انواع سمندر | شناخت

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
انواع سمندر
۲۷ دی, ۱۳۹۲
۵:۰۳ ب٫ظ
Avatar
MOHAMMAD99

نویسنده ممتاز
Members
تعداد نوشته ها: 1282
تاریخ عضویت:

۱۵ دی, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین
انواع سمندر های ایران
سمندر آتشین
نام علمی: Salamandra salamandra semenovi
نام انگلیسی: Fire Salamander

سر پهن ، طول سر با عرض آن تقریبا" برابر ، پوزه گرد . چشمها برجسته . بدن و دم قوی . اعضای حرکتی و انگشتان گرد . پوست دارای سوراخهای ریز و براق . دارای غدد پاروتوئید برخسته و دارای شیارهای عمودی در بدن . فاقد تاج پشتی اما دارای یک چین گلویی . جنس ها شبیه به هم اما جنس نر ناحیه کلواکی متورم تری دارد. زمین زی ، در مکانهای مرطوب ، سایه دار در گودال ها ، بوته های زیر درختان بزرگ و زمینهای جنگلی موجود در میان صخره ها زندگی می کند .بندرت وارد اب می شود و شناگر ضعیفی است. در شب یا بعداز بارندگی دیده می شود.
این سمندر قادر به تغذیه از جانوران کوچک و زنده ای همچون کرمها ، حشرات ، نرم تنان و سخت پوستان می باشد.
در تمام مرکز و جنوب اروپا ، از اسکاندیناوی تااسپانیا و به طرف شرق تا کشورهای اروپای مرکزی ، همچنین اسیاس صغیر وسوریه ، مصر ، مراکش و الجزایر. پراکندگی شناخته شده در ایران : یک زیرگونه در غرب ایران وجود دارد.

1488557131 تالار گفتگوImage Enlarger

 

سمندر کوهستانی آذربایجان
نام علمی: Neurergus Crocatus Cope
نام انگلیسی: Azerbayjan Mountain Newt

این گونه نخستین بار از رشته کوههای غرب دریاچه ارومیه ، ایران گزارش شده است. سطح پشتی قهوه ای تیره یا سیاه همراه با لکههای زرد گوگردی مدور یابیضوی کم و بیش بزرگ که به طور نامظم قرار دارند . اندازه لکه ها نیز مختلف است . لکه های مشابه و طویلی در طول کناری دم وجود دارند . بخش زیرین و همچنین کناره پائینی دم و سطح زیر اندامها در جنس نر قرمز نارنجی و در جنس ماده مایل به زد می باشد . سطح شکمی فاقد لکه است . گلو لبه شکمی دم گاهی اوقات روشن تر از شکم می باشد. جویبارهای کوهستانی و بیشتر گودال هایی که به طور منظم در حال جریان آب بوجود می آیند ، زیستگاه این گونه راتشکیل می دهند . زیستگاه این گونه دارای پوشش گیاهی تمشک ، پده یا پیچوب گرد و بلوط می باشد . سمندرها در آبگیرهای کوچک سایه دار که جریان آب در آن ملایم باشد زندگی می کنند ، به عنوان مثال در زیر سنگهای تخت یا در دیواره های صخره ای جویها و جویبارهایی که تقریباخالی از پوشش گیاهی است بسیار دیده شده ، روزها در زیر سنگها و فاصله بین آنها مخفی می شوند.دمای آ ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتیگراد است . ارتفاع محل زیست ۵۰۰ تا ۱۷۰۰ متر می باشد.

1473234102 تالار گفتگوImage Enlarger

 

سمندر نواری ابرودار
نام علمی : Triturus Vittatus Ophryticus
نام انگلیسی : Banded Newt

شواهد مبنی بروجود این زیر گونه در ایران اندک هستندو هیچ نمونه ای از ان مطالعه نشده است از انجائی که این نمونه در روسیه و ترکیه و عراق وجود دارد، این احتمال وجود دارد که در مرز ایران و ترکیه نیز وجود داشته باشد . اندرسون درسال ۱۹۶۳ این گونه و زیر گونه را فقط از قول محققان دیگر ذکر کرده و جز سمندرهای گزارش شده از ایران در نظر گرفته است.
طول آن اندازه به میلی متر : ۱۴۵-۱۲۰ ، حداکثر ۱۶۰ می باشد.

1421966014 تالار گفتگوImage Enlarger

 

سمندر نارنجی قیصری یا سمندر کوهستانی لرستان
نام علمی: Neurergus Kaiseri Schmidt
نام انگلیسی: Lorestan Mountain Newt

این سمندرها در جویبارها و چشمه های کوچک واقع در تپه های غربی رشته کوههای زاگرس که ارتفاع تقریبی آنها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر و دارای پوشش گیاهی اندکی از بلوط می باشند بسر می برند . ریخت شناسی لاروها حاکی از آن است که این سمندرها در استخرهای آرام ، برپزرگ و بالغ می شوند. لبه های زیان آزاد، دندان های کامی در دو خط مسقیم قرار دارند که در قسمت قدامی همگرایی و در قسمت خلفی واگرایی دارند . غدد پاراتوئید دارای رشد کم یا به طور مشخص رشد یافته اند . دارای ۵ انگشت در اندامهای حرکتی عقبی . دم از طرفین فشرده شده. استخوان فک بالا با استخوان رجلی در تماس می باشد . بیشتر صفات جنس Neurergus حد واسط بین Salamandera و Triturus است. این حالت حد واسط مخصوصا" به وسیله این صفت مشخص می شود کهرنگ بدن این جانور مثل رنگ بدن سمندر است و همچنین لاروهای آن شبیه به لارهای سمندرها می باشندف در حالی که ترتیب قرار گیری دندان های کامی ، دم فشردهشده از طرفین و غدد پاروتوئید رشد نکردهآن شبیه به تریبون است . چهار گونه از این جنس در ایران ، عراق و ترکیه وجود دارند . در ایران از آذربایجان ، کردستان و لرستان گزارش شده است.

1442977871 تالار گفتگوImage Enlarger

 

سمندر غاری ایران
نام علمی: Batrachuperus Gorganensis Clergue – Gazeau & Thron
نام انگلیسی: Gorgan Mountain Salamander or Cave Salamander

نخستین بار از غاری در رشته کوههای البرز مابین گرگان و علی آباد شناسایی شده است. اندازه ( میلی متر ) طول کلی ۲۲۶ است. این گونه تاکنون فقط از ایران جمع آوری شده است. گونه فوق تنها براساس یک نمونه ( جنس نر ) از غاری واقع در رشته کوههای البرز که مابین گرگان و علی آباد قرار دارد نامگذاری شده است . ارتفاع محل پیدایش ۴۰۰ متر ، طول غار ۲۰۰ متر ، عرض آن ۵ متر و عمق ۲ متر است و رودخانه ای نیز در آن جریان دارد . نمونه در انتهای غار در کنار آب زندگی می کرده است . در داخل غار تعداد زیادی خفاش و مقدار زیادی مدفوع حیوانات مختلف وجود داشته است . در بین محتویات شکم نمونه فوق مقدار زیادی مدفوع ، مواد ناشناخته ، جلد حشرات ، مواد خمیری شکل و سخت مشاهده شد که ماده اخیر در انتهای لوله گوارش قرار داشته و جنس آن ، معلوم نشده است . برخی از مواد یافت شده در معده حیوان در داخل غار وجود نداشتند ، از این رو احتمال زیادی وجود داردکه حیوان مدتی از عمر خود را بیرون از غار بسر برده باشد.
از ویژگی های ریختی این گونه میتوان به این موارد اشاره کرد:دندان های تیغه ای – کامی به شکل دو کمان عرضی شکل ف سر تخت است و عرض آن بتدریج به طرف عقب کم می شود . رنگ در الکل در قسمتهای فوقانی مایل به قهوه ای بدون خطوط زرد رنگ ، اندامهای حرکتی قوی ، رشدیافته و هنگامی که به تنه چسبیده اند کاملا" یکدیگر را می پوشانند ، ستیغ دمی در قسمت بالا رشدکرده و درتمام طول دم وجود دارد . شیارهای جانبی ۱۰ عدد . دارای یک شیار مهره ای مشخص.

1410613634 تالار گفتگوImage Enlarger

 

سمندر جویباری ایران
نام علمی: Batrachuperus Persicus Eisel & Steiner
نام انگلیسی: Persian mountain salamander

این گونه تاکنون فقط از ایران جمع آوری شده و بنابراین بومی ایران است. این گونه تاکنون از جویباری در جنگل های رشته کوههای تالش در اسالم ، جنوب شرقی چالوس ( روستای ویسر ) همچنین ییلاق سراسی در نزدیکی روستای دلمادهدر حدود۴۵ کلیومتری جنوب شرقی خلخال و شفت جمع اوری شده است . بر طبق نظر پراکندگی این گونه احتمالا" در داخل تمام جنگل های هیرکانی شمال ایران می باشد.
اغلب دارای یک شیار پشت چشمی در حاشیه خلفی چشم هستند . شیار گلویی بخوبی رشد کرده ، شیارهای جانبی تقریبا" ۱۳ تا ۱۴ عدد می باشند که هر چه به طرف اندامهای حرکتی پیش می رویم از وضوح کمتری برخوردارند . پوست کاملا" صاف . خط مهره ای پشت کاملا" مشخص ، طول دم به اندازه مجمع سر و بدن . ۴ انگشت در اندامهای جلویی و همچنین ۴ انگشت در اندامهای عقبی . انگشتان اندامهای عقبی و جلویی کمرنگ ، ضخیم و دایره ای شکل ، شکاف کلواک طولی . رنگ سر ، بدن و طرفلین دم به رنگ خاکستری مایل به زرد ، در قسمتی از بدن و در ناحیه دم دارای لکه های قهوه ای مایل به سیاه یا حالت مرمری شکل . ناحیه شکمی تا اندازه ای روشن تر و شفاف.

1489408036 تالار گفتگوImage Enlarger

 

سمندر تاجدار جنوبی
نام علمی: Triturus Cristatus Karelini
نام انگلیسی: Southern Crested Newt

در ایران در قسمتهای از استانهای آذربایجان غربی و شرقی به طرف شرق در طول شیبهای شمالی رشته کوههای البرز و جلکه ساحلی خزر در استان مازندران یافت میشود و پراکنش جهانی آن شامل شبه جزیره بالکان ف کریمه ، قفقاز ، آسیای صغیر است. در استخرهای عمیق پر علف ، که معمولا" در داخل جنگل های برگ ریز ، در خاکهای رسی ، مناطق تپه ای یا نواحی کوهستانی قرار گرفته اند . تا ارتفاع ۲۱۳۴ متر دیده میشوند. این زیر گونه از زیر گونه تیپ به وسیله سر بزرگتر ، پوزه عریض تر ، بدن کوتاهتر وشکل قرارگیری دندان های کامی که ردیفهای آن ، در قسمت خلفی نسبت به یکدیگر واگرایی پیدا می کنند مشخص می شود . تاج پشتی جنس نر کوتاهتر و ارتفاع آن تقریبا" در تمام طول یکسان و از باله پشتی دم جدا نمی باشد . پوست چرم مانند و دارای دانه های تقریبا" صاف . اندام تکامل یافته ، اندازه اندام جلوئی در نرها ۶۹ تا ۸۲ درصد و در ماده ها ۶۷ تا ۷۲ درصد اندازه بدن ف ماده ها دارای یک نوار مهره ای قهوه ای.

 
1430786543 تالار گفتگوImage Enlarger
سمندر تاجدار
نام علمی: Triturus Cristatus Laurent
نام انگلیسی: Crested Newt

تاج نرها شکاف دار و در طول دوره تولید مثل بلند و درناحیه خاجی کوچکتر یا منقطع . فاقد کمان پیشانی – گونه ای. پوست دارای برامدگی توبرکول . پشت بدن تیره یا تیره مایل به قهوه ای همراهبا نقاط تیره شکم نارنجی همراه با نقاط تیره دارای نوار سفید مایل به ابی در طرفین دم نرها در طول دوره تولید مثلی ، مادها اغلب خط زرد نازک در طول پشت بدن دارند. در تمام اروپا بجز جنوب فرانسه و شبه جزیره ایبری یافت می شود . در ایران نیز یک زیرگونه وجود دارد . ظاهرا" در ولگا و زمینهای پست اورال وجود ندارد.
زمستان خوابی معمولا" در ساقه ها و زیر برگهای افتاده صورت می گیرد ، بندرت درزیر گل و لای به خواب زمستانی فرو می برد . در حدود فروردین ماه از خواب زمستانی بیرون می آید. در کوهستانها تا۲۱۳۴ متری یافت می شود . از کرمهای خاکی ، مگس ها ، لاروها و دیگر بی مهرگان کوچک تغذیه می کند . مواردی از همنوع خواری نیز در اینها مشاهده شده است. تخم ریزی حدود اردیبهشت ماهصورت میگیرد . ونظیر سایر سمندرها جانور نر اسپرم رادر کپسولهای مخاطی اسپرماتوفورها به خارج هدایت می کند ، واین کپسول ها به وسیله لبههای بالوعه ماده گرفته می شوند . تخمها تک تک و یا بصورت زنجیرهایی کوتاه هستند که با یکدیگر اتصال سستی دارند . اندازه تخمها تقریبا" ۲ تا ۵/۲ × ۴ تا ۵/۴ میلی متر است . لاروها در سیزدهمین روز ، از تخم خارج شده و ۹ تا ۱۰ میلی متر طول دارند و وقتی به اندازه ۲۰ میلی متر رسیدنداندامهای عقبی ظاهر می شوند .دگردیسی پس از تقریبا" ۳ ماه که طول کل بدن جانور ۴۵- ۹۰ میلی متر است شروع میگردد لاروهای نئوتنیک با طول کلی ۷۵ میلی متر نیز مشاهدهشده اند . بعد از تخم ریزی افراد بالغ آب را ترک می کنند.

1404268006 تالار گفتگوImage Enlarger
سمندر ایرانی
نام علمی: Batrachuperus persicus
نام انگلیسی: Persian Brook Salamander

تاکنون فقط این گونه از جویبارهای مناطق کوهستانی آمل و توسط یک دبیر زیست شناسی در سال ۱۳۶۴ جمع آوری شده واطلاعات بیشتری در این مورد وجود ندارد.
از ویژگی های ریختی این گونه می توان به این موارد اشاره کرد: سرتخت و از بالا تقریبا" به شکل بیضی ، دندان های تیغه ای – کامی به دو شکل کمان کوچک ومجزا از هم ، شاخه داخلی هر کمان کمی بزرگتر از شاخه خارجی آن، اعضای حرکتی بخصوص پاهی عقبی بخوبی رشد کرده و قوی ، طول دم بزرگتر از مجموع طول سر وتنه ، تاج یاستیغ دمی در قسمت فوقانی بخوبی رشد کرده ولی در تمام طول آن وجودندارد. قسمتهای فوقانی بدن در الکل فاقد رگه های زرد رنگ ، شیارهای جانبی ۱۲ عدد ، دارای یک شیار مهره ای مشخص.

1420102924 تالار گفتگوImage Enlarger
سمندر کوهستانی کردستان
نام علمی: Neurergus Microspilotus Nestrew
نام انگلیسی: Kurdistan Mountain Newt

پاها وقتی به تنه نزدیک شوند کاملا یکدیگر را می پوشانند. لکه های زرد در بخش های فوقانی به تعداد زیاد و کوچک و بخشهای زیرین به رنگ قرمز کارمن دیده می شوند. اندازه به میلیمتر: ۱۵۰ تا ۱۷۰ میباشد.
بیشتر صفات جنس Neurergus حد واسط بین Salamandera و Triturus است . این حالت حد واسط مخصوصا" به وسیله این صفت مشخص می شود که رنگ بدن این جانور مثل رنگ بدن سمندر است و همچنین لاروهای آن شبیه به لارهای سمندرها می باشندف در حالی که ترتیب قرار گیری دندان های کامی ، دم فشردهشده از طرفین و غدد پاروتوئید رشد نکرده آن شبیه به تریبون است. این گونه از مرز ایران و عراق در حومه پاوه و نوسود در استا کردستان گزارش شده است.

1458827345 تالار گفتگوImage Enlarger
c0217 تالار گفتگوc0217 تالار گفتگوhttp://www.parvanegan.com

۲۷ دی, ۱۳۹۲
۸:۲۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

دوست عزیز این سایت منطبق بر قوانین کپی رایته کاش از توی این سایت کپی برداری نمیکردین درسته مطلب جالبی هست ولی خب مشکل ساز میشه باز منتظر نظر آقا شهریار ادمین محترم باشید شاید این تاپیک رو حذف کنن نمیدونم تصمیم با ایشونه.birddone

۲۷ دی, ۱۳۹۲
۸:۲۸ ب٫ظ
Avatar
MOHAMMAD99

نویسنده ممتاز
Members
تعداد نوشته ها: 1282
تاریخ عضویت:

۱۵ دی, ۱۳۹۲
sp_UserOfflineSmall افلاین

بعد از اینکه این تایپیک  رو ساختم فهمیدم تکراریه اگه بخواید مطلبش رو پاک میکنم شر نشه.

۲۷ دی, ۱۳۹۲
۸:۳۴ ب٫ظ
Avatar
مجتبی
کرمان

معاون انجمن
Members

معاون

Moderators
تعداد نوشته ها: 22934
تاریخ عضویت:

۳ خرداد, ۱۳۹۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام 

فعلا صبر کنید تا ببینیم نظر بخش مدیریت چی میشه سایر دوستان هم نظر بدن بعد تصمیم میگیریم صحیح نیست تنهایی تصمیم گیری کنم باید آقا شهریار و سایر دوستان هم نظر بدن.birddone

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: SajjadMolavi, samiliyaooo, phoenix_love58
197 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3749

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33797

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7665

نوشته ها: 163776

جدیدترین اعضاء:

lucindamacgregor, ragnar, Alireza.0055, kave_hd, 653kimia, art_666in

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها