها گروه بزرگی از ماهی های آکواریم هستند که غالباً کوچک جثه و پر تحرک هستند. انواع ماهیهای تترا که تا کنون در ایران تکثیر و پرروش یافته اند، عبارتند از : تترای سیاه، تترای جواهر، تترای نئون، تترای زرد، تترا پنگوئن، تترا نئون سیاه، تترا کاردنبال ، تترا لیمویی، تترا الماسی و تترا امپراطور که در واقع این ماهیها براحتی قابل تکثیر و پرورش هستند. در هر مرحله ازتکثیر و پرورش ماهیهای تترا نکات مهم و قابل توجهی وجود دارد که باید بدقت آنها را رعایت کنید. تتراها ماهی های آرام و زیبایی هستند و به ماهی های دیگر هیچ صدمه ای نمی زنند. درجه حرارت ۲۷ درجه سانتی گراد و سختی آب ۳ تا ۵ درجه Dh برای تخم ریزی تتراها مناسب است. آب مورد استفاده برای تخمها علاوه بر اینکه باید دارای Dh مناسب باشد، باید حتماً یکهفته توسط ***** ذغالی *****اسیون شود، که در آنصورت آب شفاف، زلال و کریستالی خواهد بود. تتراها در آکواریم راحتتر تکثیر و پرورش داده می شوند. بنابراین مکان تخم ریزی آنها باید شرایطی مناسب باشد.
بهتر است ماهی های مولد را داخل قفس توری و در آکواریم قرار دهید. تا اینکه در موقع تخم ریزی براحتی تخمها از چشمه های تور عبور کنند و در کف آکواریم قرار گیرند تا ماهی های مولد فرصت خوردن تخمهایشان را پیدا نکنند. چند شاخه گیاه طبیعی یا مصنوعی داخل آکواریم تخم ریزی بهترین محرک برای تتراها خواهد بود و وجود گیاه به آنها احساس آرامش و امنیت می دهد و تخم ریزی بهتر انجام می شود در آنصورت بخوبی ماده ها تمام تخمهایشان را رها می سازند.
کارهای مهمی که برای تکثیر تتراها باید انجام دهید عبارتند از:

- ۱ماهیهای مولد نر و ماده را بمدت دو هفته از یکدیگر جدا نگهداری کنید تا نسبت به همدیگر تمایل و علاقه بیشتری پیدا کنند و در آنصورت تعداد تخم هم در موقع تخم ریزی بیشتر رها می شود.
- ۲آکواریم محل تخم ریزی از قبل آماده می شود و باید دارای آب مناسب با سختی آب ۳ تا ۵ درجه Dh ، نور کافی ، اکسیژن کافی باشد و آب تخمها حداقل یک هفته با ***** ذغالی *****اسیون شود.
- ۳بهتر است تتراها بصورت گروههای ۵ عدد ماده و ۷ عدد نر باشند و در کنار همدیگر قرار بگیرند در نتیجه تخمگیری بهتری را در بر خواهد داشت.
- ۴ بهتر است در داخل آکواریم تخم ریزی، قفس توری با چشمه های مناسب قرار دهید و ماهیهای مولد را داخل قفس توری بگذارید، چون این ماهی ها علاقه شدید به خوردن تخمها دارند.

معمولاً ماهیهای ماده را در روز، ساعت ۱۲ ظهر داخل قفس بآرامی انتقال می دهید، بطوریکه هیچ گونه صدمه ای به آنها وارد نشود. چند ساعت بعد ماهی های نر را به آکواریم اضافه می کنید. دیده شده است، تتراها در همان بعد از ظهر شروع به تخم ریزی کرده اند، ولی تعداد تخمها کافی نیست و هنوز ماهی های ماده تخمهای بیشتری دارند که بهتر است تا فردا صبح صبر کنید تا تخم ریزی بطور کامل انجام شود.
فردای آنروز در سپیده دم صبح فعالیت شدید تری را با همدیگر شروع می کنند، رنگ آنها پر رنگ می شود و با سرعت همدیگر را تعقیب می کنند که هر دفعه چندین تخم رها می سازند تا ساعت ۱۲ ظهر تخم ریزی ادامه خواهد داشت و تمام تخمهایشان را رها می سازند. هر دفعه که ماده ها تخم می ریزند پشت سر آنها نرها با رها ساختن اسپرم تخمها را بارور می سازند. بعد از اتمام تخم ریزی همدیگر را تعقیب نمی کنند و فعالیتشان متوقف می شود. در اینحالت باید به آرامی ماهی های مولد را از آنجا خارج کنید و به مکان اولیه منتقل کنید ) چنانچه قصد دارید در دو هفته آینده مجدداً از آنها تخمگیری بعمل آورید، بهتر است نرها و ماده ها را از همدیگر بطور جداگانه نگهداری کنید تا برای دو هفته بعد کاملاً آماده شوند. (

-۵ آب آکواریم تخمها ممکن است بخاطر تجزیه اسپرم نرها شیری رنگ شده باشد. بهتر است قسمتی از آب را تعویض نمایند. ( تعویض آب باید با رعایت نکات مهم از جمله آب هم درجه حرارت باشد و دارای Dh مناسب و با آرامی صورت بگیرد(
-۶ در آکواریمی که تخم ریزی انجام می شود، هیچوقت به ماهیها غذا ندهید. توضیحات و علل آن در مطالب قبلی ذکر شده است.
- ۷ تخمها خیلی زود و در کمتر از ۲۴ ساعت باز و تبدیل به لارو می شوند. لاروها در ابتدا بی حرکت در کف آکواریم قرار دارند و همراه خودشان در زیر شکمشان کیسه زرده ایی مجهز دارند که از آن شروع به تغذیه می کنند. دو روز طول
می کشد تا کیسه زرده جذب بدن لاروها شود و در اینمدت شما هیچ غذایی نباید به
آنها بدهید.
-۸بعد از سپری شدن این مرحله و جذب کیسه زرده لاروها، فعالیت آنها شروع می شود و از صبح روز سوم احتیاج به غذا خواهند داشت. در این مرحله جدید بهترین غذا برای لاروها می تواند نوزادان میگوی تازه بدنیا آمده و ریز باشد که با پیش بینی لازم از قبل آنها را آماده کرده اید.
-۹چنانچه نوزادان میگو زیادتر از مصرف باشند. بزودی در آب شیرین خواهند مرد و تجزیه شده، آب را کدر می کنند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند. از طرف دیگر موجب رشد سریع باکتری ها و قارچها خواهند شد.
-۱۰بهتر است لاروها را به مکان بزرگتری انتقال دهید و روزانه چهار بار به آنها از نوزادان میگو بدهید.

 24027296946077454394 تالار گفتگوImage Enlarger

 

 

منبع=http://www.esfahanfishing.ir/969-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%90%D9%8A-%D8%AA%D8%AA%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D8%A8-%D9%BE%D8%A7%D8%B4.html

نسخه ی آشفته ی دیوان عمر ما مپرس/خط غلط معنی خط املا غلط انشا غلط

۶ شهریور, ۱۳۹۲
۹:۴۷ ب٫ظ
Avatar
Mohammad.M
اردبیل

کاربر هدفمند
Members
تعداد نوشته ها: 448
تاریخ عضویت:

۶ مرداد, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

باسلام خدمت شما.

آیا این تترا رایجه؟یعنی شما تو آکواریوم فروشی ها دیدید؟

باتشکر.

نسخه ی آشفته ی دیوان عمر ما مپرس/خط غلط معنی خط املا غلط انشا غلط

۶ شهریور, ۱۳۹۲
۹:۵۶ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

نه ماهی کمیابی هست و شاید به این راحتی ها نتونید تهیه کنید ولی خب ممکنه یکی از  دوستان داشته باشه.birddone

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
217 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33802

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7666

نوشته ها: 163791

جدیدترین اعضاء:

samanhoseyni, 2023abolfazl, HOJAT MARGOMI, I_donno, radin.456, lucindamacgregor

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها